• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Tomasz Sobierajski: lekarze chcą szkolić się w zakresie komunikacji z pacjentem

rynekzdrowia.pl/jsz
04-03-2014, 07:49
Tomasz Sobierajski: lekarze chcą szkolić się w zakresie komunikacji z pacjentem Tomasz Sobierajski: lekarze chcą szkolić się w zakresie komunikacji z pacjentem (źródło: rynekzdrowia.pl)
- Zauważam, że z roku na rok lekarze są w coraz trudniejszej sytuacji. Dramatycznie zmniejsza się ilość czasu, jaki mają dla pacjentów, za to przybywa roboty papierkowej. Do tego dochodzą liczne zmiany w systemie opieki zdrowotnej, które wpływają na jakość ich pracy. Obserwuję, że coraz więcej lekarzy ma problemy z wypaleniem zawodowym. Jednocześnie na przestrzeni tych 10 lat odnotowuję rosnącą potrzebę ze strony lekarzy, by szkolić się w zakresie komunikacji z pacjentem – mówi dla portalu rynekzdrowia.pl dr nauk hum. Tomasz Sobierajski, socjolog, trener personalny, adiunkt w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

- Lekarze chcą dowiedzieć się, co zrobić, żeby pracowało się im lepiej. Wśród nich są osoby, które mają naturalne zdolności komunikacyjne, dzięki którym mogą bardzo dobrze komunikować się z pacjentami, ale większość ich nie ma - tak jak nie ma ich wielu ludzi w innych zawodach.

Tomasz Sobierajski przekonuje, że problemy, które zgłaszają są nierzadko podstawowe. Lekarze potrzebują podstawowych umiejętności i narzędzi, takich jak: podanie dłoni, kontakt wzrokowy, co i jak mówić, w jaki sposób zadawać pytania, by uzyskać cenne dla postawienia diagnozy informacje, co zrobić, by pacjent czuł się wysłuchany i zaopiekowany. Tym bardziej, że w badaniach oczekiwań pacjentów potrzeba wysłuchania okazała się ważniejsza od potrzeby wyleczenia.

Czy zatem zajęcia uczące komunikacji z pacjentem powinny wejść do programu studiów medycznych?

- Optowałem za tym, by na studiach medycznych był blok szkoleniowy dotyczący komunikacji. Po rozmowach z lekarzami wiem jednak, że jeden blok nie wystarczyłby. Tak naprawdę na każdym etapie zajęć - z ginekologii, pediatrii, onkologii itd. - równolegle powinien pojawiać się segment z komunikacji. Z drugiej strony po tylu latach starań, rozmów i zabiegania o to, byłbym szczęśliwy, gdyby zapewniono na uczelniach medycznych nawet ten podstawowy blok.

Sobierajski uważa, że większość uczelni medycznych chciałaby wprowadzić takie zajęcia do swojego programu studiów, ale nie ma pieniędzy, ani miejsca w planie nauczania. Starają się organizować wykłady dla studentów poza system. Bez wsparcia systemowego ze strony MZ niewiele uda się zmienić.

Czytaj więcej na www.rynekzdrowia.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH