• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Prof. Henryk Mruk: formy komunikacji w gabinecie na ty czy per pan?

własne
01-08-2013, 00:02
Henryk Mruk
Henryk Mruk
Wprowadzanie zasad dotyczących form komunikacji, w każdym gabinecie będzie zależało od wielu czynników. To kwestia wychowania w rodzinie, środowiska, w którym się funkcjonuje, przyzwyczajeń. Nie ma prostego rozwiązania, ale warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.  - Właściciel gabinetu, osoba zarządzająca gabinetem czy lekarz stomatolog, muszą zatem sami decydować, jaką stworzą kulturę organizacyjną - przekonuje prof. Henryk Mruk*. 

Kilka lat temu, producent samolotów Boeing  zauważył, że najczęściej dochodzi do wypadków, kiedy samoloty są pilotowane przez załogę koreańską. Przeprowadzono dokładne analizy tych zdarzeń, ustalono przyczyny i wdrożono program naprawczy. Polegał on w głównej mierze na tym,  że załoga musiała porozumiewać się wyłącznie po angielsku. Zakazano używania języka koreańskiego. Okazało się, że kultura Koreańczyków nie dopuszczała możliwości zwrócenia uwagi kapitanowi samolotu nawet w sytuacji, kiedy podejmował on niewłaściwe decyzje (zmęczenie, choroba itp.). Pozdrowienia typu dzień dobry, w zależności od podległości służbowej, Koreańczycy mówią i wyrażają gestami  na kilka sposobów. W warunkach takiej kultury, kapitan samolotu nie mógł usłyszeć jakichkolwiek uwag krytycznych. Obowiązek mówienia po angielsku zlikwidował różnorodne bariery. Jest to język prosty, bezpośredni, w którym wszyscy mówią do siebie per you, czyli ty, a zatem krótko, bezpośrednio. Zmiana formy komunikacji, wynikająca z języka angielskiego, pozwoliła na wzrost bezpieczeństwa lotów.

Przejście na "ty" nie takie proste

Powyższe wprowadzenie jest swego rodzaju uzasadnieniem dla rozważań na temat form komunikacji, zwracania się do siebie. W wielu przypadkach skuteczne są formy krótkie, bezpośrednie. Tam, gdzie liczy się wykonanie zadania, konkretna praca, forma krótka będzie bardziej skuteczna. Wyrażenie Podaj mi igłę jest proste i konkretne. Gdyby powiedzieć: Czy byłaby pani tak uprzejma, aby podać mi igłę, to zabierze więcej czasu i nie będzie tak proste. Coraz bardziej powszechne stosowanie języka angielskiego oraz przejmowanie kultury amerykańskiej, zmienia sposób i formy komunikowania się  w Polsce. Częściej można zaobserwować, że ludzie zwracają się do siebie bezpośrednio, po imieniu, per ty. Ułatwia to oraz upraszcza proces komunikowania się. Autor jest zwolennikiem takiej formy komunikowania się, chociaż zdaje sobie sprawę  ze złożoności tego problemu. Składa się na to wiele różnych uwarunkowań, a mianowicie:

przyzwyczajenia, tradycja, kultura Polaków,
różnice wiekowe i związane z tym zasady wychowania, zachowania wobec osób starszych,
zróżnicowanie stanowisk,
okazywanie szacunku drugiej osobie,
oczekiwania klientów,
zasady perswazji,
budowanie relacji między ludźmi.

Kiedy "Panie Doktorze", kiedy "Andrzeju"

Wymienione uwarunkowania nachodzą na siebie, a w każdym gabinecie konieczne będzie podejmowanie różnorodnych ustaleń, stosownych do zakresu ich występowania tych, oraz innych czynników. Jeśli wyobrazimy sobie małą klinikę stomatologiczną, w której pracują lekarze w wieku np. 35 lat, pomoc dentystyczna jest również w tym wieku, to prawdopodobnie będzie rzeczą naturalną, jeśli wszyscy będą się do siebie zwracali po imieniu.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.