• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Mały pacjent, też pacjent

12-03-2013, 00:03
Mały pacjent, też pacjent (foto: sxc.hu)
Mały pacjent, też pacjent (foto: sxc.hu)
Gabinety stomatologiczne na dobre zniknęły ze szkół i nic nie wskazuje na to, że pomimo kilkakrotnie podejmowanych prób reaktywacji, coś się w tym względzie zmieni. Tymczasem w opinii specjalistów pierwsza wizyta małego pacjenta w gabinecie stomatologicznym powinna się odbyć jeszcze przed skończeniem pierwszego roku życia dziecka.

Wizyta adaptacyjna tak na prawdę powinna być wizytą kontrolną. Podczas takiego spotkania małego pacjenta należałoby zapoznać z lekarzem i personelem pomocniczym. Ważne jest także zaprezentowanie fotela dentystycznego, narzędzi i pomocniczego sprzętu stomatologicznego.

Znawcy psychiki dzieci twierdzą, że maluchy dobrze reagują na porównywanie wyposażenia gabinetu stomatologicznego do tego co dobrze znają na przykład z bajek, a więc do krecika, pszczółki, motylka.

Scenariusz takiego spotkania powinien obejmować m.in.:

- przejażdżkę na fotelu;

- zabawę w porównywanie dźwięku pracującej wiertarki z odgłosami znanymi z przyrody;

- pokazanie prostej budowy zęba w komputerowej animacji (wraz z szczegółowymi wyjaśnieniami);

- w końcu przyznanie nagrody za spotkanie z dentystą (raczej nie za odwagę, a za dobrą wspólną zabawę).

Nie mniej ważne jest przygotowanie do pierwszej wizyty w gabinecie nie tylko dziecka, ale także jego rodziców. To oni powinni uprzedzić syna lub córkę na czym będzie polegała wizyta u lekarza dentysty. Przy czym ze słownika informującego o tym co ma nastąpić należy zdecydowanie wyeliminować sformułowania typu: nie bój się, to nie będzie bolało, pan doktor jest miły i nikomu krzywdy nie robi.

W wyjaśnieniu na czym polega opieka nad ząbkami pomocne są programy, które m.in. w formie gier komputerowych przybliżają dzieciom (oczywiście tym nieco starszym) tajniki leczenia zębów. Przy czym zgoda na zaprezentowanie maluchom wirtualnego świata stomatologii powinna poprzedzać konsultacja i to nie tyle z dentystą co z psychologiem dziecięcym, gdyż tego typu gry nie są tworzone przez fachowców zaznajomionych z psychiką małego pacjenta.

Określenie - wizyta adaptacyjna nie powinno sugerować, że zawsze wystarczy tylko jedno spotkanie zapoznawcze mały pacjent doktor dentysta. Zazwyczaj jest ich dwa, a w niektórych przypadkach trzy, a nawet cztery.

Coraz więcej dentystów wie o tym, jak to są istotne spotkania. Niejednokrotnie pisaliśmy już o tym w materiałach informujących o programach profilaktycznych mających na celu zapoznanie przedszkolaków z pracą lekarza dentysty. Obłaskawiony maluch to w przyszłości osoba żyjąca bez dentofobii.

Patrz także:

Białystok: dentyści ruszają do przedszkoli.

Uniwersytet Zdrowego przedszkolaka nie zapomniał o zębach.

Konkurs na realizatora programu profilaktyki próchnicy zębów u dzieci.

Fundacja Wiewiórki Julii: 90 proc. dzieci ma próchnicę.

Poznański przedszkolak bez dentofobii.

Wojewódzka Przychodnia Stomatologiczna w Gdańsku pokazuje jak dbać o maluchy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
newsDENT   pacjenci   Wydarzenia  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.