PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Pacjent pełen niepokoju u dentysty. Jak z nim współpracować.

ms
22-12-2015, 09:52
Pacjent pełen niepokoju u dentysty. Jak z nim współpracować. Przestraszony pacjent w gabinecie dentystycznym (foto: pixabay)
Jak rozmawiać o implantach z pacjentami reprezentującymi różne style zachowań.

Wyobraźmy sobie taką oto sytuację:
Pacjent ma wskazania do leczenia implantologicznego.
Złożyłaś/eś mu taką propozycję (pacjent otrzymał materiały, aby mógł się w spokoju z nimi zapoznać).
Umówione zostało kolejne spotkanie.
Pacjent wraca do gabinetu, aby odnieść się do propozycji leczenia implantologicznego.

W zależności od tego, jaki jest charakter, styl zachowania pacjenta, inaczej będzie on zgłaszał wątpliwości, inaczej zada pytanie, inaczej wyrazi oczekiwania. Pierwszy krok to rozpoznanie „typu pacjenta”.

Warto rozpocząć od zwrócenia uwagi na następujące elementy:
- mowa ciała;
- sposób wypowiadania się;
- sposób, w jaki rozmówca wchodzi w interakcję.

Pierwsza zmienna, której poszukujemy to INTROWERSJA – EKSTRAWERSJA. Dotyczy ona sposobu przeżywania różnych sytuacji. Introwertyk przeżywa doświadczenia „w sobie”, ekstrawertyk przeżywa je w sposób bardziej widoczny dla otoczenia.

Druga zmienna osobowościowa, której szukamy u rozmówcy dotyczy sposobu wartościowania, a następnie podejmowania decyzji. Nazywamy ją zmienną MYŚLENIE – UCZUCIA. Osoby kierujące się tzw. myśleniem potrzebują więcej danych, dowodów, konkretów. Wypowiadają się precyzyjnie, bywają drobiazgowi, dokładni. Osoby kierujące się tzw. uczuciami są bardziej nastawione na emocje, mówią barwniej, mniej dokładnie, czasem przesadzają, ubarwiają.

Zapoznaj się z krótkim filmem. Przyjrzyj się i wsłuchaj w to, co i jak mówi pacjent. Dzięki temu rozpoznasz jego styl funkcjonowania (typ) i otrzymasz podpowiedź, jak z tym pacjentem rozmawiać.

Jak z takim pacjentem rozmawiać?

W zachowaniu pacjenta da się dostrzec zmienne INTROWERSJA - UCZUCIA.

Cechy charakterystyczne dla osoby, która wykorzystuje ten styl funkcjonowania to:
- w dobrym nastroju: troskliwy, opiekuńczy, empatyczny, cierpliwy, wyciszony;
 - w złym nastroju: uparty, zawzięty, zobojętniały, zamknięty, zależny.

Co robić w kontakcie z takimi pacjentem?
Bądź wspierający, cierpliwy, pokaż, że można na ciebie liczyć, daj czas na decyzję, czasem poproś o opinię.

Czego nie robić w kontakcie z takim pacjentem?
Nie ponaglaj, nie poganiaj, nie wykorzystuj jego dobroci, słabości, braku przekonania, nie staraj się być zbyt silnym i dominującym.

Każdego, kto chce dowiedzieć się jaki typ osobowości reprezentuje, zachęcam do kontaktu z nami w celu rozwiązania szczegółowego testu. Inne typy pacjentów, ich charakterystyka i podpowiedzi jak z nimi postępować w portalu www.komunikacjazpacjentem.pl


Korzystając z okazji, w imieniu własnym i zespołu Komunikacja z pacjentem.pl, chciałbym życzyć Państwu radosnych, rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i dotrzymania wszystkich postanowień w nadchodzącym 2016 r. Niech ten Nowy Rok będzie czasem doskonalenia i zmian, które zaowocują licznymi sukcesami.

Zbigniew Kowalski

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.