PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

MZ: pytania PES, LEK i LDEK muszą być utajnione

ms
01-02-2016, 08:02
MZ: pytania PES, LEK i LDEK muszą być utajnione Poseł Paweł Skutecki (Kukiz’15) (źródło: www.skutecki.pl)
- Sposób przeprowadzania egzaminów PES i LDEK przypominają sądy kapturowe. Proszę i domagam się od ministra zdrowia opublikowania listy pytań i klucza odpowiedzi z egzaminów PES, LEK i LDEK z ostatnich 10 lat – zażądał w interpelacji poselskiej Paweł Skutecki (Kukiz’15). Odpowiedź otrzymał.

Wiceminister zdrowia Piotr Gryza przekonywał, że warunkiem prawidłowego sprawdzenia wiedzy osób przystępujących do LEK i LDEK oraz PES jest utajnienie zadań egzaminacyjnych.

Mówił on, należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 14a ust. 7 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, LEK i LDEK polega na rozwiązaniu odpowiedniego testu składającego się z 200 pytań. Egzamin ten odbywa się dwa razy w roku, co sprawia, że CEM wykorzystuje rocznie na potrzeby tych egzaminów 400 pytań.

Odnośnie do PES - to zgodnie z art. 16s ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty egzamin testowy polega na rozwiązaniu 120 pytań zawierających pięć wariantów odpowiedzi. W przypadku udostępniania pytań, w krótkim czasie wyczerpałyby się więc zasoby wiedzy, z których można byłoby opracowywać całkowicie nowe pytania.

Wiceminister zdrowia argumentował, że jeśli zadania testowe byłyby upubliczniane, przygotowanie do egzaminu sprowadzałoby się do nauczenia się odpowiedzi do zadań, które następnie w nieunikniony sposób byłyby wykorzystywane na kolejnym egzaminie. Postępowanie takie byłoby wysoce niewskazane w kontekście rzetelności egzaminu i jego funkcji weryfikacyjnej.

Według Piotra Gryzy, poważne zastrzeżenia budzi także pogląd, zgodnie z którym publiczny dostęp do zadań egzaminacyjnych miałby służyć podniesieniu jakości kształcenia poprzez położenie w nim większego nacisku na zagadnienia często pojawiające się na egzaminie.

Wiceminister utrzymuje, że zasadne jest oddzielenie procesu nauczania (zdobywania wiedzy) i procesu weryfikacji wyników nauczania. Co do zasady, egzamin nie weryfikuje całości materiału objętego nauczaniem i obejmuje jedynie losowo wybrane obszary tego materiału. Jakiekolwiek zaburzenie tej losowości zmniejsza rzetelność i skuteczność egzaminu jako narzędzia weryfikującego proces nauczania, bowiem to nie egzamin powinien wytyczać przygotowanie zakresu kształcenia, lecz zakres kształcenia powinien znaleźć swe odzwierciedlenie w egzaminie, weryfikującym wiedzę lekarzy uzyskaną podczas studiów.

- Należy pamiętać, że głównym założeniem kształcenia lekarzy nie może być zdawanie egzaminu. Lekarze w trakcie procesu kształcenia powinni przede wszystkim nabywać kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu, a nie kompetencje do zdania egzaminu – mówił Piotr Gryza.

Wiceminister dodaje: egzamin, co warto jeszcze raz podkreślić, jest narzędziem weryfikacji efektów szkolenia, a nie celem tego szkolenia, w związku z czym lekarz po zakończeniu studiów powinien posiadać wiedzę wytyczoną programem nauczania, a nie ukierunkowaną treścią zadań wykorzystanych na egzaminie. Należy zatem z całą mocą podkreślić, że upublicznianie zadań wpłynęłoby negatywnie na rzetelność i skuteczność egzaminu, a tym samym spowodowałoby obniżenie jakości wykształcenia lekarzy oraz w konsekwencji zwiększenie ryzyka popełnienia błędu w sztuce lekarskiej.

Według Piotra Gryzy, w żadnym znanym przypadku państwowych egzaminów dla lekarzy na świecie, praktyka udostępniania pytań egzaminacyjnych nie jest stosowana, gdyż doprowadziłoby to do sytuacji, w której egzamin nie mógłby weryfikować wiedzy zdającego w danej dziedzinie, a jedynie pozwoliłby na sprawdzenie czy zapoznał się on z pulą wcześniej wykorzystywanych pytań. Egzamin testowy, by mógł pełnić swą podstawową funkcję - czyli pomiar wiedzy w danym obszarze - musi opierać się na pytaniach nie znanych zdającemu a priori.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
LDEK   CEM   PES   pytania LDEK   Piotr Gryza  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.