PARTNER PORTALU
partner portalu

Reklama szczoteczek znów pod lupą Rady Etyki Reklamy

radareklamy.pl/ŁS
02-01-2015, 07:46
Reklama szczoteczek znów pod lupą Rady Etyki Reklamy Reklama Oral b narusza przepisy Kodeksu Etyki Reklamy
Firma Colgate-Palmolive zaskarżyła do Rady Etyki Reklamy spot telewizyjny Procter and Gamble wskazujący, iż szczoteczki elektryczne ORAL B polecane są przez 9 na 10 użytkowników w Polsce. Komisja uznała, że przekaz narusza przepisy Kodeksu Etyki Reklamy.

Zdaniem strony skarżącej, przekaz reklamowy wskazujący, iż szczoteczki elektryczne ORAL B polecane są przez 9 na 10 użytkowników w Polsce jest twierdzeniem nieprawdziwym i wprowadzającym konsumenta w błąd. - Zamieszczony przypis pod głównym hasłem marketingowym precyzuje bowiem, że badanie przeprowadzone zostało na grupie 300 osób będących użytkownikami szczoteczek elektrycznych, nie zaś wśród użytkowników szczoteczek w ogóle - można przeczytać z uzasadnieniu.

Procter & Gamble wniosło o oddalenie postawionych zarzutów, uznając je jako całkowicie bezzasadne. - Przypis zawiera jedynie dodatkowe informacje dotyczące testu, nie stoi w sprzeczności ze głównym sloganem a dodanie wskazanej informacji nie wpłynęłoby na jego odbiór ogólny. Uważamy że z punktu widzenia semantycznego składnia sloganu pozwala na zrozumienie że chodzi o opinię (polecenie przez) użytkowników szczoteczek elektrycznych i jest to jasne nawet bez czytania przypisu - bronił się koncern.

Procter and Gamble zwróciło uwagę, że ze względu na specyfikę środka przekazu jakim jest reklama oraz slogan reklamowy, normalną praktyką zgodną z prawem i zasadami etycznego reklamowania jest upraszczanie sloganów tak aby w celny sposób (krótko i zrozumiałe) treść ich trafiała do odbiorcy.

Firma powołała się na podobne przypadki reklamy znane z telewizji:  Pepsi - Ponad 60 proc. wybrało smak Pepsi *Indywidualne preferencje uczestników wskazane w testach Wyzwania Smaku Pepsi przeprowadzonych w okresie 26.06 - 07.09. 2014 zgodnie z regulaminem akcji lub Play - 70 proc. klientów wybiera Play *70% to średni udział P4 w rynku przenoszenia numerów w okresie styczeń czerwiec 2011.

Zespół Orzekający dopatrzył się jednak w reklamie naruszenia normy Kodeksu Etyki Reklamy tj. art. 10 ust. 2 zgodnie z którą „użyte w reklamie dane oraz nieobjęte tym pojęciem w rozumieniu Kodeksu terminy naukowe, cytaty z publikacji technicznych lub naukowych muszą wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd.

- Z przekazu reklamowego, w którym porównuje się działanie szczoteczek elektrycznych do manualnych, można wnioskować, że użyte hasło reklamowe odnosi się do wszystkich użytkowników szczoteczek do zębów, a nie tylko do użytkowników szczoteczek elektrycznych. Gwiazdka natomiast wskazuje na wyniki badań przeprowadzone jedynie wśród użytkowników szczoteczek elektrycznych - czytamy w uzsasadnieniu.

W ocenie Zespołu Orzekającego, w przedmiotowej reklamie telewizyjnej należy doprecyzować hasło „POLECANE PRZEZ 9/10 UŻYTKOWNIKÓW W POLSCE" poprzez uzupełnienie go o informacje, że jest to opinia (polecenie przez) użytkowników szczoteczek elektrycznych.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu Komisja Etyki Reklamy uznała, że firma Procter and Gamble narusza Kodeks Etyki Reklamy, informując w jednym ze spotów, że w czasie używania manualnej szczoteczki wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę.  

Czytaj także: Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd  

Więcej: radareklamy.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Rada Etyki Reklamy   Colgate-Palmolive   Oral b  

POLECAMY W SERWISACH