PARTNER PORTALU
partner portalu

Co robić z beztroskim pacjentem

NFZ/ms
21-10-2014, 14:38
Co robić z beztroskim pacjentem Gdy pacjent lekceważy dentystę
Nie rzadka to sytuacja, gdy pacjent korzystający ze świadczeń stomatologicznych w ramach NFZ nie przychodzi na umówioną wizytę i nie powiadamia wcześniej o nieobecności. Co wtedy?

Pacjentka już trzy razy nie zgłosiła się na wizytę stomatologiczną, za każdym razem zapisywała się na następną, wybierając najbardziej oblegane godziny popołudniowe. Nie powiadamia, że nie przyjdzie, a tłumaczy, że nie przyszła bo jej nie pasowało. Czy możemy jej odmówić zapisania na kolejny termin? Takie pytanie skierowano zostało do Warmińsko - Mazurskiego OW NFZ w Olsztynie.

Oto odpowiedź.
Jeżeli sytuacja taka jest nagminna, to mają Państwo prawo zastosować art. 38. Ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty:
Lekarz może nie podjąć lub może odstąpić od leczenia pacjenta, o ile nie zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 30*.

W przypadku odstąpienia od leczenia, lekarz ma obowiązek dostatecznie wcześnie uprzedzić o tym pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego bądź opiekuna faktycznego i wskazać realne możliwości uzyskania tego świadczenia u innego lekarza lub w zakładzie opieki zdrowotnej.
Jeżeli lekarz wykonuje zawód na podstawie stosunku pracy lub w ramach służby, może nie podjąć lub odstąpić od leczenia, jeżeli istnieją poważne ku temu powody, po uzyskaniu zgody swojego przełożonego.
W przypadku odstąpienia od leczenia lekarz ma obowiązek uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.

Art. 30*. Lekarz ma obowiązek udzielać pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia, oraz w innych przypadkach niecierpiących
zwłoki.

O zjawisku pobierania pieniędzy od niesubordynowanych pacjentów pisaliśmy kilkakrotnie m.in. tutaj.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH