PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Umiejętność efektywnego komunikowania się z pacjentami może przynieść również wymierne zyski lekarzom dentystom

ms
26-08-2015, 06:55
Umiejętność efektywnego komunikowania się z pacjentami może przynieść również wymierne zyski lekarzom dentystom Monika Filarowska (foto: archiwum)
Zasady komunikacji interpersonalnej, w kontekście efektywności leczenia medycznego w oparciu o światowe badania naukowe – omawia Monika Filarowska, kierownik Zespołu Psychotraumatologicznego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, ekspert KIKO Business Solutions.

Relacja między pacjentem a lekarzem dentystą jest uznawana za podstawowy czynnik skutecznej opieki medycznej. Badania prowadzone od ponad trzech dekad przez międzynarodowe zespoły badawcze wykazały, że umiejętność skutecznego, a zarazem empatycznego porozumiewania się lekarza dentysty z pacjentem, ma znaczący, pozytywny wpływ na przebieg leczenia, rozumiany zarówno jako wystąpienie zmian na poziomie biologicznym i funkcjonalnym, jak i w postaci satysfakcji pacjenta z opieki medycznej (Tessler, Mechnic, 1975; Garfinkel, Schlenger, McLeroy et al., 1986; Grazier, Richardson, Martin et al., 1986; Sofaer, Hurwicz, 1993, Lipkin, Putnam, Lazare, 1995; Clark, 2003, Wanzer, Booth-Butterfield, Gruber, 2004; Duffy, Gordon, Whelan, 2004; Sparks, Newman, 2008; Hewetta, Watsonb, Galloisb, 2015).

Co więcej, zaobserwowano, że umiejętność efektywnego komunikowania się z pacjentami przynosi również wymierne zyski lekarzom dentystom w postaci większej skuteczności leczenia, satysfakcji z pracy, mniejszego stresu i ryzyka wypalenia, a jednocześnie nie wiąże się ze zwiększeniem liczby obowiązków, czy czasu poświęcanego pacjentowi (Maguire, Pitceathly, 2002; Brédart, Bouleuc, Dolbeault, Krasner, 2005; Brinkman, Geraghty, Lanphear, et al., 2007; Epstein, Beckman, et al., 2009).

W oparciu o wyniki licznych analiz stwierdzono, że pozytywna relacja lekarza dentysty z pacjentem, zakłada stworzenie w gabinecie przestrzeni, w której szacunek, uważność, empatia i pozytywne nastawienie lekarza dają pacjentowi warunki do bezpiecznego wyrażania własnymi słowami emocji, objawów i obaw z nimi związanych (Street, 2001; Travaline, Ruchinskas, & D’Alonzo, 2005).

W efekcie pacjent doświadcza poczucia, że został wysłuchany i zrozumiany - miał szansę opowiedzieć o swoim doświadczeniu zanim zostało ono opisane przez lekarza w lapidarnej, naukowej, często dla pacjenta niezrozumiałej nomenklaturze (Braddock, Edwards, Hasenberg et al., 1999).

Interesujący wydaje się być fakt, że to nie długość pobytu w gabinecie, a właśnie subiektywne poczucie pacjentów, że znajdują się w centrum zainteresowania lekarza, który jest zaangażowany w ich sprawę - decydowało o deklarowanej satysfakcji z opieki medycznej (Orth, Stiles, Scherwitz, 1987). Kluczem jest bowiem nie ilość, a jakość i zrozumiałość komunikatów. Gdy pacjent ma dostęp do zrozumiałych informacji na temat swoich objawów i ich przyczyn, to zyskuje poczucie kontroli nad swoim stanem, zaś poczucie kontroli jest pozytywnie skorelowane ze zdolnością do tolerowania bólu, redukcją zgłaszanych objawów, wzrostem jakości życia i poprawą samopoczucia psychicznego oraz codziennego funkcjonowania (Roter, 1983; Greenfield, Kaplan, Ware, 1985).

Analizując przebieg procesu komunikacji między personelem medycznym a pacjentami, zwrócono uwagę, że pacjenci dzielą zachowania komunikacyjne lekarzy na dwie grupy: instrumentalne (zorientowane na zadanie) i emocjonalne (zorientowane na opiekę).

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.