PARTNER PORTALU
partner portalu

Marcin Żukowski (Mint Media): jak wizytówka, to tylko responsywna

Marcin Żukowski
22-05-2014, 10:36
Marcin Żukowski (Mint Media): jak wizytówka, to tylko responsywna Marcin Żukowski: jak wizytówka, to tylko responsywna (źródło: archiwum prywatne)
Niegdyś neony stanowiły swoiste "wizytówki" firmy. Dziś część z nich to dzieła sztuki, które bywa, że stanowią ekspozycje muzealne. Podobnie może być ze stroną internetową gabinetu stomatologicznego. Po pewnym czasie, chociaż strona taka niegdyś stanowiła znakomitą wizytówkę gabinetu, może niepostrzeżenie stać się dziełem sztuki, które - chociaż niesie wartościowe treści - nie spełnia współczesnych funkcji marketingowych. Takiemu niebezpieczeństwu może zapobiec projektowanie strony w zgodzie z zasadami responsive web design - pisze Marcin Żukowski (na zdjęciu), account manager w agencji interaktywnej Mint Media.

Co to jest RWD?

Responsive Web Design (RWD) to termin stworzony przez Ethana Marcotte w 2010 roku. Oznacza zupełnie nowe podejście do projektowania stron www, w którym najważniejszy jest użytkownik, a dokładniej dostępność serwisu dla użytkownika na dowolnym urządzeniu.
Kilka lat temu wiele firm tworzyło mobilne strony, najczęściej poprzedzone literką m w nazwie domeny. Teraz takowe są już passe, dzisiaj trendem jest budowa strony responsywnej, a więc takiej, która sama dostosuje się do rozdzielczości ekranu, na którym użytkownik ją ogląda. Wpisujemy adres strony na laptopie i widzimy ją tak jak powinniśmy i wpisując ten sam adres wszystko wyświetla nam się poprawnie także na smartfonie, czy tablecie. O to chodzi w RWD.

Dlaczego warto to wykorzystać?

Ponad połowa użytkowników, a więc i potencjalnych pacjentów, z internetu, korzysta za pomocą smartfona. Systematycznie, rok do roku, o kilka do kilkunastu procent wzrasta liczba użytkowników sklepów internetowych i stron punktów usługowych w wersji mobilnej. Ponad miliard osób na świecie korzysta z Facebooka mobilnego. Dzięki temu w dowolnej chwili, każdy ma szansę znaleźć najbliższy sklep czy... gabinet dentystyczny. Może przeczytać o nim opinie, znaleźć najszybszą drogę do jego drzwi, wreszcie trafić na jego stronę internetową - wizytówkę firmy. Zadbajmy o to, aby ta wizytówka była odpowiednia do jakości  usług.

W stronie internetowej opartej o RWD chodzi bowiem o to, aby użytkownik miał ją dostępną w sposób w pełni funkcjonalny i estetyczny z każdego urządzenia i w każdym miejscu. 

Kiedy tworzyć responsywnie?

Zanim zdecydujesz się na serwis responsywny, zrób analizę, ilu użytkowników wchodziło na stronę gabinetu z urządzeń mobilnych w ciągu ostatnich miesięcy. Jeśli ten wskaźnik jest wyższy niż kilka procent, to już warto pomyśleć o stworzeniu strony responsywnej. Będzie to wiązać się z kosztem wyższym o 20-30 proc. niż w przypadku budowy tradycyjnego serwisu, ale jest to inwestycja w przyszłość. Dzięki niej mamy szansę pozyskać nowych klientów albo nie odstraszyć tych, którzy już u nas są. W przypadku niewielkiego gabinetu i prostej strony, de facto jeden, dwóch klientów to już stanowi zwrot kosztów inwestycji w responsywną stronę. Warto więc poważnie się nad nią zastanowić.

RWD nie (bezpośrednio) dla dentysty

Jak zabrać się do pracy nad stroną responsywną? Dentystom w ogóle nie radzę tego robić...samodzielnie. Proponuję trzymać się jak najdalej od kodowania i programowania. Znacznie lepiej jeśli zdecydujemy się na współpracę z programistą lub agencją interaktywną, która dodatkowo może nam zaoferować kompleksową usługę - stworzenie strony, SEM/SEO i inne działania zmierzające do wzrostu efektywności działań marketingowych gabinetu w internecie. Ludzie muszą przecież jakoś trafić na naszą nową i atrakcyjną stronę responsywną. Najwięcej z nich trafia na strony z wyszukiwarki, także nie zapominajmy, że samo zbudowanie dobrej strony to pierwszy krok, kolejnym jest jej odpowiednia promocja.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH