PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

MZ: pytania PES, LEK i LDEK muszą być utajnione

ms
01-02-2016, 08:02
MZ: pytania PES, LEK i LDEK muszą być utajnione Poseł Paweł Skutecki (Kukiz’15) (źródło: www.skutecki.pl)
- Sposób przeprowadzania egzaminów PES i LDEK przypominają sądy kapturowe. Proszę i domagam się od ministra zdrowia opublikowania listy pytań i klucza odpowiedzi z egzaminów PES, LEK i LDEK z ostatnich 10 lat – zażądał w interpelacji poselskiej Paweł Skutecki (Kukiz’15). Odpowiedź otrzymał.

Wiceminister zdrowia Piotr Gryza przekonywał, że warunkiem prawidłowego sprawdzenia wiedzy osób przystępujących do LEK i LDEK oraz PES jest utajnienie zadań egzaminacyjnych.

Mówił on, należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 14a ust. 7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, LEK i LDEK polega na rozwiązaniu odpowiedniego testu składającego się z 200 pytań. Egzamin ten odbywa się dwa razy w roku, co sprawia, że CEM wykorzystuje rocznie na potrzeby tych egzaminów 400 pytań.

Odnośnie do PES - to zgodnie z art. 16s ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty egzamin testowy polega na rozwiązaniu 120 pytań zawierających pięć wariantów odpowiedzi. W przypadku udostępniania pytań, w krótkim czasie wyczerpałyby się więc zasoby wiedzy, z których można byłoby opracowywać całkowicie nowe pytania.

Wiceminister zdrowia argumentował, że jeśli zadania testowe byłyby upubliczniane, przygotowanie do egzaminu sprowadzałoby się do nauczenia się odpowiedzi do zadań, które następnie w nieunikniony sposób byłyby wykorzystywane na kolejnym egzaminie. Postępowanie takie byłoby wysoce niewskazane w kontekście rzetelności egzaminu i jego funkcji weryfikacyjnej.

Według Piotra Gryzy, poważne zastrzeżenia budzi także pogląd, zgodnie z którym publiczny dostęp do zadań egzaminacyjnych miałby służyć podniesieniu jakości kształcenia poprzez położenie w nim większego nacisku na zagadnienia często pojawiające się na egzaminie.

Wiceminister utrzymuje, że zasadne jest oddzielenie procesu nauczania (zdobywania wiedzy) i procesu weryfikacji wyników nauczania. Co do zasady, egzamin nie weryfikuje całości materiału objętego nauczaniem i obejmuje jedynie losowo wybrane obszary tego materiału. Jakiekolwiek zaburzenie tej losowości zmniejsza rzetelność i skuteczność egzaminu jako narzędzia weryfikującego proces nauczania, bowiem to nie egzamin powinien wytyczać przygotowanie zakresu kształcenia, lecz zakres kształcenia powinien znaleźć swe odzwierciedlenie w egzaminie, weryfikującym wiedzę lekarzy uzyskaną podczas studiów.

- Należy pamiętać, że głównym założeniem kształcenia lekarzy nie może być zdawanie egzaminu. Lekarze w trakcie procesu kształcenia powinni przede wszystkim nabywać kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu, a nie kompetencje do zdania egzaminu – mówił Piotr Gryza.

Wiceminister dodaje: egzamin, co warto jeszcze raz podkreślić, jest narzędziem weryfikacji efektów szkolenia, a nie celem tego szkolenia, w związku z czym lekarz po zakończeniu studiów powinien posiadać wiedzę wytyczoną programem nauczania, a nie ukierunkowaną treścią zadań wykorzystanych na egzaminie. Należy zatem z całą mocą podkreślić, że upublicznianie zadań wpłynęłoby negatywnie na rzetelność i skuteczność egzaminu, a tym samym spowodowałoby obniżenie jakości wykształcenia lekarzy oraz w konsekwencji zwiększenie ryzyka popełnienia błędu w sztuce lekarskiej.

Według Piotra Gryzy, w żadnym znanym przypadku państwowych egzaminów dla lekarzy na świecie, praktyka udostępniania pytań egzaminacyjnych nie jest stosowana, gdyż doprowadziłoby to do sytuacji, w której egzamin nie mógłby weryfikować wiedzy zdającego w danej dziedzinie, a jedynie pozwoliłby na sprawdzenie czy zapoznał się on z pulą wcześniej wykorzystywanych pytań. Egzamin testowy, by mógł pełnić swą podstawową funkcję - czyli pomiar wiedzy w danym obszarze - musi opierać się na pytaniach nie znanych zdającemu a priori.

SŁOWA KLUCZOWE
Piotr Gryza   PES   LDEK   pytania LDEK   CEM  

POLECAMY W SERWISACH