PARTNER PORTALU
partner portalu

Ostrzeżenia przed spożyciem cukru mają sens

ms
15-02-2019, 09:04
Ostrzeżenia przed spożyciem cukru mają sens Profilaktyka próchnicy: ostrzeżenie przed cukrem (foto: pixabay)
Etykiety ostrzegawcze, które zawierają zdjęcia, łączące spożycie słodkiego napoju z próchnicą zębów, otyłością i cukrzycą typu 2, mogą zmniejszyć zakupy tego typu produktów - wynika z badania, przeprowadzonego przez naukowców z Harvard TH Chan School of Public Health oraz Harvard Business School (USA).

W badaniu, przeprowadzonym w stołówce szpitalnej, naukowcy odkryli, że graficzne etykiety ostrzegawcze zmniejszyły zakup słodkich napojów o 14,8 proc., podczas gdy etykiety o kaloryczności produktu nie przyniosły efektu.

- Etykiety ostrzegawcze od dłuższego czasu są stosowane na wyrobach tytoniowych, ale to nowy pomysł w przypadku napojów bezalkoholowych - powiedział Grant Donnelly, współkierujący badaniami, wykładowca marketingu na Ohio State University.

Naukowcy przetestowali trzy różne typy etykiet:
- ostrzeżenia tekstowe i graficzne,
- ostrzeżenia o ryzyku dla zdrowia związane z napojami słodkimi,
- wykaz wartości kalorycznych napojów.

Informacje eksponowano w pobliżu butelkowanych napojów oraz przy dystrybutorach soków w stołówce szpitalnej w Massachusetts.

Każdy rodzaj etykiety testowano kolejno, przez dwa tygodnie, pomiędzy nimi zawsze stosowano dwutygodniowe przerwy, podczas których nie wyświetlano żadnej etykiety. W trakcie badania zarejestrowano ponad 20 000 sprzedanych napojów.

Odkrycia wykazały, że w tygodniach, w których wyświetlane były ostrzeżenia graficzne, sprzedaż słodzonych napojów spadała o 14,8 proc. Konsumenci częściej zastępowali słodkie napoje butelkowaną wodą. Całkowita sprzedaż napojów pozostała niezmienna, ale zakupy wody wzrosły. Średnia ilość sprzedawanego kalorycznego napoju spadła również w badanym okresie z 88 do 75 kalorii. Przy czym ostrzeżenia tekstowe i etykiety kaloryczne nie miały znaczącego wpływu na zakup napojów.

Następnie naukowcy przeprowadzili dwa kolejne badania online. W pierwszym pytano konsumentów, jak ujrzenie etykiety z ostrzeżeniem graficznym wpływa na zakupy napojów. Ustalenia wykazały, że ostrzeżenia graficzne podniosły negatywne nastawienie do słodkich napojów i skłoniły do wzmożonego rozważenia zagrożeń dla zdrowia.

W drugim, ogólnokrajowym badaniu online, ponad 400 uczestników zostało zapytanych, czy poparliby umieszczenie etykiet ostrzegawczych na napojach słodzonych cukrem. Większość była za.

- Napoje słodzone cukrem są największym źródłem dodanych cukrów w amerykańskiej diecie, a zmniejszenie spożycia tych napojów może poprawić zdrowie populacji - powiedziała współprowadząca badania Laura Zatz, doktorantka w Departamentach Żywienia i Nauk Społecznych i Behawioralnych na Harvardzie Chan School.

Politycy szukają sposobów na zmniejszenie nadmiaru konsumpcji słodkich napojów, zatem graficzne etykiety ostrzegawcze zasługują na uwagę jako narzędzie, które może zachęcić do zdrowszych wyborów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.