PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Miękkie sposoby na twarde efekty

CMC Group
27-03-2014, 07:51
Miękkie sposoby na twarde efekty Miękkie sposoby na twarde efekty (źródło: Fotolia)
Chociaż kwalifikacje medyczne lekarza odgrywają niepodważalnie podstawową rolę w jego pracy, to jednak niedoceniane do tej pory kompetencje miękkie zadecydują ostatecznie o jego sukcesie zawodowym. Czym są zatem owe kompetencje i dlaczego tak mocno wpływają na wynik finansowy gabinetów stomatologicznych? Zagadnienie to jest coraz szerzej dyskutowane w środowiskach stomatologicznych.

- Kwestia, która już od dawna w wielu międzynarodowych korporacjach odgrywa podstawową rolę w doborze i promocji pracowników, przykuwa coraz większą uwagę lekarzy dentystów, zwłaszcza tych odpowiedzialnych za zarządzanie i wyniki finansowe swoich praktyk - wyjaśnia Patrycja Rabińska, coach i doradca biznesowy w CMC Group. - Z przeprowadzonej przez nas ankiety wynika, że wciąż istnieje spora grupa stomatologów, którzy mają zbyt nisko rozwinięty ten rodzaj umiejętności, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w relacjach z pacjentami, ale także z personelem medycznym - dodaje Rabińska.

Dla pacjentów często bardziej istotne od kwalifikacji medycznych lekarza jest to, w jaki sposób są traktowani w gabinecie stomatologicznym. Na pytanie o to, która z cech i zachowań zespołu stomatologicznego jest najważniejsza dla zmniejszenia odczuwania wstydu przez pacjenta 54 proc. respondentów odpowiedziało, że uśmiech i miłe traktowanie, 22 proc. wskazało wyrozumiałą postawę, a 19 proc. brak negatywnego oceniania. Wszystkie powyższe zachowania determinowane są przez umiejętności miękkie lekarzy oraz zespołu medycznego.

Czym więc są owe miękkie sposoby na sukces?

Miękkie kompetencje określa się także mianem umiejętności psychospołecznych, czy interpersonalnych. Każdy posiada takie umiejętności, jednak nie każdy ma je w takim samym stopniu rozwinięte. Najważniejsze jest jednak to, że można i warto nad nimi pracować. W ich skład wchodzą kompetencje osobiste oraz społeczne. Do osobistych zalicza się m.in. pewność siebie, kreatywność, odwagę. Kompetencjami społecznymi są zaś między innymi empatia, komunikatywność, umiejętność aktywnego słuchania, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z innymi ludźmi. W pracy stomatologa szczególnie doceniany przez pacjentów jest drugi rodzaj kompetencji. Warto zaznaczyć, że nie tylko ten zawód wymaga posiadania umiejętności interpersonalnych na wysokim poziomie. Liczą się one wszędzie tam, gdzie dochodzi do częstych i zaawansowanych relacji międzyludzkich, także w życiu prywatnym.

KM  

Dlaczego warto rozwijać umiejętności miękkie?

Zdaniem amerykańskiego psychologa i publicysty naukowego, Daniela Golemana, kompetencje miękkie znajdują przełożenie na wydajność w każdej grupie zawodowej. Z badań zawartych w jego publikacji „Inteligencja emocjonalna" wynika, że w przypadku lekarzy fachowcy o najwyżej rozwiniętych umiejętnościach miękkich byli o 127 proc. bardziej wydajni i to nie od najgorszych, ale od przeciętnych kolegów z branży. Umiejętności interpersonalne dentystów mają więc podstawowe znaczenie dla ich rozwoju i sukcesu zawodowego. Pacjenci wybierają gabinety stomatologiczne, w których czują się komfortowo i lekarzy, którzy wykazują empatię, nie oceniają ich negatywnie, udzielają wsparcia. Pacjenci, których potrzeby emocjonalne zostały zaspokojone, stają się często ambasadorami marki - polecają gabinet rodzinie i znajomym, a wpływ liczby pacjentów na wynik finansowy praktyki nie pozostawia wątpliwości.

SŁOWA KLUCZOWE
CMC Group   Patrycja Rabińska   kompetencje miękkie  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.