PARTNER PORTALU
partner portalu

Anna Lella: promocja lekarza dentysty na tzw. gruponach niezgodna z prawem

28-06-2013, 00:02
Anna Lella: promocja dentysty na tzw. gruponach niezgodna z prawem (fot. Fotolia/PTWP)
Anna Lella: promocja dentysty na tzw. gruponach niezgodna z prawem (fot. Fotolia/PTWP)
Informowaliśmy niedawno o tym, że w Wielkiej Brytanii podjęto decyzję, która zabrania reklamowania na platformach sprzedaży grupowej np. Groupon, usług wybielania zębów podmiotom leczniczym nie podlegającym General Dental Council, czyli po prostu nie dentystom. Polscy stomatolodzy, chcący być w zgodzie z prawem, takie portale powinni omijać z daleka - uważa Naczelna Rada Lekarska.

Oferty usług stomatologicznych na platformach sprzedaży grupowej są i pewnie jeszcze długo będą dostępne dla pacjentów. Ci, którzy zdecydowali się w ten sposób promować swój gabinet, są albo przedsiębiorcami - nie dentystami, albo świadomie przekraczają prawo.

- Promocja za pośrednictwem takich portali jak Groupon, jest niedozwoloną reklamą - uważa bowiem samorząd lekarski.

Poniżej prezentujemy opinię dr Anny Lelli, wiceprezesa NRL i szefowej Komisji Stomatologicznej NRL.

[caption id="attachment_7992" align="alignleft" width="199" caption="Lek. dent. Anna Lella, wiceprezes NRL (fot. NIL)"]Anna Lella, wiceprezes NRL[/caption]

Unijna dyrektywa o kosmetykach została niedawno znowelizowana i obecnie do wolnego obrotu dyrektywa dopuszcza jedynie produkty o maksymalnym stężeniu nadtlenku wodoru 0,1%, zaś produkty o stężeniu nadtlenku wodoru między 0,1 a 6% dopuszcza do obrotu i stosowania pod ściśle określonymi warunkami, tj. po badaniu stomatologicznym, a pierwsze ich zastosowanie u danego pacjenta będzie przeprowadzał tylko lekarz dentysta lub odbywać się to będzie pod jego bezpośrednim nadzorem.

Tym bardziej więc produkty o stężeniu przekraczającym 6% (wprowadzane na rynek jako wyroby medyczne) powinny być stosowane wyłącznie przez lekarzy lub pod ich nadzorem.

Unijna dyrektywa dotyczy zarówno Polski, jak i Wielkiej Brytanii, choć postępowanie brytyjskiego Grouponu prawdopodobnie wiąże się z niedawnym orzeczeniem sądu brytyjskiego, z którego wynika, że zabieg wybielania zębów to czynności z zakresu stomatologii, do których uprawnieni są lekarze dentyści (posiadający uprawnienie do wykonywania zawodu, czyli zarejestrowani w General Dental Council) lub pod ich nadzorem osoby wykonujące zawody pomocnicze.

Samorząd lekarski w Polsce od dawna podkreśla, że wybielanie zębów jest zabiegiem wykonywanym w obrębie jamy ustnej, który wiąże się z ingerencją w strukturę zębów, a więc wymaga specjalistycznej  wiedzy, którą posiadają jedynie lekarze dentyści. Przed rozpoczęciem procedury wybielania lekarz dentysta powinien przeprowadzić badanie, w ramach którego lekarz określa przyczynę przebarwienia zębów oraz zwraca uwagę na ewentualne zmiany patologiczne w jamie ustnej, co pozwala na zastosowanie najlepszej i najbezpieczniejszej metody.

Zdaniem samorządu wskazane więc jest, aby także w Polsce podjąć działania uniemożliwiające wykonywanie zabiegów wybielania zębów przez inne, nieprzygotowane do tego, podmioty.

Jednocześnie należy wskazać, że co do zasady samorząd jest przeciwny oferowaniu świadczeń zdrowotnych, w tym świadczeń o charakterze estetycznym, za pośrednictwem portali typu Groupon. Taki rodzaj ogłaszania jest w naszej opinii reklamą, która w przypadku lekarzy i lekarzy dentystów oraz podmiotów leczniczych jest niedopuszczalna w świetle przepisów prawa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.