PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Ministerstwo Zdrowia: projekt rozporządzenia w sprawie LDEK i LEK

smn
26-07-2017, 11:29
Ministerstwo Zdrowia: projekt rozporządzenia w sprawie LDEK i LEK Zmiany w przepisach na temat LDEK i LEK (fot. pixabay)
Ministerstwo Zdrowia proponuje nowe rozporządzenie dotyczące Lekarsko - Dentystycznego Egzaminu Końcowego i Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Główny powód? - teraz do egzaminu będą mogli przystępować tylko lekarze i lekarze dentyści.

Nowe rozporządzenie jest konieczne, ponieważ należy zmodyfikować zasady dopuszczania do Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (LDEK) i Lekarskiego Egzaminu Końcowego (LEK). W myśl nowej ustawy o zawodach lekarzy i lekarzy-dentystów, do egzaminu będą mogli przystępować wyłącznie lekarze i lekarze dentyści, a nie jak do tej pory studenci wydziałów lekarskich i lekarsko-dentystycznych - tłumaczy pojawienie się projektu rozporządzenia resort zdrowia.

Według nowych przepisów weryfikacja uprawnień kandydatów przystępujących do LEK i LDEK następuje przez potwierdzenie uprawnień do posiadania konta w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych. To wystarczy i nie trzeba już weryfikować uprawnień przed rozpoczęciem egzaminu (jedynie sprawdzana jest tożsamość kandydatów).

Sam egzamin nie uległ zmianie, nadal składa się z pytań z tych samych dziedzin. Tego wymaga zrównanie szans wszystkich lekarzy i lekarzy dentystów przystępujących do LDEK i LEK, dawniej i obecnie, ponieważ zgodnie z art. 16c ust. 11 ustawy, wyniki tych egzaminów stanowią kryterium w postępowaniu kwalifikowania kandydatów do szkolenia specjalizacyjnego. Zakres materiału i stopień trudności  egzaminów musi być zatem zbieżny.

Projekt rozporządzenia szczegółowo określa prawa i obowiązki zdających oraz zespołów egzaminacyjnych, m.in.: 
- wskazuje, że zdający muszą się podporządkować poleceniom członków zespołów egzaminacyjnych,
- określa zasady wpuszczania do sali oraz zajmowania na niej miejsc,
- wprowadza możliwość posługiwania się przez zespół egzaminacyjny sprzętem elektronicznym sprawdzającym - czy osoba egzaminowana ma przy sobie urządzenia służące do kopiowania oraz przekazywania i odbioru informacji (wykrycie takiego urządzenia równa się z dyskwalifikacją kandydata).

Ponadto określono wysokość wynagrodzenia dla przewodniczącego (500 zł) i członków zespołu egzaminacyjnego (250 zł), którzy mają gwarantować poprawny przebieg egzaminu. Kwoty wynagrodzenia nie były podwyższane od 2004 r.,  członkom zespołów egzaminacyjnych i komisji przysługuje zwolnienie z pracy w terminie egzaminu, ale bez prawa do wynagrodzenia, jeśli LEK i LDEK przypadają na dni robocze. Stąd konieczność rekompensaty za utracone zarobki i podwyżka wynagrodzeń.

Nowe rozporządzenie opisuje też szczegółowo procedurę unieważniania egzaminu oraz podaje wzory świadectw zdania LEK i LDEK. Oba dokumenty wyglądają podobnie jak obowiązujące do tej pory, jednak dodano do nich informację o języku, w którym lekarz zdawał egzamin. Tym samym świadectwo LEK/LDEK może być dokumentem kompetencji językowych osoby ubiegającej się o prawo wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty.

Projekt określa co się dzieje z nieodebranym świadectwem – w takim wypadku jest ono archiwizowane w CEM, a osoba zdająca może go odebrać w siedzibie CEM, albo na jej wniosek - CEM może przesłać świadectwo ponownie na koszt zdającego.

Opisano też procedurę wydawania duplikatu, albo odpisu świadectwa oraz jego korygowania. Odbywa się to na wniosek osoby zainteresowanej, po rozpatrzeniu go w ciągu 30 dni przez CEM.

Nowe przepisy mają obowiązywać już podczas wrześniowych egzaminów, stąd rozporządzenie ma wejść w życie następnego dnia po jego ogłoszeniu.

Więcej: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie LEK i LDEK

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Ministerstwo Zdrowia   LDEK   LEK  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.