PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Lęk pacjentów dentystycznych – skąd się bierze i co możemy zrobić?

ms
24-08-2015, 08:01
Lęk pacjentów dentystycznych – skąd się bierze i co możemy zrobić? Inga Kołomyjska (foto: archiwum)
Ponad 75 proc. pacjentów boi się wizyt u dentysty. Spośród nich odsetek osób cierpiących na dentofobię to ok. 10 proc. - wynika z badań amerykańskich i europejskich naukowców. Zrozumienie obaw pacjenta jest kluczem do rozwiązania problemu i sukcesu - zapewnia Inga Kołomyjska: dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions, certyfikowany trener i coach.

Skąd się bierze strach/lęk przed dentysta lub interwencją dentystyczną? 

Przyczyny lęku przed dentystą mogą być naprawdę różnorodne i mogą mieć korzenie w doświadczeniach z wczesnej młodości (często z dzieciństwa), jak też nie mieć związku z wcześniejszymi doświadczeniami z lekarzem dentystą.

Pracując z pacjentem należy pamiętać, że sama interwencja dentystyczna może być przyczyną  silnego niepokoju pacjenta, a może wynikać z co najmniej kilku przyczyn.

1.    Obawy związanej z interwencją medyczną, która odbywa się w naturalnym otworze ciała – jamie ustnej. Jest to bardzo częsta przyczyna lęku, sygnalizowana przez pacjentów. Jest to bardzo intymny otwór ciała dla każdego z nas. Nie każdemu w życiu codziennym pozwalamy dotykać naszych ust. Warto o tym pamiętać podczas interwencji medycznej, że pacjent pozwalając dentyście pracować w swoim intymnym otoczeniu daje często wyraz zaufania. Dlatego tak ważne jest zrozumienie oczekiwań pacjenta szacunku, taktu i delikatności.

2.    Poczucia utraty kontroli związanego często z unieruchomieniem (nawet krótkotrwałym) - sytuacja gdy pacjent pozostaje na fotelu dentystycznym, nie ma możliwości szybkiej reakcji, ciało pacjenta znajduje się na fotelu. W jamie ustnej pacjenta znajdują się narzędzia i pacjent nie może, gdyby poczuł się niekomfortowo, opuścić nagle gabinetu. Może rodzić to znaczne obawy u pacjentów, w szczególności tych, którzy mają silnie rozwiniętą potrzebę kontroli. 

3.    Utrudnionej komunikacji werbalnej – pacjent nie może mówić w trakcie interwencji dentysty, bo w jamie ustnej znajdują się narzędzia. Trudne jest komunikowanie swojego stanu, jak też odpowiadanie na ewentualne pytania.

4.     Widoku narzędzi stomatologicznych, zapachu w gabinecie, które  mogą na zasadzie prostego skojarzenia wywoływać w pacjencie skojarzenie z bólem i  niejako oczekiwanie tego bólu (nawet gdy obiektywnie nie ma ku temu podstaw).

5.    Obawy przed bólem.

Przychodzi pacjent do lekarza, może się boi, a może nie ... co dalej?
Mówi się, że pacjenci z objawami lęku zdarzają się każdemu lekarzowi dentyście, jak nie teraz  to w przyszłości. Czasami trudno jest odgadnąć, że pacjent obawia się dentysty, bo może nie powiedzieć tego wprost swojemu lekarzowi. Co możemy zrobić w sytuacji gdy trafia do gabinetu pacjent, który może, ale nie musi, obawiać się dentysty?
Jest kilka podstawowych reguł efektywnej komunikacji interpersonalnej, do których warto się stosować, w przypadku każdego pacjenta. METODA OSI ©

Po pierwsze OTOCZENIE warto uświadomić sobie w pełni, z empatią sytuację, w której znajduje się pacjent, jak i lekarz dentysta. Dobrze jest być świadomym swoich emocji jako lekarz dentysta, jak i emocji pacjenta. Szacunek do emocji własnych i emocji pacjenta może być kluczem do rozpoczęcia dobrej komunikacji i adekwatnego wyrażenia zrozumienia dla objawów lękowych (które zostały uprzednio omówione) jakie może mieć pacjent. Zawsze w takiej sytuacji radzimy: pamiętaj, że wizyta u dentysty dla pacjenta może być oceanem wrażeń, o których lekarz może nie pamiętać, gdyż się do nich już przyzwyczaił.
NASZA RADA: Spójrz na sytuację w gabinecie dentystycznym szerzej i z co najmniej dwóch pozycji: z perspektywy własnej i z perspektywy pacjenta.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.