PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Z czym na wojnę z próchnicą

ms
20-03-2018, 07:00
Z czym na wojnę z próchnicą Radosław Sierpiński doradca ministra zdrowia
Obecność doradcy ministra zdrowia Radosława Sierpińskiego podczas konferencji prasowej zorganizowanej w siedzibie NIL w przeddzień Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej postrzegane jest jako światełko w tunelu. Czy słusznie?

Zdecydowanie tak, bo dotychczas trudno było w Ministerstwie Zdrowia wskazać konkretną osobę, która w zakresie obowiązków miałaby wpisane sprawy związane z ochroną zdrowia jamy ustnej Polaków i tymi sprawami zajmowałaby się na co dzień. Nie oznacza to, że gość NIL będzie taką osobą, szczególnie, że w jego obszarze zainteresowania zawodowego jest kardiologia. Ważne, że MZ widzi zasadność przysłuchiwania się głosom lekarzy dentystów dotyczących systemu opieki zdrowotnej obejmującego problematykę jamy ustnej.

Radosław Sierpiński zapewnił, że resort zdrowia podpisuje się pod wnioskami wypływającymi z debaty na temat zdrowia jamy ustnej. Ministerstwo Zdrowia ma wspierać efektywne działania zmierzające do walki z epidemią próchnicy. Tylko tyle i aż tyle, bowiem życzliwość jest pierwszy krokiem do zrozumienia sytuacji, a jeśli tak - to kolejnymi mogą być konkretne działania koherentne z fachowymi radami lekarzy dentystów.

- Branża stomatologiczna to m.in. 36,6 tys. grupa lekarzy dentystów czynnych zawodowo. To dużo, bowiem na każdy tysiąc mieszkańców przypada mniej więcej jeden stomatolog – wskazał dr n. med. Leszek Dudziński, wiceprezes NRL i przewodniczący Komisji Stomatologicznej NRL.

Szef KS NRL podał, że rynek świadczeń stomatologicznych osiąga w skali roku wartość 13 mld zł. Tymczasem ze środków publicznych pochodzi zaledwie 14,6 proc. tej kwoty (1,9 mld zł). Nie ma co liczyć, że będzie więcej.

Co w takiej sytuacji można zrobić? Z pewnością przekonywać Polki i Polaków, że bez dbałości o stan zdrowia jamy ustnej nie mają szansy na zachowanie zdrowia ogólnego. Dobrą praktyką każdego powinna być właściwa higiena jamy ustanej i okresowe kontrole u lekarza dentysty. To niby tak niewiele, ale jednak bardzo dużo - skoro polskie społeczeństwo od lat składa się z zatrważająco wysokiego odsetka (ponad  90 proc.) osób z próchnicą.

Ze względu na stagnację w segmencie publicznym i prognozowane zamrożenie wydatków na stomatologię, segment prywatny usług dentystycznych napędzał będzie cały rynek. Według analizy PMR udział prywatnych nakładów na opiekę dentystyczną wzrósł z 78 proc. w 2011 r. do 79 proc. w 2014 r. i będzie zwiększał się do 86 proc. w 2020 r.

Znaczącą część rynku stanowią indywidualne prywatne centra stomatologiczne z kilkoma gabinetami i szerokim zakresem świadczeń, najczęściej działające bez kontraktu NFZ oraz indywidualne prywatne gabinety stomatologiczne, zazwyczaj z zakresem świadczeń ograniczonym do podstawowych procedur, działające z kontraktem NFZ lub bez niego. Publiczne gabinety stomatologiczne najczęściej funkcjonują w ramach szpitali lub przychodni.

Na przestrzeni ostatnich lat systematycznie wzrastała wartość środków przeznaczanych na leczenie stomatologiczne przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Jednak w 2010 r. wartość kontraktów, podpisanych przez NFZ z klinikami oraz gabinetami stomatologicznymi, spadła po raz pierwszy od szeregu lat i była o 10 proc. niższa niż w 2009 r. NFZ obniżył również cenę za 1 punkt stomatologiczny z 1,05 zł do 1,00 zł.

Przychodnie zmuszane są przez NFZ do równomiernego rozplanowania liczby świadczeń na cały rok, co skutkuje wprowadzaniem dziennych limitów przyjmowania pacjentów. W sytuacji, kiedy na wizytę dentystyczną trzeba czekać kilka tygodni, wykupienie wcześniejszej wizyty prywatnej staje się coraz atrakcyjniejszą opcją.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.