PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Sztuka budżetowania w gabinecie stomatologicznym

20-06-2013, 00:01
Sztuka budżetowania w gabinecie stomatologicznym (fot. archiwum prywatne)
Sztuka budżetowania w gabinecie stomatologicznym (fot. archiwum prywatne)
Budżetowanie  to przede wszystkim narzędzie dla zarządzającego, które ma pomóc mu w zapewnieniu płynności finansowej, kontroli nad zyskiem z prowadzonej działalności, a także wzrost jej skali. Proces budżetowania praktycznie nie jest używany w mikro i małych przedsiębiorstwach, jakimi bez wątpienia są gabinety stomatologiczne.

Gabinet stomatologiczny pacjent ocenia z perspektywy: fotela, narzędzi pracy i znajdującego się w nim lekarza. Ze strony właściciela praktyki jego gabinet to przede miejsce leczenie pacjentów w formule małego biznesu. Warunkiem prowadzenia własnej praktyki lekarskiej lub uruchomienia gabinetu przez osobę fizyczną, która zatrudni lekarza z uprawnieniami, jest założenie własnej działalności gospodarczej (usługowej).

Od 1 stycznia 2005 roku w Polsce działa oficjalnie pojęcie mikroprzedsiębiorstwa. Definicja ta została ujęta w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej[1], która określa warunki, jakie należy spełniać, aby można było mówić o mikroprzedsiębiorstwach. Jednym z tych warunków jest zatrudnianie średniorocznie w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych mniej niż 10 pracowników. Ten warunek z reguły gabinet stomatologiczny spełnia. Klinikę stomatologiczną, w której przez ostatnie dwa lata obrotowe było zatrudnionych mniej niż 50 pracowników ale więcej niż 10, traktuje się jako małe przedsiębiorstwo.

Lekarz, który jest specjalistą głównie w dziedzinie diagnozowania i leczenia chorób zębów oraz jamy ustnej, musi również znaleźć czas na to, aby zarządzać swoim przedsiębiorstwem. Zarządzanie to nie może polegać tylko na wydawaniu poleceń asystentce czy też pracownikom recepcji. Zarządzający gabinetem stomatologicznym powinien, jak na ,,szefa przystało, myśleć o zarządzaniu procesowym. Tak jak przekazuje zadania pracownikom i zarządza ich pracą w gabinecie  - także zarządzaniu powinny podlegać finanse gabinetu. Finanse to zarówno przychód, który właściciel gabinetu osiąga, ale także koszty jakie należy ponieść, aby ten gabinet utrzymać. Wiem, że lekarz stomatolog nie jest wykwalifikowanym finansistą, jednak dobrze byłoby, gdyby był dobrym menadżerem zarządzającym finansami gabinetu.

Sztuka budżetowania

Metod  zarządzania jest wiele, jednakże jedną z ważniejszych i skutecznych metod jest budżetowanie, czyli zespół czynności, wykonywanych zgodnie z zasadami i metodami właściwemu temu procesowi, które prowadzą do sporządzenia budżetu i wykorzystania go w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Inaczej mówiąc budżetowanie[2] jest metodą wewnętrznego oddolnego planowania w przedsiębiorstwie, podporządkowanego realizacji strategicznych celów i efektywnemu wykorzystaniu posiadanych zasobów. Można powiedzieć, że chodzi o racjonalne wykorzystanie środków finansowych uzyskanych z dochodów, tak by odpowiednią kwotę gotówki wydać na zamierzone wydatki i cele w określonym czasie. Budżetowanie  to przede wszystkim narzędzie dla zarządzającego, które ma pomóc mu w zapewnieniu płynności finansowej, kontrolę nad zyskiem z prowadzonej działalności, a także wzrost "działalności organizacyjnej prowadzonej działalność".

SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   podatki   budżetowanie   Finanse   Zarządzanie  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.