PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Prezenty dla i od dentysty pod lupą inspektorów podatkowych

17-06-2013, 00:01
Prezenty dla i od dentysty pod lupą inspektorów podatkowych (fot. Fotolia/PTWP)
Prezenty dla i od dentysty pod lupą inspektorów podatkowych (fot. Fotolia/PTWP)
Wizyta u stomatologa dla wielu wciąż nie należy do przyjemności. Dlatego bywa, że za wykazanie się dzielnością mały pacjent dostaje maskotkę, a dorosły odpowiedni do jego wieku gadżet w zależności od inwencji i pomysłowości właściciela praktyki stomatologicznej. Robi tak duża część gabinetów i nikt nie widzi w tym nic zdrożnego. O podatkach mało kto przy tej okazji pamięta.

Problem jest jednak dosyć skomplikowany i niejednoznaczny, o czym pisaliśmy już wcześniej:

Jak rozliczyć prezent dla pacjenta?

VAT od materiałów informacyjnych. Wiele hałasu o

Organa skarbowe zdają się nie mieć granic w zadziwianiu interpretacjami i zmuszają środowisko medyczne do zdwojonej uwagi podczas planowania i realizowania działań w gabinetach, także stomatologicznych.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której jeden ze znanych i majętnych koncernów zechce  rękami dentystów zebrać od pacjentów informacje o środkach do higieny jamy ustnej, jakich używają oni i ich rodziny.

Aby wesprzeć chęć pacjentów do poświęcenia czasu ankiecie i przekonać do prawdziwych wskazań, pacjent otrzymywać może bon towarowy. Co wydaje się naturalne, również gabinet stomatologiczny, za poświęcony czas i starania w rzetelnym opracowywaniu ankiet, otrzymywałby wynagrodzenie uzależnione od liczby ankietowanych pacjentów . Czy takie działanie przyniesie korzyści reklamowe gabinetowi? Na pewno. Czy przysporzy mu nowych pacjentów i wzmocni prestiż zarówno gabinetu, jak i samego dentysty? Raczej tak.

I tu zaczynają się problemy, ponieważ bon towarowy przekazany pacjentowi w podobnych do opisanych wyżej okolicznościach, zdaniem najpierw Izby Skarbowej w Poznaniu, następnie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu i na końcu Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 2009/11), nabiera zupełnie innej roli.

Organa skarbowe uznały, że takie bony muszą być opodatkowane i jeśli przekroczą wskazaną w ustawie wartość (200 zł), gabinet powinien wystawić pacjentowi PIT-8C, czyli informację o uzyskanym przychodzie. Ich zdaniem bony muszą zostać opodatkowane, bo lekarz przekazuje je pacjentowi nie po to, by promować ankiety i zachęcać do ich wypełnienia, tylko aby zwiększyć swój własny dochód, poprzez możliwość otrzymania zapłaty od organizatora akcji. NSA uznał, że takie bony mają zachęcać potencjalne osoby do wypełnienia ankiety, ale nie będą miały związku ani z promocją, ani reklamą - w naszym przypadku gabinetu stomatologicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.