PARTNER PORTALU
partner portalu

Lęk pacjentów dentystycznych – skąd się bierze i co możemy zrobić?

ms
24-08-2015, 08:01
Lęk pacjentów dentystycznych – skąd się bierze i co możemy zrobić? Inga Kołomyjska (foto: archiwum)
Ponad 75 proc. pacjentów boi się wizyt u dentysty. Spośród nich odsetek osób cierpiących na dentofobię to ok. 10 proc. - wynika z badań amerykańskich i europejskich naukowców. Zrozumienie obaw pacjenta jest kluczem do rozwiązania problemu i sukcesu - zapewnia Inga Kołomyjska: dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions, certyfikowany trener i coach.

Skąd się bierze strach/lęk przed dentysta lub interwencją dentystyczną? 

Przyczyny lęku przed dentystą mogą być naprawdę różnorodne i mogą mieć korzenie w doświadczeniach z wczesnej młodości (często z dzieciństwa), jak też nie mieć związku z wcześniejszymi doświadczeniami z lekarzem dentystą.

Pracując z pacjentem należy pamiętać, że sama interwencja dentystyczna może być przyczyną  silnego niepokoju pacjenta, a może wynikać z co najmniej kilku przyczyn.

1.    Obawy związanej z interwencją medyczną, która odbywa się w naturalnym otworze ciała – jamie ustnej. Jest to bardzo częsta przyczyna lęku, sygnalizowana przez pacjentów. Jest to bardzo intymny otwór ciała dla każdego z nas. Nie każdemu w życiu codziennym pozwalamy dotykać naszych ust. Warto o tym pamiętać podczas interwencji medycznej, że pacjent pozwalając dentyście pracować w swoim intymnym otoczeniu daje często wyraz zaufania. Dlatego tak ważne jest zrozumienie oczekiwań pacjenta szacunku, taktu i delikatności.

2.    Poczucia utraty kontroli związanego często z unieruchomieniem (nawet krótkotrwałym) - sytuacja gdy pacjent pozostaje na fotelu dentystycznym, nie ma możliwości szybkiej reakcji, ciało pacjenta znajduje się na fotelu. W jamie ustnej pacjenta znajdują się narzędzia i pacjent nie może, gdyby poczuł się niekomfortowo, opuścić nagle gabinetu. Może rodzić to znaczne obawy u pacjentów, w szczególności tych, którzy mają silnie rozwiniętą potrzebę kontroli. 

3.    Utrudnionej komunikacji werbalnej – pacjent nie może mówić w trakcie interwencji dentysty, bo w jamie ustnej znajdują się narzędzia. Trudne jest komunikowanie swojego stanu, jak też odpowiadanie na ewentualne pytania.

4.     Widoku narzędzi stomatologicznych, zapachu w gabinecie, które  mogą na zasadzie prostego skojarzenia wywoływać w pacjencie skojarzenie z bólem i  niejako oczekiwanie tego bólu (nawet gdy obiektywnie nie ma ku temu podstaw).

5.    Obawy przed bólem.

Przychodzi pacjent do lekarza, może się boi, a może nie ... co dalej?
Mówi się, że pacjenci z objawami lęku zdarzają się każdemu lekarzowi dentyście, jak nie teraz  to w przyszłości. Czasami trudno jest odgadnąć, że pacjent obawia się dentysty, bo może nie powiedzieć tego wprost swojemu lekarzowi. Co możemy zrobić w sytuacji gdy trafia do gabinetu pacjent, który może, ale nie musi, obawiać się dentysty?
Jest kilka podstawowych reguł efektywnej komunikacji interpersonalnej, do których warto się stosować, w przypadku każdego pacjenta. METODA OSI ©

Po pierwsze OTOCZENIE warto uświadomić sobie w pełni, z empatią sytuację, w której znajduje się pacjent, jak i lekarz dentysta. Dobrze jest być świadomym swoich emocji jako lekarz dentysta, jak i emocji pacjenta. Szacunek do emocji własnych i emocji pacjenta może być kluczem do rozpoczęcia dobrej komunikacji i adekwatnego wyrażenia zrozumienia dla objawów lękowych (które zostały uprzednio omówione) jakie może mieć pacjent. Zawsze w takiej sytuacji radzimy: pamiętaj, że wizyta u dentysty dla pacjenta może być oceanem wrażeń, o których lekarz może nie pamiętać, gdyż się do nich już przyzwyczaił.
NASZA RADA: Spójrz na sytuację w gabinecie dentystycznym szerzej i z co najmniej dwóch pozycji: z perspektywy własnej i z perspektywy pacjenta.

POLECAMY W SERWISACH