PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Co robić z kolejką niesubordynowanych pacjentów

ms
12-10-2015, 09:47
Co robić z kolejką niesubordynowanych pacjentów kolejka.jpg
Zdarza się, że pacjent nie przychodzi do dentysty na umówioną wizytę. „Zdarza się” nie jest odpowiednim określeniem, bo nieusprawiedliwione nieobecności do rzadkości wcale nie należą.

Problem szczególnie doskwiera większym podmiotom leczniczym. Ze statystyk Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku wynika, że niemal połowa zapisanych pacjentów nie pojawiła się w dacie umówionej wizyty.

W takich sytuacjach gabinety, w których z reguły nie ma kolejek, a więc działające poza kontraktami NFZ, mają niezaplanowany przestój. Tam gdzie zawsze jest dużo pacjentów czekających na swoją kolej, powstają pytania kogo można przyjąć „w zamian”. Oczywiście dylemat ten dotyczy świadczeniodawców funkcjonujących w ramach umów z NFZ.

Ministerstwo Zdrowia radzi, że w powstałym „okienku” należy przyjąć kolejną osobę z listy oczekujących, można także zaprosić na fotel osobę, która pojawiła się w trybie nagłym np. z bólem lub pacjenta posiadającego prawo do korzystania ze świadczeń poza kolejnością.

Ministerstwo Zdrowia radzi także, aby usługodawcy zadbali o sprawną komunikację z pacjentami. Warto chociażby wykorzystywać SMS w celu przypominania o terminie zbliżającej się wizyty.

Co dzieje się z pacjentem, który nie pojawił się na umówioną wizytę? Powinien być skreślony z listy oczekujących. Nie zawsze jednak tak jest, bo jeśli absencja spowodowana została tzw. siłą wyższą, na przykład chorobą, to po udokumentowaniu takiej sytuacji pacjent może wnioskować o przywrócenie go na listę oczekujących. Zgłoszenie usprawiedliwienia musi jednak nastąpić w ciągu siedmiu dni od dnia ustania przyczyny, która spowodowała absencję.

MZ nic nie wspomina o karaniu zapominalskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.