• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Wiedza ekonomiczna dentysty a koszt uzyskania przychodu

ms
26-01-2017, 13:55
Wiedza ekonomiczna dentysty a koszt uzyskania przychodu Studia w koszt uzyskania przychodu (foto: pixabay)
Czy lekarz dentysta może wydatki poniesione na podwyższenie wiedzy z zakresu zarządzania podmiotami leczniczymi zaliczyć w koszt uzyskania przychodu? W zasadzie tak, ale…

Nad tym problemem zastanawiał się lekarz dentysta, prowadzący indywidualną działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie stomatologii zachowawczej oraz protetyki. W należącym do niego gabinecie stomatologicznym współpracuje on z lekarzami świadczącymi dodatkowe usługi z zakresu chirurgii stomatologicznej i ortodoncji.

Potencjał gabinetu nie jest wykorzystany w optymalnym zakresie. Duże koszty stałe utrzymania gabinetu decydują o niewielkiej rentowności całego przedsięwzięcia, pomimo istniejących, potencjalnych możliwości.

Dentysta uznał, że w celu zwiększenia przychodów prowadzonej placówki, niezbędne jest rozszerzenie zakresu oferowanych usług. W tym celu planuje on nawiązać współpracę z lekarzami specjalizującymi się w wykonywaniu zabiegów z zakresu stomatologii estetycznej, zaawansowanej endodoncji oraz medycyny estetycznej.

- Warunkiem niezbędnym efektywnego funkcjonowania i rozwoju gabinetu jest zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i zarządzania, której uzyskanie nie było możliwe w toku studiów medycznych – argumentuje autor zapytania do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Dentysta podjął podyplomowe studia, które umożliwią zdobycie odpowiedniej wiedzy niezbędnej do rozwoju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Kierunek studiów ma bezpośredni związek z działalnością, której podstawowym elementem jest kompleksowe zarządzanie prowadzoną placówką i współpracownikami. Studia te umożliwiają poznanie praktycznych aspektów zarządzania podmiotami leczniczymi, zdobycie wiedzy z zakresu ekonomii menedżerskiej, regulacji prawnych w ochronie zdrowia, a także zasad finansowania i rozliczania świadczeń zdrowotnych.

Czy w związku z koniecznością uzupełnienia wiedzy w zakresie zarządzania placówkami leczniczymi i ekonomii menedżerskiej oraz zdobycia umiejętności związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim można wydatki związane z opłatą za czesne za studia zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej?

Można. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Wyjaśnił on, że wydatki poniesione w związku ze studiami podyplomowymi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, to jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dyrektor zaznaczył jednocześnie, że to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.