PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Evidence Based Active w praktyce stomatologicznej

Aleksandra Grabiec
10-07-2017, 10:30
Evidence Based Active w praktyce stomatologicznej Zbigniew Kowalski (foto: archiwum)
"Zrobiłem to i osiągnąłem sukces”. Każdemu, kto odniósł taki sukces, szczerze gratuluję. Jednocześnie apeluję jednak o pokorę – przekonuje w rozmowie z Aleksandrą Grabiec Zbigniew Kowalski, członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej, wykładowca konferencji Evidence Based Active.

Aleksandra Grabiec: Co oznacza słormułowanie Evidence Based Active dla członka Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej?
Zbigniew Kowalski: Bywam na konferencjach stomatologicznych, obserwuję reklamy kursów i szkoleń. W sposób zaskakujący dla mnie prowadzący i organizatorzy używają tezy: „ja to zrobiłem i osiągnąłem sukces”. Medycyna, a  przecież stomatologia jest jej częścią, opiera się na dowodach naukowych, wynikach badań, obserwacjach. Im szersze obserwacje i jednoznaczne wnioski, tym bardziej można polegać na ich wynikach. 

Wiele lat temu otrzymałem zlecenie od jednego z producentów implantów. Miałem zbadać jakość obsługi pacjenta w polskich gabinetach. Polecono mojemu zespołowi sprawdzić, jak wygląda aktywna rekomendacja do wybranych przez lekarza metod leczenia oraz co pracownicy gabinetów robią, aby zmniejszyć poziom stresu związanego z leczeniem, wydatkami, itp. Takie badanie metodą tajemniczego pacjenta przeprowadziliśmy dwukrotnie. W sumie zbadaliśmy ponad 300 polskich gabinetów. Swoje przemyślenie spisałem w książce „Jak stworzyć gabinet doskonały”, która ukazała się dwa lata temu. Wykorzystałem je także jako współwłaściciel gabinetu stomatologicznego.

Wolę wnioski z badań, niż nawet najlepsze doświadczenia jednej osoby, w jednym mieście, w jednym czasie i specyficznych warunkach. Więcej zmiennych oznacza większe ryzyko. Cenię i szanuję doświadczenia jednostki, ale nie uważam, że należy ryzykować przekładając je „jeden na jeden” do swojej praktyki. Każdemu, kto zrobił coś raz i odniósł sukces, szczerze go gratuluję. Jednocześnie apeluję jednak o pokorę.

Aleksandra Grabiec: Jakie aspekty pracy lekarza dentysty, właściciela kliniki stomatologicznej należałoby przeanalizować z naukowego punktu widzenia?

Zbigniew Kowalski: Jako członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej (PTKM objęło konferencję Evidence Based Active patronatem – przyp. red.) zajmuję się badaniami i uczeniem komunikacji z pacjentem, motywacji do przestrzegania zaleceń lekarskich, motywacji i wytrwałości w rygorze terapii, mechanizmów wpływających na lojalność w relacji lekarz - pacjent.

Całe swoje zawodowe życie poświęciłem poznawaniu i uczeniu tego w oparciu o wyniki solidnych, uznanych badań. Zaprosiłem do udziału także inne osoby, które w swojej pracy kierują się podobnymi wartościami. Będzie więc wyjątkowa okazja, aby posłuchać prof. Dariusza Dolińskiego - jednego z najwybitniejszych autorytetów w dziedzinie psychologii reklamy, albo Rafała Żaka - niezmordowanego pogromcy mitów na temat rozwoju osobistego. Stomatologia jest dziedziną, w której ostatnio aż roi się od propozycji szkoleń w zakresie kompetencji miękkich, ofert coachingu, itp. Rafał Żak opowie o tym, które z propozycji są coś warte, a które są bezwartościową pseudonauką.

SŁOWA KLUCZOWE
Be Active Dentist   kompetencje miękkie   DentalWay  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.