PARTNER PORTALU
partner portalu

Jak dentysta ma zdawać egzaminy

22-11-2012, 05:30
Jak dentysta ma zdawać egzaminy (foto: sxc.hu)
Jak dentysta ma zdawać egzaminy (foto: sxc.hu)
Sprawa ta dotyczy także lekarzy dentystów, chociaż została nagłośniona za sprawą ich kolegów anestezjologów, którzy polegli na PES. Dentysta może z tych wydarzeń wiele się nauczyć. W przypadku PES powstało pytanie: Czy wina za słabe wyniki egzaminu leży po stronie odpowiadających na pytania (co mogłoby się wydawać oczywiste) , czy je układających (o co pyta coraz więcej osób).

Nie pierwszy raz zastrzeżenia do zasad sprawdzania wiedzy, a dokładniej do jakości testów mają ci, którzy przystępują do egzaminów organizowanych przez Centrum Egzaminów Medycznych w Łodzi (CEM). Nie po raz pierwszy też zdający chcieli mieć wgląd w układane pytania, żeby już po egzaminie, w bardziej sprzyjających warunkach, przeanalizować ich treść.

CEM broni klauzuli ograniczonego dostępu do układanych zadań i w walce tej ma mocne argumenty, gdyż z ferowanych wyroków sądowych wynika jednoznacznie, że treść zadań układanych dla lekarzy w ramach PES, LEP, LDEP, a później LDEK i LEK nie stanowi informacji publicznej, a więc trudno jest zmusić CEM do upubliczniania testów.

Wyjątkowo kiepskie wyniki PES, zanotowane przez anestezjologów, sprawiły, że nawet NRL chciała poznać na czym to polegli zdający egzamin lekarze.

Bezpośrednie rozmowy NRL CEM nie przyniosły rezultatów, więc teraz o upublicznienie treści zadań Maciej Hamankiewicz, prezes NRL zwrócił się do prof. dr hab. Krzysztofa Kuszy Krajowego Konsultanta w Dziedzinie Anestezjologii i Intensywnej Terapii z prośbą o udostępnienie Komisji Kształcenia Naczelnej Rady Lekarskiej zadań testowych (wraz z kluczem odpowiedzi). Chodzi o pytania obowiązujące podczas Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego z anestezjologii i intensywnej terapii w sesji jesiennej 2012 r.

Według Macieja Hamankiewicza, brak jakiekolwiek społecznej kontroli - nie tylko układanych pytań, ale także odpowiedzi na nie - łamie konstytucyjną zasadę prawa do informacji (art. 61 Konstytucji RP).

Ta konkretna kwestia dotyczy PES, ale takimi samymi prawami rządzi się na przykład LDEP.
Dentysta ma jasne wytyczne
Teoria jest zgoła inna od praktyki. Przypomnijmy zatem w oparciu o jakie, przynajmniej teoretyczne zasady - układane są pytania egzaminacyjne na potrzeby LDEP i z jakiego zakresu wiedza ma być sprawdzana.

Oto co o przygotowaniach do LDEP piszą organizatorzy z CEM.

Literatura zalecana przez konsultantów krajowych jest źródłem wiedzy, na której opierają się niemal wszystkie zadania testowe występujące podczas egzaminu. Z drugiej strony należy zwrócić uwagę, iż lista ta nie określa zakresu materiału wymaganego na egzaminie LDEP. W szczególności, zakres niektórych podręczników może być szerszy niż program stażu podyplomowego.

Stomatologia zachowawcza:

Jańczuk Z.: "Stomatologia zachowawcza. Zarys kliniczny. Podręcznik dla studentów Stomatologii", wydanie III (dodruk), PZWL Warszawa 2008
Piątowska D.: Kariologia Współczesna. Postępowanie kliniczne", wydanie I, Med. Tour Press, Warszawa 2009
Arabska-Przedpełska B., Pawlicka H.:"Współczesna endodoncja w praktyce", wydanie I, Bestom Łódź 2011

SŁOWA KLUCZOWE
eduDENT   LDEK   CEM  

POLECAMY W SERWISACH