Zbierane są pieniądze na "solidnego pacjenta"

ms
31-01-2019, 08:24
Lekarz dentysta Marcin Krufczyk stworzył darmowy serwis internetowy solidnypacjent.pl, którego celem jest zmniejszanie kolejek i ułatwienie dostępu do lekarzy. Serwis działa, ale pojawiają się problemy związane z brakiem stałych źródeł finansowania. Twórca projektu zbiera w internecie pieniądze na funkcjonowanie i rozwój systemu.

Na stronę internetową solidnypacjent.pl trafiają numery telefonów pacjentów – widm, którzy rezerwują wizyty i nie stawiają się na nie. Umieszczają je tam doświadczeni niesubordynacją pacjentów lekarze i lekarze dentyści. 

Marcin Krufczyk zapewnia, że serwis został stworzony, aby pomóc, a nie czerpać z niego korzyści i szczerze przyznaje, że nakłady na dalsze prosperowanie projektu finansowo go przerosły. Istnieje niebezpieczeństwo, że solidnypacjent.pl nie przetrwa okresu ustalania przez UODO zasad funkcjonowania serwisu. A te de facto są bardzo proste - zapewnia Marcin Krufczyk. Chodzi o wymianę informacji pomiędzy lekarzami, czy pacjent, który umówił się na wizytę - sumiennie pojawiał się w gabinetach lekarzy i lekarzy dentystów w przeszłości. Wszystko bez udostępniania personaliów niesolidnego pacjenta - chodzi wyłącznie o numer telefonu. 

Marcin Krufczyk zbiera zatem pieniądze (docelowo 30 tys. zł), aby móc kontynuować projekt, o którym tak wiele było w przestrzeni medialnej.  Na razie wpłaciło trzech donatorów łącznie 160 zł, To za mało, żeby poważnie myśleć o rozwinięciu programu. 

Wpłaty na zrzutce.pl.

Darmowa aplikacja
Serwis i jego funkcjonalność są w 100 proc. darmowe i nie generują dochodów (nie wyświetlają się reklamy i nie są pobierane od nikogo opłaty).

Na co przeznaczone zostaną środki?
Na rozbudowę (oprogramowania oraz infrastruktury), popularyzację metody społecznej informacji wzajemnej w celu polepszenia jakości polskiej służby zdrowia, ponowne udostępnienie funkcji serwisu dla pacjentów, zakończenie fazy beta testów serwisu i uregulowanie sytuacji prawnych. Wdrożenie systemu API i udostępnienie bezpłatnych rozwiązań informatycznych, tak aby każda placówka i każdy pacjent mogli bezpłatnie:
a) zgłosić brak możliwości odwołania wizyty w danej placówce i szybką reakcję wyjaśniającą;
b) korzystać z polskiej służby zdrowia bez kolejek i marnotrawienia czasu pracy.

Cel serwisu?
Wykorzystanie potencjału polskiej służby zdrowia i zaangażowanie lekarzy w celu wypełnienia pustych luk godzinowych wynikających z niestawiennictwa się pacjentów, w efekcie zmniejszenie kolejek do lekarzy.

Projekt ma na celu ujednolicenie systemu informowania o wizycie szczególnie tych osób, które wcześniej miały problem z dotarciem na wizytę.

Z uwagi na przedsięwzięcie logistyczne - placówki medyczne niejednokrotnie nie są w stanie "obdzwonić" wszystkich pacjentów. Tymczasem oflagowani pacjenci za pomocą systemu SolidnyPacjent.pl otrzymają dodatkowe informacje przypominające - w celu dotrzymania terminu wizyty.

Dla kogo jest serwis i co da społeczeństwu?
Serwis powstał dla lekarzy, lecz posłuży pacjentom. Jak wynika z badań, do skutku nie dochodzi niemal 40 proc. umówionych wizyt, generuje to dziennie milionowe straty i marnotrawi czas lekarza, który wyposażony w nowoczesny sprzęt nie może go wykorzystać. Tracą pacjenci, którzy czekają w wielomiesięcznych kolejkach na wizytę, która mogłaby się odbyć o wiele wcześniej w przypadku wdrożenia funkcji lepszego wykorzystania ich czasu. Powodzenie projektu to tak jakby z dnia na dzień w Polsce przybyło 60 tys. lekarzy!

Jak to działa?
Lekarz przyjmujący pacjentów lub dział rejestracji medycznej, po założeniu konta w serwisie i jego weryfikacji, posiada możliwość dodania numeru telefonu, który nie zjawia się na umówioną wizytę bez odwołania (generuje to wolny czas lekarza, który zwyczajnie jest marnotrawiony, w przypadku braku innej osoby na to miejsce). Dodany numer może zostać wykorzystany za pomocą rozwijanego systemu API przez inną placówkę medyczną w celu podjęcia czynności mających na celu ustalenie czy pacjent faktycznie trafi na umówioną wizytę. W razie faktycznego problemu z dotarciem na wizytę przez wcześniej oflagowanego pacjenta, zostanie zwolnione cenne miejsce i skorzysta osoba potrzebująca.

Geneza projektu?
Problem kolejek i zmarnotrawiony czas lekarzy, który mógł zostać przeznaczony na potrzebujących jest realny i wynosi nawet 40 proc. dziennego etatu. Nie chodzi o podkręcanie tempa pracy, a wykorzystanie pustych miejsc, które powstały w wyniku nieusprawiedliwionej nieobecności na umówioną wizytę. 

W innych krajach nieusprawiedliwiona nieobecność na umówionej wizycie lekarskiej skutkuje ograniczeniami w dostępie do świadczeń oraz karami - serwis stara się tego uniknąć i wyznacza drogę możliwych zmian.

Czy to jest strona tylko dla lekarzy?
Serwis początkowo miał być tylko dla lekarzy, jednak w trakcie trwających prac okazało się, że problem nie leży tylko po jednej stronie. Mowa tu o placówkach medycznych, które nie umożliwiają pacjentowi odwołania wizyty - i tę sprawę należy nagłośnić i rozwiązać. Serwis testowo uruchomił usługę umożliwiającą zgłaszanie placówek medycznych, które nie umożliwiają pacjentowi odwołania wizyty. Funkcja ta posłużyła do wykrycia problemu w dostępie do usług jednego z warszawskich szpitali. Sytuacje, które z powodu zaniechań placówek medycznych (uniemożliwienie odwołania wizyty przez pacjenta) powodują utrudnienia w dostępie do usług innym potrzebującym, są niedopuszczalne i właśnie z tego powodu strona będzie rozwijana.