Ostrzeżenia przed spożyciem cukru mają sens

ms
15-02-2019, 09:04
Etykiety ostrzegawcze, które zawierają zdjęcia, łączące spożycie słodkiego napoju z próchnicą zębów, otyłością i cukrzycą typu 2, mogą zmniejszyć zakupy tego typu produktów - wynika z badania, przeprowadzonego przez naukowców z Harvard TH Chan School of Public Health oraz Harvard Business School (USA).

W badaniu, przeprowadzonym w stołówce szpitalnej, naukowcy odkryli, że graficzne etykiety ostrzegawcze zmniejszyły zakup słodkich napojów o 14,8 proc., podczas gdy etykiety o kaloryczności produktu nie przyniosły efektu.

- Etykiety ostrzegawcze od dłuższego czasu są stosowane na wyrobach tytoniowych, ale to nowy pomysł w przypadku napojów bezalkoholowych - powiedział Grant Donnelly, współkierujący badaniami, wykładowca marketingu na Ohio State University.

Naukowcy przetestowali trzy różne typy etykiet:
- ostrzeżenia tekstowe i graficzne,
- ostrzeżenia o ryzyku dla zdrowia związane z napojami słodkimi,
- wykaz wartości kalorycznych napojów.

Informacje eksponowano w pobliżu butelkowanych napojów oraz przy dystrybutorach soków w stołówce szpitalnej w Massachusetts.

Każdy rodzaj etykiety testowano kolejno, przez dwa tygodnie, pomiędzy nimi zawsze stosowano dwutygodniowe przerwy, podczas których nie wyświetlano żadnej etykiety. W trakcie badania zarejestrowano ponad 20 000 sprzedanych napojów.

Odkrycia wykazały, że w tygodniach, w których wyświetlane były ostrzeżenia graficzne, sprzedaż słodzonych napojów spadała o 14,8 proc. Konsumenci częściej zastępowali słodkie napoje butelkowaną wodą. Całkowita sprzedaż napojów pozostała niezmienna, ale zakupy wody wzrosły. Średnia ilość sprzedawanego kalorycznego napoju spadła również w badanym okresie z 88 do 75 kalorii. Przy czym ostrzeżenia tekstowe i etykiety kaloryczne nie miały znaczącego wpływu na zakup napojów.

Następnie naukowcy przeprowadzili dwa kolejne badania online. W pierwszym pytano konsumentów, jak ujrzenie etykiety z ostrzeżeniem graficznym wpływa na zakupy napojów. Ustalenia wykazały, że ostrzeżenia graficzne podniosły negatywne nastawienie do słodkich napojów i skłoniły do wzmożonego rozważenia zagrożeń dla zdrowia.

W drugim, ogólnokrajowym badaniu online, ponad 400 uczestników zostało zapytanych, czy poparliby umieszczenie etykiet ostrzegawczych na napojach słodzonych cukrem. Większość była za.

- Napoje słodzone cukrem są największym źródłem dodanych cukrów w amerykańskiej diecie, a zmniejszenie spożycia tych napojów może poprawić zdrowie populacji - powiedziała współprowadząca badania Laura Zatz, doktorantka w Departamentach Żywienia i Nauk Społecznych i Behawioralnych na Harvardzie Chan School.

Politycy szukają sposobów na zmniejszenie nadmiaru konsumpcji słodkich napojów, zatem graficzne etykiety ostrzegawcze zasługują na uwagę jako narzędzie, które może zachęcić do zdrowszych wyborów.