PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Komunikacja interpersonalna między dentystą, a pacjentem jako praktyczna umiejętność zawodowa

ms
12-08-2015, 06:56
Komunikacja interpersonalna między dentystą, a pacjentem jako praktyczna umiejętność zawodowa Monika Filarowska
- Kwestie pozamedyczne niejednokrotnie decydują o wyborze lekarza dentysty lub kontynuacji leczenia. Umiejętność skutecznego porozumiewania się dentysty z pacjentem przekłada się na ocenę jakości opieki dentystycznej - przekonuje Monika Filarowska, kierownik Zespołu Psychotraumatologicznego w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, ekspert KIKO Business Solutions.

Relacja między dwojgiem ludzi, a tym właśnie jest spotkanie lekarza z pacjentem, nie istnieje w próżni. Odbywa się ona między dwiema osobami, które do gabinetu lekarskiego wnoszą własne: doświadczenia, potrzeby, obawy i oczekiwania. Komunikacja interpersonalna jest umiejętnością, którą możemy, a nawet powinniśmy doskonalić przez całe życie. 

Zależności między lekarzem dentystą a pacjentem są z natury asymetryczne. Dentysta w tym kontakcie występuje w charakterze eksperta, posiada wiedzę, narzędzia i umiejętności, których pacjent nie ma. Do skutecznego przeprowadzenia jakiejkolwiek interwencji medycznej często jednak nie wystarczy sama wiedza merytoryczna, znajomość procedur i zdolność do ich wdrożenia. Nawet w medycynie, a może zwłaszcza w tej dziedzinie najbardziej - umiejętność efektywnej współpracy interpersonalnej jest decydująca o osiągnięciu zamierzonego celu.

Obecnie wielu pacjentów wymaga od swojego dentysty: pełnej uwagi, empatii, zrozumiałego objaśnienia zabiegu. Szukający pomocy dentysty chcą także mieć prawo do swobodnego wyrażania potrzeb, obaw, czy wątpliwości.

Badania wykazują, że niejednokrotnie to właśnie kwestie pozamedyczne decydują o wyborze dentysty lub kontynuacji leczenia. Wykazano, że umiejętność skutecznego porozumiewania się dentysty z pacjentem bezpośrednio przekłada się na ocenę jakości opieki dentystycznej, na stopień zaufania do dentysty i placówki medycznej oraz na sukces samego procesu leczenia (Mataki, 2000; Sondell, Söderfeldt, Palmqvist, 2002; Yamalik, 2005, Rozier, Horowitz, Podschun, 2011, Misra, Daly, Dunne, 2013).

Każdy człowiek posiada określony poziom zdolności do porozumiewania się, zależny m.in. od czynników osobowościowych i przebiegu procesu socjalizacji. Komunikacja interpersonalna jest umiejętnością i jak każda inna umiejętność może być ćwiczona i rozwijana. Istnieją zasady, których przestrzeganie może nam pomoc lepiej się porozumiewać. Najbardziej podstawowe z nich ograniczają się do trzech wskazówek:

Zatrzymaj się i posłuchaj 
Efektywna komunikacja zaczyna się od słuchania. Słuchanie i słyszenie zarazem, są wyrazem uważności na drugą osobę oraz świadectwem naszej realnej obecności w kontakcie. Słuchanie otwiera drogę do rozumienia, uświadamia nam, że każda rzecz i każde doświadczenie jest odbierane subiektywnie. Aspekt leczenia, który dla lekarza wydaje się być naturalny i oczywisty w pacjencie może wywołać zaskoczenie i lęk. Jeżeli uważniej posłuchamy pacjentów bardzo szybko rozpoznamy jak wielu informacji na temat leczenia potrzebują, jakich emocji doświadczają i czy są skłonni do współpracy.

Zwróć uwagę na sygnały niewerbalne
Określenie "bycie w kontakcie z drugą osobą" trafnie oddaje idee komunikacji interpersonalnej. Poza warstwą werbalną, komunikację stanowi również cały wachlarz niewerbalnych reakcji drugiej osoby.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.