Leczenie kanałowe, periodontologiczne i ekstrakcja to najczęstsze przyczyny agresji pacjenta

kan
06-11-2019, 12:10
W latach 2017-2018 liczba nieprzyjemnych zdarzeń związanych z groźbami, nękaniem, czy agresją pacjentów gabinetów stomatologicznych wzrosła o jedną piątą - podaje brytyjska organizacja Dental Defence Union (DDU).

W większości wypadków te nieprzyjemne zachowania polegały na wielokrotnym dzwonieniu do gabinetu i nękaniu personelu pretensjami, wnoszeniu skarg na piśmie, używaniu gróźb lub obraźliwych sformułowań i umieszczaniu nieprzychylnych komentarzy na mediach społecznościowych.

- Najczęściej dentyści dobrze sobie radzą ze swoimi pacjentami, ale niekiedy sytuacja wymyka się spod kontroli i staje się na tyle poważna, że dentysta musi wzywać policję, gdyż obawia się o swoje bezpieczeństwo. Generalnie te nieprzyjemne sytuacje nadal są rzadkością, jednak obserwujemy, że dentyści częściej je do nas zgłaszają. Przyczyną może być albo rzeczywiście częstsze przykre zachowanie pacjentów, albo brak tolerancji ze strony personelu klinik stomatologicznych na przykrości, na które naraża ich praca z pacjentami i szukanie porady, w jaki sposób się przed takimi zachowaniami obronić, mówi doradca prawny, David Lauder z Dental Defence Union.  

To ważne,  aby praktyki stomatologiczne miały własne dyrektywy co do postępowania i komunikowania się z trudnymi pacjentami, radzi prawnik.

Czasami trzeba po prosu odmówić dalszego leczenia takiej osoby. Ważne, aby taką decyzję usprawiedliwić. Dlatego też warto zasięgać na taką ewentualność porady prawnika.

Kiedy najczęściej dochodzi do sytuacji, w której pacjent zaczyna obrażać dentystę i zachowywać się groźnie:
- brak satysfakcji z wyników leczenia po zabiegach ekstrakcji, leczenia kanałowego, czy leczeniu periodontologicznym,
- frustracja spowodowana wysokością kosztów leczenia,
- brak dogodnych terminów na wizytę.

Okazuje się, że do nieprzyjemnych sytuacji dochodzi nawet wtedy, gdy wina jest całkowicie po stronie pacjenta, tzn. gdy wielokrotnie nie jest w stanie zjawić się na wcześniej ustalonej wizycie. Także wtedy potrafi być agresywny. 

Więcej: Dentistrytoday.com

Czytaj także: NRL: Lekarz ma prawo informować o agresywnym zachowaniu pacjenta
OIL Gdańsk: co drugi dentysta doświadcza przykrości ze strony pacjenta