PARTNER PORTALU
partner portalu

Studenci stomatologii: EI ważniejsza od IQ

08-05-2013, 00:01
Studenci stomatologii: EI ważniejsza od IQ (fot. sxc.hu)
Studenci stomatologii: EI ważniejsza od IQ (fot. sxc.hu)
Najnowsze badania nad predyspozycją studentów stomatologii do wykonywania zawodu, wykazały że wysokie IQ, samo w sobie, nie daje gwarancji sukcesu zawodowego. Dużo bardziej liczy się tzw. inteligencja emocjonalna.

Naukowcy z Case Western Reserve Universitys School of Dental Medicine i z Weatherhead School of Management, odkryli że wskaźnik IQ, który mierzy zdolność człowieka do logicznego myślenia oraz rozwiązywania zadań i testów, sprawdza się głównie w pierwszych latach studiów stomatologicznych. Gdy jednak studenci zaczynają praktyki kliniczne, zdecydowanie bardziej liczy się ich inteligencja emocjonalna.

EI (Emotional Intelligence, również EQ - Emotional Intelligence Quotient), czyli inteligencja emocjonalna, będąca dopełnieniem inteligencji racjonalnej (IQ), jest umiejętnością człowieka do rozpoznawania stanów emocjonalnych, zarówno własnych jak i innych osób, a także zdolność do radzenia sobie z własnymi emocjami oraz emocjami innych.

Bezpośrednim bodźcem do podjęcia badań, opublikowanych w czasopiśmie branżowym  "Journal of Dental Education", była gorąca dyskusja nad tym, czy oprócz zdolności studentów do przyswajania wiedzy, w procesie ubiegania się o przyjęcie na studia nie powinno się również oceniać ich inteligencji emocjonalnej. Jak bowiem podkreślają autorzy badań, często zdarza się, że studenci stomatologii, którzy pozytywnie zdawali egzaminy, nie radzili sobie podczas praktyki.

W badaniach porównane zostały wyniki 100 spośród 136 studentów III i IV roku stomatologii. Poddano ich specjalnie przygotowanym testom mierzącym poziom ich EI. Wyniki wykazały powiązanie pomiędzy poziomem inteligencji emocjonalnej a ocenami z praktyk stomatologicznych.

We wnioskach, badacze stwierdzili, że czynnikami szczególnie wspomagającymi studentów posiadających wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, są umiejętności do samokontroli:

- panowanie nad własnymi emocjami,

- umiejętność do jasnego określenia celów podczas przeprowadzania zabiegu,

- inicjatywa,

- przytomność umysłu,

- umiejętność adaptacji do nieoczekiwanych zdarzeń,

- optymizm.

Źródło: DrBicuspid.com

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
eduDENT   studia stomatologiczne   Kariera  

POLECAMY W SERWISACH