• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Pacjent pełen niepokoju u dentysty. Jak z nim współpracować.

ms
22-12-2015, 09:52
Pacjent pełen niepokoju u dentysty. Jak z nim współpracować. Przestraszony pacjent w gabinecie dentystycznym (foto: pixabay)
Jak rozmawiać o implantach z pacjentami reprezentującymi różne style zachowań.

Wyobraźmy sobie taką oto sytuację:
Pacjent ma wskazania do leczenia implantologicznego.
Złożyłaś/eś mu taką propozycję (pacjent otrzymał materiały, aby mógł się w spokoju z nimi zapoznać).
Umówione zostało kolejne spotkanie.
Pacjent wraca do gabinetu, aby odnieść się do propozycji leczenia implantologicznego.

W zależności od tego, jaki jest charakter, styl zachowania pacjenta, inaczej będzie on zgłaszał wątpliwości, inaczej zada pytanie, inaczej wyrazi oczekiwania. Pierwszy krok to rozpoznanie „typu pacjenta”.

Warto rozpocząć od zwrócenia uwagi na następujące elementy:
- mowa ciała;
- sposób wypowiadania się;
- sposób, w jaki rozmówca wchodzi w interakcję.

Pierwsza zmienna, której poszukujemy to INTROWERSJA – EKSTRAWERSJA. Dotyczy ona sposobu przeżywania różnych sytuacji. Introwertyk przeżywa doświadczenia „w sobie”, ekstrawertyk przeżywa je w sposób bardziej widoczny dla otoczenia.

Druga zmienna osobowościowa, której szukamy u rozmówcy dotyczy sposobu wartościowania, a następnie podejmowania decyzji. Nazywamy ją zmienną MYŚLENIE – UCZUCIA. Osoby kierujące się tzw. myśleniem potrzebują więcej danych, dowodów, konkretów. Wypowiadają się precyzyjnie, bywają drobiazgowi, dokładni. Osoby kierujące się tzw. uczuciami są bardziej nastawione na emocje, mówią barwniej, mniej dokładnie, czasem przesadzają, ubarwiają.

Zapoznaj się z krótkim filmem. Przyjrzyj się i wsłuchaj w to, co i jak mówi pacjent. Dzięki temu rozpoznasz jego styl funkcjonowania (typ) i otrzymasz podpowiedź, jak z tym pacjentem rozmawiać.

Jak z takim pacjentem rozmawiać?

W zachowaniu pacjenta da się dostrzec zmienne INTROWERSJA - UCZUCIA.

Cechy charakterystyczne dla osoby, która wykorzystuje ten styl funkcjonowania to:
- w dobrym nastroju: troskliwy, opiekuńczy, empatyczny, cierpliwy, wyciszony;
 - w złym nastroju: uparty, zawzięty, zobojętniały, zamknięty, zależny.

Co robić w kontakcie z takimi pacjentem?
Bądź wspierający, cierpliwy, pokaż, że można na ciebie liczyć, daj czas na decyzję, czasem poproś o opinię.

Czego nie robić w kontakcie z takim pacjentem?
Nie ponaglaj, nie poganiaj, nie wykorzystuj jego dobroci, słabości, braku przekonania, nie staraj się być zbyt silnym i dominującym.

Każdego, kto chce dowiedzieć się jaki typ osobowości reprezentuje, zachęcam do kontaktu z nami w celu rozwiązania szczegółowego testu. Inne typy pacjentów, ich charakterystyka i podpowiedzi jak z nimi postępować w portalu www.komunikacjazpacjentem.pl


Korzystając z okazji, w imieniu własnym i zespołu Komunikacja z pacjentem.pl, chciałbym życzyć Państwu radosnych, rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i dotrzymania wszystkich postanowień w nadchodzącym 2016 r. Niech ten Nowy Rok będzie czasem doskonalenia i zmian, które zaowocują licznymi sukcesami.

Zbigniew Kowalski

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH