PARTNER PORTALU
partner portalu

Kształcenie przed- i podyplomowe w stomatologii - nikła szansa na zmiany

ms
20-02-2014, 10:29
Kształcenie przed- i podyplomowe w stomatologii - nikła szansa na zmiany Kształcenie przed- i podyplomowe w stomatologii - nikła szansa na zmiany (foto: freedigitalphotos)
O zmianach, tych pożądanych i tych koniecznych, dyskutować będą uczestnicy XVI Konferencji Okrągłego Stołu „Kształcenie przed- i podyplomowe w stomatologii". Spotkanie zostanie przeprowadzone od 19 do 21 maja 2014 roku w Pałacu Małachowskich w Nałęczowie.

Uczestnikami Konferencji będą dziekani wydziałów stomatologii, kierownicy klinik, katedr i zakładów uniwersytetów medycznych, specjaliści krajowi reprezentujący wszystkie dziedziny stomatologii, przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Naczelnej Izby Lekarskiej oraz Dziekani i Kierownicy Katedr z Lwowskiego Narodowego Uniwersytetu Medycznego i Wydziału Medycznego Uniwersytetu Wileńskiego.

Wszyscy wiedzą, że w Polce uniwersytety medyczne, tak jak nigdzie indziej na świecie, przykładają wagę do przekazania jak najszerszej wiedzy medycznej studentom wydziałów stomatologii. To pewnie dobrze, gorzej jednak, że ta część nauczania dominuje formułę zawodowych studiów dentystycznych.

Zmian nie należy się spodziewać z dwóch powodów.
Pierwszy jest taki, że nikt nie występuje o takie zmiany. O ile już, to proponuje się ograniczenie wykładania przedmiotów nie związanych z naukami medycznymi (języki obce, wf) lub w mniejszym stopniu z nimi korespondujących (chemia).

Drugi jest taki, że nauczanie języka obcego nie wymaga wysokich nakładów, a wprowadzenie zajęć praktycznych z zakresu stomatologii - już tak, i to niemałych. Nie chodzi tutaj tylko o milionowe środki związane z zakupem sprzętu i materiałów, ale także o konieczność uruchomienia dodatkowych pieniędzy na wynagrodzenia kadry dydaktycznej, gdyż trudno oczekiwać, że można efektywnie prowadzić zajęcia praktyczne w kilkudziesięcioosobowych grupach.

W rezultacie w Polsce zaledwie 30 proc. programu studiów stanowią przedmioty stomatologiczne. W krajach Europy Zachodniej wskaźnik ten jest co najmniej dwukrotnie wyższy.

Zmiany w systemie nauczania promować ma Stowarzyszenie Integralnego Nauczania Stomatologii. Nie będzie to proste zadanie, bo uczelnie są samodzielne i samorządne i trudno o ustalenie wspólnego wymiaru zajęć oraz o dokładne określenie rodzaju i liczby zabiegów, które powinien zrealizować każdy student stomatologii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH