• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Reklama szczoteczek znów pod lupą Rady Etyki Reklamy

radareklamy.pl/ŁS
02-01-2015, 07:46
Reklama szczoteczek znów pod lupą Rady Etyki Reklamy Reklama Oral b narusza przepisy Kodeksu Etyki Reklamy
Firma Colgate-Palmolive zaskarżyła do Rady Etyki Reklamy spot telewizyjny Procter and Gamble wskazujący, iż szczoteczki elektryczne ORAL B polecane są przez 9 na 10 użytkowników w Polsce. Komisja uznała, że przekaz narusza przepisy Kodeksu Etyki Reklamy.

Zdaniem strony skarżącej, przekaz reklamowy wskazujący, iż szczoteczki elektryczne ORAL B polecane są przez 9 na 10 użytkowników w Polsce jest twierdzeniem nieprawdziwym i wprowadzającym konsumenta w błąd. - Zamieszczony przypis pod głównym hasłem marketingowym precyzuje bowiem, że badanie przeprowadzone zostało na grupie 300 osób będących użytkownikami szczoteczek elektrycznych, nie zaś wśród użytkowników szczoteczek w ogóle - można przeczytać z uzasadnieniu.

Procter & Gamble wniosło o oddalenie postawionych zarzutów, uznając je jako całkowicie bezzasadne. - Przypis zawiera jedynie dodatkowe informacje dotyczące testu, nie stoi w sprzeczności ze głównym sloganem a dodanie wskazanej informacji nie wpłynęłoby na jego odbiór ogólny. Uważamy że z punktu widzenia semantycznego składnia sloganu pozwala na zrozumienie że chodzi o opinię (polecenie przez) użytkowników szczoteczek elektrycznych i jest to jasne nawet bez czytania przypisu - bronił się koncern.

Procter and Gamble zwróciło uwagę, że ze względu na specyfikę środka przekazu jakim jest reklama oraz slogan reklamowy, normalną praktyką zgodną z prawem i zasadami etycznego reklamowania jest upraszczanie sloganów tak aby w celny sposób (krótko i zrozumiałe) treść ich trafiała do odbiorcy.

Firma powołała się na podobne przypadki reklamy znane z telewizji:  Pepsi - Ponad 60 proc. wybrało smak Pepsi *Indywidualne preferencje uczestników wskazane w testach Wyzwania Smaku Pepsi przeprowadzonych w okresie 26.06 - 07.09. 2014 zgodnie z regulaminem akcji lub Play - 70 proc. klientów wybiera Play *70% to średni udział P4 w rynku przenoszenia numerów w okresie styczeń czerwiec 2011.

Zespół Orzekający dopatrzył się jednak w reklamie naruszenia normy Kodeksu Etyki Reklamy tj. art. 10 ust. 2 zgodnie z którą „użyte w reklamie dane oraz nieobjęte tym pojęciem w rozumieniu Kodeksu terminy naukowe, cytaty z publikacji technicznych lub naukowych muszą wskazywać źródło oraz nie mogą być używane w sposób wprowadzający w błąd.

- Z przekazu reklamowego, w którym porównuje się działanie szczoteczek elektrycznych do manualnych, można wnioskować, że użyte hasło reklamowe odnosi się do wszystkich użytkowników szczoteczek do zębów, a nie tylko do użytkowników szczoteczek elektrycznych. Gwiazdka natomiast wskazuje na wyniki badań przeprowadzone jedynie wśród użytkowników szczoteczek elektrycznych - czytamy w uzsasadnieniu.

W ocenie Zespołu Orzekającego, w przedmiotowej reklamie telewizyjnej należy doprecyzować hasło „POLECANE PRZEZ 9/10 UŻYTKOWNIKÓW W POLSCE" poprzez uzupełnienie go o informacje, że jest to opinia (polecenie przez) użytkowników szczoteczek elektrycznych.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu Komisja Etyki Reklamy uznała, że firma Procter and Gamble narusza Kodeks Etyki Reklamy, informując w jednym ze spotów, że w czasie używania manualnej szczoteczki wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę.  

Czytaj także: Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd  

Więcej: radareklamy.pl 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Colgate-Palmolive   Oral b   Rada Etyki Reklamy  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.