PARTNER PORTALU
partner portalu

Najwyższe standardy pracy z pacjentem

ms
11-05-2017, 11:50
Najwyższe standardy pracy z pacjentem Mariusz Oboda, założyciel OBODA Group
Lekarz nie powinien skupiać się jedynie na uprzyjemnianiu pacjentowi wizyty, maksymalizowaniu jego poziomu satysfakcji (tak jak jeszcze kilka lat temu). Chodzi zdecydowanie o coś więcej - uważa Mariusz Oboda, założyciel OBODA Group.

O problemie tym pisaliśmy w materiale pod tytułem „Wysoki poziom obsługi pacjenta stomatologicznego to pojęcie, które ewoluuje”.

Obecnie koncentrujemy się na wypracowaniu standardów, które umożliwiają zmaksymalizowanie wpływu lekarza na decyzje medyczne pacjenta dotyczące wyboru najlepszego z medycznego punktu widzenia leczenia. Skutecznie doprowadzamy do tego, że cena nie jest kluczowym kryterium decyzyjnym, a pacjent z zaangażowaniem i ufnością realizuje kompleksowy plan leczenia (mimo potencjalnych obiekcji związanych z ceną).

Dzisiaj nasze badania pokazują, że pacjenci chcą mocniej niż we wcześniejszych latach związać się z lekarzem i być pod jego stałą opieką przez wiele lat. Dużą wagę przywiązują do kompetencji lekarza, która da im gwarancję kompleksowej, profesjonalnej opieki. Prowadzone przez nas wywiady z pacjentami pokazują wyraźnie, że pacjenci bardzo doceniają także kompleksowe podejście. Chcą, aby lekarz umiał zrozumiale przedstawić zasadność proponowanych przez siebie rozwiązań. Na nieświadomym poziomie oczekują, w znacznie większym stopniu niż kiedyś, aby lekarz rozumiał psychologię ich procesu decyzyjnego i dopasował się do nich, zapewniając odpowiedni czas i komfort podejmowania decyzji. Pacjenci przykładają dużą wagę do formy przekazu, języka, postawy lekarza. Chcą zaufać lekarzowi i czuć się bezpiecznie zanim podejmą decyzję o  podjęciu kompleksowego leczenia.

W pracy nad profesjonalizmem obecnych standardów, a w szczególności nad ich efektywnością, integrujemy kilka obszarów wiedzy:
- psychologię, z naciskiem na obszar związany z budowaniem relacji,
- psychologię procesu decyzyjnego,
- wiedzę wynikającą z 24 letniego doświadczenia, zarządzania własnymi przychodniami oraz  współpracy z 270 przychodniami w Polsce,  
- najwyższe umiejętności coachingowe poświadczone przez ICF (International Coach Federation).

Na podstawie badań własnych stwierdzamy, że w ostatnich latach wyraźnie wzrosło zapotrzebowanie na szczerą relacji z lekarzem, pojawiła się potrzeba postrzegania lekarza jako godnego zaufania mentalnego przewodnika. Pacjenci dzisiaj nieświadomie chcą, aby lekarz z jednej strony był z nimi w partnerskiej, szczerej relacji, chcą mieć przekonanie o jego wysokich kompetencjach i jednocześnie chcą z ufnością poddać się jego prowadzeniu (nawet jeżeli czasem wydaje się, że jest inaczej). Powstałe w ostatnich latach i wciąż udoskonalane standardy pracy z pacjentem MEMS (Multilevel Engagement & Motivation Strategy) uwzględniają te wszystkie potrzeby. Rozwijają umiejętności lekarza w zakresie szeroko rozumianej psychologii podejmowania decyzji oraz kompetencje umożliwiające  zindywidualizowanie przekazu i argumentacji.

SŁOWA KLUCZOWE
rozmowa_z_pacjentem   Mariusz Oboda  

POLECAMY W SERWISACH