PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Prognozy dla rynku stomatologicznego: kto straci, kto zyska?

PMR/ŁS
28-01-2015, 07:56
Prognozy dla rynku stomatologicznego: kto straci, kto zyska? PMR: świadczenia stomatologiczne w Polsce od wielu już lat są domeną podmiotów niepublicznych, a ich rola będzie jeszcze wzrastać w ciągu najbliższych kilku lat (fot. Fotolia/PTWP)
Brak perspektyw na wyższe finansowanie świadczeń stomatologicznych z budżetu państwa, wysokie tempo wzrostu na rynku implantologicznym i dalszy rozwój turystyki dentystycznej – to prognozy firmy PMR dla rynku stomatologicznego w latach 2015-2020.

W raporcie „Rynek usług dentystycznych w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020" PMR przypomina, że począwszy od 2011 r. wydatki NFZ na opiekę dentystyczną w Polsce plasują się na stałym poziomie około 1,8 mld zł. To kilkukrotnie mniej niż wydatki sektora prywatnego. 

Eksperci nie przewidują w kolejnych latach wzrostu finansowania publicznego świadczeń stomatologicznych, co wobec wzrastających nakładów prywatnych, powodować będzie dalszy spadek znaczenia płatnika publicznego w finansowaniu stomatologii.

Jednocześnie, jedynie część Polaków, którzy nie uzyskają świadczeń w ramach NFZ, zdecyduje się na leczenie prywatne. Jak wynika bowiem z różnych badań (np. badania GUS i Diagnoza Społeczna), brak pieniędzy jest najczęstszą przyczyną rezygnacji przez Polaków z leczenia zębów.

Rośnie rynek implantologiczny

Według raportu, szczególnie duży potencjał rozwoju ma polski rynek implantów. Już jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów stomatologii. - W ciągu zaledwie kilku ostatnich lat liczba implantów wszczepionych w Polsce wzrosła więcej niż dwukrotnie i w 2014 r. wyniosła ponad 100 tys. - wynika z szacunków PMR. Spadek ceny, do około 3,5 tys. zł za implant oraz wzrost popularności systemów ratalnych finansowania świadczeń stomatologicznych sprawiły, że stały się one dostępne dla większej liczby pacjentów. Daleko nam jednak np. do Niemiec. Tam liczba wszczepień wynosi ok. 1 miliona rocznie. Możliwa jest jednak refundacja implantu przez państwo, w Polsce jest to segment wyłącznie prywatny.

Turystyka stomatologiczna motorem napędowym

PMR zaznacza, że stomatologia jest jedną z czterech głównych grup świadczeń oferowanych w ramach turystyki medycznej w Polsce. Dla pacjentów zagranicznych najczęściej wykonywane są zabiegi wysokospecjalistyczne, np.: odbudowa kości, implantacje, podniesienie zatok szczękowych, skomplikowane leczenie kanałowe. Pacjenci z zagranicy najczęściej decydują się na kompleksowe leczenie w czasie jednej wizyty.

- Istnieje szereg czynników rozwoju stomatologii w ramach turystyki medycznej, począwszy od dobrej opinii polskich lekarzy tej specjalizacji i coraz wyższych standardów opieki medycznej w Polsce, poprzez korzystny kurs złotego do euro, funta i dolara, aż do inkorporacji przez kraje Unii Europejskiej dyrektywy o leczeniu na terenie UE- czytamy w raporcie.

W związku z wejściem w życie dyrektywy transgranicznej, na szybki rozwój mogą liczyć te placówki medyczne, które zainwestują w obsługę pacjentów w ich ojczystych językach oraz te, które przystosują się do europejskich standardów i będą oferowały np. odbiór dokumentacji medycznej w formie elektronicznej bezpośrednio ze strony placówki oraz umożliwią sprawne umawianie wizyt drogą elektroniczną.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.