PARTNER PORTALU
partner portalu

Co robić z kolejką niesubordynowanych pacjentów

ms
12-10-2015, 09:47
Co robić z kolejką niesubordynowanych pacjentów kolejka.jpg
Zdarza się, że pacjent nie przychodzi do dentysty na umówioną wizytę. „Zdarza się” nie jest odpowiednim określeniem, bo nieusprawiedliwione nieobecności do rzadkości wcale nie należą.

Problem szczególnie doskwiera większym podmiotom leczniczym. Ze statystyk Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku wynika, że niemal połowa zapisanych pacjentów nie pojawiła się w dacie umówionej wizyty.

W takich sytuacjach gabinety, w których z reguły nie ma kolejek, a więc działające poza kontraktami NFZ, mają niezaplanowany przestój. Tam gdzie zawsze jest dużo pacjentów czekających na swoją kolej, powstają pytania kogo można przyjąć „w zamian”. Oczywiście dylemat ten dotyczy świadczeniodawców funkcjonujących w ramach umów z NFZ.

Ministerstwo Zdrowia radzi, że w powstałym „okienku” należy przyjąć kolejną osobę z listy oczekujących, można także zaprosić na fotel osobę, która pojawiła się w trybie nagłym np. z bólem lub pacjenta posiadającego prawo do korzystania ze świadczeń poza kolejnością.

Ministerstwo Zdrowia radzi także, aby usługodawcy zadbali o sprawną komunikację z pacjentami. Warto chociażby wykorzystywać SMS w celu przypominania o terminie zbliżającej się wizyty.

Co dzieje się z pacjentem, który nie pojawił się na umówioną wizytę? Powinien być skreślony z listy oczekujących. Nie zawsze jednak tak jest, bo jeśli absencja spowodowana została tzw. siłą wyższą, na przykład chorobą, to po udokumentowaniu takiej sytuacji pacjent może wnioskować o przywrócenie go na listę oczekujących. Zgłoszenie usprawiedliwienia musi jednak nastąpić w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny, która spowodowała absencję.

MZ nic nie wspomina o karaniu zapominalskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH