• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Niesłyszący pacjent w gabinecie dentystycznym

en
26-09-2016, 06:27
Niesłyszący pacjent  w gabinecie dentystycznym Jak sobie radzić podczas wizyty głuchego pacjenta (fot. pixabay)
Kilku rad jak przyjmować pacjentów niesłyszących lub z niedosłuchem udziela Amerykanka Marilyn L. Weber tłumacz języka migowego. Przypominamy, że w ostatnią niedzielę września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Niesłyszących.

Do kontaktu z pacjentem mającym problemy ze słuchem studia nie przygotowują. Jednak i tacy trafiają do gabinetu.

2-3 dzieci na 1000 rodzi się z wadą słuchu. Słuch pogarsza się wraz z wiekiem a to oznacza, że 25 proc. pacjentów w wieku 65-74 lata, połowa pacjentów powyżej 75 roku życia będzie miała ubytki słuchu.

Tak jak w przypadku innych pacjentów, także i tych trzeba poinformować o stanie uzębienia i potrzebnym leczeniu. Z powodu bariery językowej  wiele osób niesłyszących  boi się, że nie zostanie zrozumiana. Odczuwany przez nie niepokój przed wizytą u dentysty jest większy niż w przypadku dobrze słyszących pacjentów. Jeśli na początku dentysta poświęci więcej czasu na rozmowę, pacjent będzie się czuł o wiele bardziej komfortowo.

Jak się porozumiewać
- Należy być przygotowanym na kilka metod komunikacji. Zapisy na wizyty powinny być bardzo proste na przykład mailem lub przez stronę internetową gabinetu. Można takiej osobie  udostępnić numer komórki, by mogła wysyłać sms-y w razie potrzeby.

- Wizualne pomoce są potrzebne. Amerykańscy dentyści mają przygotowane opisy najczęściej stosowanych procedur razem z ilustracjami dostępnymi przez internet oraz w formie wydruku. Można także posługiwać się zdjęciami sprzed i po zabiegu, by pacjent mógł być w pełni poinformowany na temat leczenia.

- Czytanie z ust także ma swoje ograniczenia, a poza tym tej umiejętności nie należy oczekiwać. Nie wszyscy niesłyszący to potrafią, a nawet jeśli to zwykle w ograniczonym zakresie. Zaledwie jedna trzecia wypowiadanych słów jest odczytywana z ruchu warg, gdyż wiele dźwięków powstaje w głębi jamy ustnej, a ruch warg wygląda tak samo.

Zwiększona uwaga
- Należy być szczególnie ostrożny przy rozpoczynaniu opracowania ubytku. Pacjenci niesłyszący nie odbierają sygnałów dźwiękowych, w ich przypadku uruchomienie turbiny nie zapowiada, że dentysta przystępuje do pracy, więc mogą być zaskoczeni. Ponadto są bardziej wrażliwi na wibracje, więc niektórzy dentyści stosują laser lub abrazję powietrzną zamiast tradycyjnych metod opracowywania ubytku.

Kiedy przyda się tłumacz języka migowego
- Tłumacz pewnie nie będzie potrzebny, gdy kontakt z niesłyszącą osobą sprowadza się do rutynowej procedury. Jednak gdy trzeba ustalić wiele szczegółów podczas wywiadu tłumacz może być niezbędny. Nie należy za wiele liczyć na przyjaciół lub członków rodziny pacjenta. Po pierwsze mogą nie znać języka migowego w wystarczającym stopniu. Ponadto ich emocjonalny związek w niesłyszącą osobą będzie utrudniał komunikację w przypadku poważnego problemu stomatologicznego. A przede wszystkim w ten sposób zasada tajemnicy lekarskiej zostaje złamana.

- Rozmowa „pisana” nie zawsze jest dobrym wyjściem. Robienie notatek może zdać egzamin w przypadku krótkiej rozmowy. Ale nie zastąpi tłumacza, ponieważ język migowy ma swoją własną strukturę, gramatykę i zasady odmienne od języka mówionego, gdy trzeba porozumieć się w kwestii zawiłych szczegółów i niuansów.

- Trzeba być świadomym swojego języka ciała, on także wiele przekazuje. Przed rozpoczęciem rozmowy należy zwrócić uwagę pacjenta na przykład dotykając jego ramienia. Jeśli podczas wizyty obecny jest tłumacz, nie należy kierować się w jego stronę, ale do pacjenta. Dentysta powinien się upewnić, że jego twarz jest dobrze oświetlona i nie ma maseczki na ustach. Trzeba mówić powoli i wyraźnie, ale nie nienaturalnie wolno, używać prostych słów i krótkich zdań. Zawsze świetnie sprawdzają się wszystkie wizualne pomoce.

Więcej: dmdtoday.com

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   trudny pacjent   pacjent_w_gabinecie  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.