• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Błąd dentysty: pacjentka chciała 45 tys. dostała 1,8 tys. zł

ms
03-11-2016, 11:29
Błąd dentysty: pacjentka chciała 45 tys. dostała 1,8 tys. zł Pacjentka nie wywalczyła w sądzie zbyt wiele (foto: pixabay)
Z orzeczeń sądowych wynikało, że leczenie dentystyczne zostało przeprowadzone nieprawidłowo i z niedochowaniem reguł należytej staranności, ale żądania finansowe pacjentki zostały zdecydowanie okrojone. Dlaczego?

Dentysta dopuścił się błędu terapeutycznego. Na skutek nieprawidłowości pacjentka zmuszona była do podjęcia dodatkowego leczenia stomatologicznego. Kosztowało to ją 10 tys. zł, kobieta zapłaciła wcześniej za feralne leczenie 15 955 tys. zł.

Pacjentka zażądała ok. 45 tys. odszkodowania i zadośćuczynienia. Sprawa znalazła się w sądzie.

Oszczędnościowa wersja leczenia 
Kobieta zgłosiła się do leczenia protetycznego: wykonania estetycznych koron porcelanowych na zębach własnych oraz uzupełnienia istniejących braków zębowych mostami porcelanowymi.

Procedura przewidziana w „planie leczenia” obejmowała przeleczenie kanałowe wszystkich zębów powódki i wzmocnienie ich wkładami. Zapoznawszy się z oczekiwaniami pacjentki, która zdecydowanie odmówiła wykonania ruchomych protez, żądając maksymalnej liczby zębów i nie usuwania posiadanych przez nią zębów (nie wyraziła zgody na usunięcie zęba nr 16), dentysta zaproponował jej odstąpienie od leczenia kanałowego wszystkich zębów i osadzenie koron na żywych zębach.

Przyjęcie takiej procedury pozwalało na zaoszczędzenie na kosztach leczenia kwoty ok. 5.tys. zł. Jednocześnie dentysta poinformował pacjentkę o ryzyku, polegającym na możliwości obumarcia okoronowanych zębów. Mogło to skutkować koniecznością kanałowego leczenia. Pacjentka przyjęła to do wiadomości, zrozumiała i zaakceptowała. Na zębach powódki nie było martwicy, ani zmian okołowierzchołkowych.

Wątpliwości dentysty

Problemem był ząb nr 37, bowiem ze zdjęcia pantomograficznego wynikało, że został on w przeszłości przeleczony kanałowo, ale niedokładnie. Zważywszy, że leczenie nastąpiło ok. 20 lat temu, a ząb nie stwarzał powódce problemów, nie miał żadnych znamion stanu zapalnego, dentysta przyjął założenie, że istnieje małe prawdopodobieństwo zaistnienia problemu z tym zębem i odstąpił od leczenia.

Dentysta poinformował jednak kobietę, że w razie problemu z zębem 37 konieczne będzie zdjęcie mostu i kanałowe przeleczenie zęba a następnie powtórne założenie mostu.

Robota została wykonana w znacznej części
Dentysta usunął pacjentce ząb górny prawy drugi sieczny (ząb 12), powodujący dolegliwości bólowe i nieprzydatny konstrukcyjnie z powodu zaawansowanej próchnicy i zmian okołowierzchołkowych oraz wykonał stałą pracę protetyczną obejmującą łącznie 20 punktów protetycznych w porcelanie na podbudowie z metalu, na którą (wg zdjęcia rtg pantomograficznego) składały się:
- 4 mosty protetyczne 3-punktowe (tj. korona na zębie własnym, znajdującym się w sąsiedztwie braku zębowego, połączona przęsłem w kształcie korony brakującego zęba z koroną na drugim zębie własnym, znajdującym się z drugiej strony tego braku zębowego): 16-x-14, 13-x-11, 23-x-25, 35-x-37;
- 5 pojedynczych koron na zębach: 17, 21, 22, 26, 27;
-  2 korony zespolone na zębach 44, 45 z dowieszoną koroną w miejscu zęba 46, która została wyłączona ze zgryzu.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.