PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Bez empatii nie ma sukcesu w stomatologii - UJCM prowadzi badania dentystów

en
15-11-2016, 07:48
Bez empatii nie ma sukcesu w stomatologii - UJCM prowadzi badania dentystów Dr Wioletta Bereziewicz (fot. archiwum)
Sukces zawodowy lekarza dentysty zależy od poziomu jego inteligencji emocjonalnej. Im wyższy, tym łatwiej przychodzi lekarzowi utrzymać dobrą relację z pacjentem, która ma także znaczenie w osiągnięciu powodzenia procesu terapeutycznego. Czy polskim lekarzom dentystom brakuje inteligencji emocjonalnej, czy wprost przeciwnie jest ona ich mocną stroną? Odpowiedzi na to pytanie poszukuje w swojej pracy naukowej dr n. med. Wioletta Bereziewicz - pod kierownictwem prof. Jolanty Pytko-Polończyk z Zakładu Stomatologii Zintegrowanej UJCM w Krakowie

Ewa Nieckuła infoDENT24: Do sukcesu w zawodzie dentysty powinien wystarczać dobrze zdany egzamin specjalizacyjny, duża wiedza i duże umiejętności praktyczne.
Dr Wioletta Bereziewicz: Kiedyś zapewne tak. Pacjent przychodził do gabinetu, „uskarżał się na ból”, a lekarz leczył. Dzisiaj lekarz dentysta musi rozwiązywać często o wiele bardziej złożone problemy niż tylko usuwanie przyczyny bólu. Na przykład, gdy trafia do niego pacjent, który chce wybielić zęby. Lekarz widzi, że trzeba je wyprostować, bo poprzez zmianę kształtu łuku światło na zębach będzie się inaczej załamywało i będą w widoczny sposób wydawały się jaśniejsze, a przede wszystkim poprawi się nie tylko estetykę, ale też funkcję narządu żucia. Sam problem jest więc poważniejszy niż się pacjentowi wydaje, gdyż jego zęby źle się kontaktują, nie pełnią właściwej funkcji narządu żucia tj.: odgryzania, miażdżenia, połykania, mowy, oddychania. Właściwe przeprowadzenie rozmowy z pacjentem, przekonanie go, że jego rzeczywiste problemy są inne, niż te z którymi przyszedł, wcale nie jest proste.

A w dodatku dzisiejszy pacjent jest wyedukowany i chyba coraz bardziej roszczeniowy
Jeśli dentyście brakuje umiejętności interpersonalnych, to na portalach społecznościowych czasem otrzymuje negatywne oceny, mimo że jest świetnym fachowcem ze  specjalizacją. Wystarczy, że zostanie odebrany jako niemiły czy nieuprzejmy i pacjent przerywa leczenie, albo rezerwuje terminy wizyty i nie przychodzi. Kluczem do powodzenia jest poziom inteligencji emocjonalnej i umiejętność właściwego kierowania rozmową przez lekarza.

To jak jest z poziomem inteligencji emocjonalnej polskiego lekarza dentysty?
Badaliśmy pod tym kątem studentów stomatologii, absolwentów naszego wydziału i już praktykujących lekarzy dentystów z dwóch miast. Projekt zaczął się w 2009 r. Uczestnicy badania odpowiadali na pytania, które dotyczyły empatii (wczuwania się w stan innej osoby), wyprzedzania jej myśli i uczuć, a także zarządzania własnymi emocjami. W doborze lekarzy dentystów, którzy prowadzili praktykę, zależało nam na doświadczonych lekarzach (średni staż - 19 lat pracy, średnia wieku - 44 lata). W sumie wzięło udział w naszym badaniu 103 dentystów z różnych placówek.

Czy była jakaś zależność między statusem zawodowym a inteligencją emocjonalną?
Co ciekawe, na poziom inteligencji emocjonalnej nie miało wpływu to, czy ktoś miał specjalizację czy nie. Podobnie jak fakt bycia kierownikiem podmiotu leczniczego czy tylko „szeregowym” lekarzem stomatologiem. Różnice dopiero pojawiały się, gdy wzięliśmy pod uwagę takie zmienne, jak tytuł naukowy, staż pracy i wiek.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.