• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

OIL Gdańsk: co drugi dentysta doświadcza przykrości ze strony pacjenta

smn
07-11-2017, 11:22
OIL Gdańsk: co drugi dentysta doświadcza przykrości ze strony pacjenta Niestosowne komentarze i pomówienia w Internecie - to najczęstsze szykany, z którymi dentyści spotykają się ze strony pacjentów (fot. pixabay)
Połowa dentystów w ciągu ostatniego roku przynajmniej raz doświadczyła nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów. Najczęściej w formie pomówień i obelg, ujawnia  sondaż  przeprowadzony przez gdańską Okręgową Izbę Lekarską.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Okręgową Izbę Lekarską w Gdańsku, przykrości jakie najczęściej ze strony pacjentów spotykają dentystów to niestosowne komentarze i pomówienia (na przykład w internecie). W sondażu wzięło udział 794 lekarzy i lekarzy dentystów z różnym stażem pracy, dwie trzecie badanych stanowiły kobiety. 

Młodzi dentyści mają gorzej, ale lepiej niż lekarze
Chyba nikogo nie zdziwi fakt, że im młodszy lekarz dentysta, tym częściej spotyka się z agresywnymi zachowaniami pacjentów. Młody wiek zapewne ośmiela część pacjentów do traktowania lekarza z góry,  na przykład do prób wymuszania pożądanych przez pacjenta decyzji terapeutycznych (skierowanie na określone badania, wypisanie konkretnych leków, wystawienie zaświadczenia). Wobec starszego, doświadczonego lekarza pacjent może być mniej roszczeniowy z szacunku do przysłowiowych siwych włosów lub tytułu specjalisty. 

Ponadto młodzi lekarze są bardziej wrażliwi na reakcje pacjenta, zapamiętują przykre sytuacje i biorą je "do siebie". Starsi medycy są zaś uodpornieni na zachowania pacjentów. Również te niewłaściwe.

Na przykre zachowania częściej uskarżają się lekarze (72 proc.) niż lekarze dentyści (50 proc.). Ta różnica być może wynika z faktu, że pacjenci z lekarzami stykają się najczęściej w ramach publicznego systemu, zaś ze świadczeń stomatologicznych częściej korzystają prywatnie, więc na przykład nie mają powodów do narzekania na długi czas oczekiwania. Dentyści rzadziej niż lekarze wystawiają pacjentom skierowania na bezpłatne badania czy recepty na leki refundowane. Mniej jest więc potencjalnych sytuacji konfliktowych. 

Wymuszenia, traktowanie z góry, pomówienia, groźby
Niewłaściwe zachowania pacjentów wobec lekarzy przybierają najczęściej dwie formy. Pierwszą z nich są próby wymuszania określonego postępowania medycznego. 37 proc. badanych lekarzy stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku doświadczyło takiej sytuacji przynajmniej raz w miesiącu.
Drugą pod względem „popularności” formą są niestosowne komentarze ze strony pacjentów. Przynajmniej raz w miesiącu dotknęły one 27 proc. badanych.  Od całkiem grzecznego: 
-  Czego pana na tych studiach uczyli?,
po  - Nie wiesz kim ja jestem!
i niecenzuralną wiązankę mamrotaną pod nosem w reakcji na odmowę wypisania skierowania na nieuzasadnione badania.

Znacznie rzadziej pacjenci pozwalają sobie na pomówienia, groźby, obelgi czy wyzwiska. Rzadziej, to nie znaczy że rzadko. Kilka procent lekarzy spotkało się z takimi sytuacjami przynajmniej raz w miesiącu. Na przestrzeni roku przynajmniej raz takiego zachowania ze strony pacjentów doświadczyło czterech na dziesięciu medyków. Z rozmów z zaprzyjaźnionymi lekarzami wynika, że o ile jeszcze kilka lat temu pacjenci najczęściej próbowali „straszyć” lekarzy skargą do dyrektora czy pismem do NFZ, w tej chwili dużo częściej pada groźba poinformowania o sprawie mediów.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   pacjent   OIL Gdańsk  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.