• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Catalin Zaharia: komunikacja interpersonalna buduje długofalową relację z pacjentem

ms
28-08-2015, 08:01
Catalin Zaharia: komunikacja interpersonalna buduje długofalową relację z pacjentem prof. med. Catalin Zaharia
- Istnieje udowodniona korelacja między zadowoleniem klienta, a umiejętnościami komunikacyjnymi lekarza dentysty – zapewnia Catalin Zaharia, lekarz psychiatra, psychoterapeuta, międzynarodowy trener, mentor i coach programowania neurolingwistycznego.

Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions: Dlaczego dentystom powinno zależeć na profesjonalnej obsłudze pacjenta w ich gabinecie? 

Catalin Zaharia:  Dentyści uprawiają zawód pośrednio  zorientowany na relacje. Co to oznacza – lekarze, w szczególności lekarze dentyści,  mają tendencję do zbytniego postrzegania pacjenta "od strony technicznej ich pracy", mało jest w budowaniu relacji lekarz - pacjent postrzegania pacjenta z perspektywy  relacji międzyludzkiej. 

Sam jestem lekarzem i wiem, że zagadnienie umiejętności komunikacji międzyludzkiej nie stanowi najważniejszej części edukacji medycznej lekarza. Czasami jest to jedno- lub dwu- semestralny kurs, a czasami w ogóle nie występuje taka forma edukacji. Dodatkowo lekarz w ciągu dnia pracy, często musi przyjąć wielu pacjentów, więc czas przeznaczony na jednego pacjenta jest ograniczony.  Tak więc, w dostępnym, często krótkim czasie, pamiętając o celu leczenia, lekarz dentysta musi wykazać się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi w kontekście opieki nad pacjentem. Doskonalenie tych, jakże ważnych,  umiejętności  jest wiec podstawowe dla profesjonalnej obsługi pacjenta w gabinecie.

Inga Kołomyjska: Jakie mogą być korzyści z doskonalenia umiejętności komunikacji interpersonalnej dla lekarza dentysty?

Catalin Zaharia: Natychmiastową, bezpośrednią korzyścią dla dentysty doskonalenia umiejętności interpersonalnych jest fakt, że pacjent zaczyna współpracować. Co znacząco pomaga przeprowadzić interwencję medyczną. W takich warunkach łatwiej jest prowadzić pacjenta i będzie on chętniej postępował zgodnie z instrukcjami lekarza dentysty, co ma często ogromny wpływ na skuteczność leczenia. Jest to wynikiem lepszej komunikacji lekarz dentysta - pacjent, jak też zaufania, jakim darzy dentystę pacjent oraz jego lojalności, wynikającej również ze wspomnianych lepszych relacji.

Inga Kołomyjska: Czy zadowolenie i lojalność pacjenta mogą być wynikiem świetnych umiejętności komunikacyjnych medyka?

Catalin Zaharia: Tak. Istnieje udowodniona korelacja między zadowoleniem klienta (a należy pamiętać, że także w tej roli występuje pacjent), a umiejętnościami komunikacyjnymi profesjonalistów z różnych branż.

Inga Kołomyjska: Jaka jest relacja między rentownością i rozwojem gabinetu dentystycznego, a umiejętnościami interpersonalnymi stomatologów?

Catalin Zaharia: Relacja taka jest bezpośrednia, i jeżeli wyłączymy z tej analizy inne czynniki marketingowe, wprost proporcjonalna - tzn. im wyższe kompetencje interpersonalne, tym wyższa rentowność. Dodatkowo, dla tych dentystów, którzy pracują w prywatnej praktyce, kompetencje interpersonalne mają również wpływ na utrzymanie pacjentów, jak też na markę dentysty i jego gabinetu.

Inga Kołomyjska: Czy umiejętności komunikacyjne są obecnie dźwignią konkurencyjności w stomatologii?

POLECAMY W SERWISACH