PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Tomasz Rozwadowski: Digital Smile Design, sztuka komunikacji z pacjentem

Mirosław Stańczyk
03-03-2014, 08:11
Tomasz Rozwadowski: Digital Smile Design, sztuka komunikacji z pacjentem Tomasz Rozwadowski: Digital Smile Design, sztuka komunikacji z pacjentem (foto: archiwum)
Stomatologia nie sprowadza się tylko do leczenia zębów. Coraz większe znaczenie odgrywa indywidualne podejście do pacjenta, coraz bardziej liczą się wartości dodane do profesjonalnej opieki dentystycznej. Digital Smile Design to najlepszy przykład zmian zachodzących w relacjach stomatolog - pacjent - sprawy te wyjaśnia lek. dent. Tomasz Rozwadowski.

infoDENT24.pl: Czy konsultacje z pacjentem są ważne?

Tomasz Rozwadowski: Tak. Ja mam prościej, gdyż jest to zbieżne z moją naturą, ale i stanowi odpowiedź na potrzebę poznania pacjenta oraz jego oczekiwań. Może to brzmi trywialnie, ale wciąż w pracy spotykam pacjentów, którzy są onieśmieleni i zaskoczeni faktem, że stomatolog chce z nimi rozmawiać. Często słyszę, że jestem pierwszym lekarzem, który miał dla nich tyle czasu.
Nie będę oceniał tego stanu rzeczy. Powiem tylko, że jestem dumny, iż pacjenci darzą mnie zaufaniem i wyrażają chęć na rozmowę. Podstawowa kwestia w DSD to partnerska współpraca lekarza z pacjentem. Metoda mnie fascynuje właśnie ze względu na możliwości komunikacyjne i nawiązywanie partnerskich relacji.

infoDENT24.pl: Czy DSD to system komunikacji, który najbardziej odpowiada potrzebom pacjenta?

Tomasz Rozwadowski: Każdy pacjent bezwzględnie potrzebuje jednej rzeczy - rozumieć proces leczenia. Rolą lekarza jest w związku z tym edukować pacjenta.
DSD to całość obejmująca podejście do pacjenta oraz komunikację z nim. To wyzwanie przed lekarzem. Należy tak prowadzić rozmowę z pacjentem, aby ten mógł zapoznać się z planem leczenia i wiedział, o co w nim chodzi. Nie wyrzucajmy z siebie encyklopedycznych sformułowań, ubierając je w żargon stomatologiczny, lecz mówmy językiem, którym posługuje się pacjent.
Kiedy opowiadamy pacjentowi o leczeniu i wymieniamy co i jak będziemy robić, to zwykle wydaje nam się, że on nas doskonale rozumie. Tak często nie jest. Uważajmy na sformułowania wprowadzające chaos w komunikacji - pacjent może inaczej sobie coś wyobrażać, inaczej pojmować.
Nieumiejętna rozmowa sprowadza się do tego, że pacjentowi zostaje w głowie tylko cena, którą mu podaje lekarz na końcu spotkania. Koszty leczenia zazwyczaj nie są małe, lecz cena zawsze wpływa na decyzję pacjenta, stąd też należy z nim rozmawiać tłumacząc i edukując go w zakresie leczenia. Pacjent musi dokładnie wiedzieć za co płaci.

infoDENT24.pl: Często pojawia się temat zdjęć i ich niebagatelnej roli w przebiegu leczenia.

Tomasz Rozwadowski: Są one narzędziem zarówno pracy lekarza i zespołu, jak i ważnym elementem komunikacji z pacjentem. Możemy mówić o swoistym marketingu. Zdjęcia z jednej strony ułatwiają leczenie, a z drugiej stanowią „ofertę". Wyjaśniając krótko, chodzi o to, aby poprzez przygotowanie nowego uśmiechu w formie zdjęć, pacjent zobaczył finalny produkt - siebie z pięknymi zębami. Wówczas dopiero pacjenci zaczynają czuć motywację do współpracy z lekarzem. Ich samoocena automatycznie wzrasta i chcą osiągnąć mały sukces, który może okazać się krokiem do wielkich zmian w ich życiu prywatnym, czy zawodowym.
Zwrócę tylko uwagę na etykę - zawsze należy zachować zdrowy rozsądek planując leczenie i uśmiech pacjenta. Nie możemy go okłamywać. Musimy zasłużyć na jego zaufanie, aby w trudnych momentach leczenia dalej chciał dążyć do celu.

SŁOWA KLUCZOWE
estetyka   Digital Smile Design   Tomasz Rozwadowski   

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.