PARTNER PORTALU
partner portalu

Stomatologia - jakie umiejętności praktyczne po studiach?

20-03-2013, 00:18
Czego trzeba nauczyć się w praktyce na studiach? (fot. sxc.hu)
Czego trzeba nauczyć się w praktyce na studiach? (fot. sxc.hu)
W medycynie celem nauczania jest doskonalenie i utrwalenie praktycznych umiejętności, przede wszystkim z zakresu promocji zdrowia oraz zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób. W branży stomatologicznej szczególnie istotne jest przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu lekarza dentysty. Co obejmuje program określony przez rozporządzenie ministra zdrowia?

W dwóch poprzednich odcinkach opisywaliśmy najbardziej palące problemy związane z zawodowymi praktykami oraz prezentowaliśmy listę umiejętności A i B przygotowaną przez ministra zdrowia - dokument określający m.in. co student stomatologii musi umieć wykonać samodzielnie po uzyskaniu dyplomu.

Uzupełnieniem wiedzy jest szczegółowy zakres programowy dla studiów stomatologicznych. Określa go rozporządzenie ministra zdrowia z 30 lipca 2012 r. w sprawie ramowego programu zajęć praktycznych oraz sposobu ich odbywania, dokumentowania i zaliczania. W części przeznaczonej dla studiów lekarsko - dentystycznych wyróżniono programy praktycznego nauczania z zakresu:

- stomatologii zachowawczej,

- stomatologii dziecięcej,

- chirurgii stomatologicznej,

- protetyki,

- chorób przyzębia i błony śluzowej,

- ortodoncji,

- stomatologii zintegrowanej wieku rozwojowego,

- stomatologii zintegrowanej wieku dorosłego,

- chirurgii szczękowo - twarzowej,

- gerostomatologii.

Poniżej przedstawiamy szczegółowy zakres programów nauczania.

Czytaj także: 

Praktyki stomatologiczne co właściwie może student

Umiejętności A i B co to takiego?

 

Program praktycznego nauczania z zakresu: stomatologia zachowawczej

Program praktycznego nauczania obejmuje:

1) organizację i metody pracy indywidualnej praktyki, a w szczególności:

a) organizację pracy gabinetu stomatologicznego (ruch pacjentów, rejestracja, dokumentacja, sprawozdawczość, zasady wypisywania recept i skierowań na badania diagnostyczne oraz na konsultacje specjalistyczne),

b) ergonomię pracy lekarza dentysty, pracę z asystentką na cztery ręce,

c) współdziałanie z lekarzami i innymi pracownikami ochrony zdrowia,

d) metodologię zawierania kontraktów,

e) prawidłową komunikację interpersonalną z pacjentami, ich opiekunami i zespołem stomatologicznym;

2) rozpoznawanie, profilaktykę i leczenie:

a) próchnicy zębów,

b) zapaleń miazgi,

c) martwicy i zgorzeli miazgi oraz chorób tkanek okołowierzchołkowych zęba,

d) niepróchnicowych uszkodzeń tkanek twardych zęba;

3) doskonalenie wykonywania następujących umiejętności i czynności:

a) diagnozowanie próchnicy i próchnicy początkowej (ze szczególnym uwzględnieniem oceny aktywności choroby, wykrywania i kwalifikacji zmian próchnicowych),

b) planowanie postępowania profilaktyczno-leczniczego w próchnicy, z uwzględnieniem indywidualnych czynników ryzyka choroby,

SŁOWA KLUCZOWE
eduDENT   studia stomatologiczne   Studia  

POLECAMY W SERWISACH