• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Lekarz "trudniejszy" od pacjenta?

ŁS
18-09-2012, 21:22
Dr n. ekon. Magdalena Szumska (źródło: archiwum prywatne)
Dr n. ekon. Magdalena Szumska (źródło: archiwum prywatne)
Ostatnie lata to intensywna kampania w środowisku medycznym przekonująca, że pacjenci są "trudni". Nie ze względów medycznych ale, że marudzą, coraz mocniej są świadomi swoich praw, że zachowania dzieci jest właściwie tak samo ciężko przewidzieć jak seniorów, że się awanturują. Lista jest długa. 

A może trzeba mówić o trudnym lekarzu? Narzekamy na coś, z czym zmagają się od lat kobiety na poczcie, pracownicy banków, urzędów. Im nikt nie tworzy tak skomplikowanego profilu odbiorcy jak w przypadku pacjenta.

O tym, ile trzeba aby stać się trudnym dentystą rozmawiamy z dr n. ekon. Magdaleną Szumską, doradcą, trenerem, coachem, ekspertem w branży stomatologicznej, autorką bestsellera... "Trudny pacjent".

Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: Trudny lekarz dentysta to.?

Dr n. ekon. Magdalena Szumska: To osoba, która generuje "na starcie" problemy. Pacjent przychodzi za wcześnie - niedobrze. Pacjent chce dużo wiedzieć? Też kłopot, bo zamiast pięciu minut rozmowy wychodzi 15-20. W końcu jest też dużo zwykłych sytuacji, kiedy to fakt bycia człowiekiem sprawia, że lekarz dentysta nie jest nadmiernie sympatyczny: źle się czuje, jest podejrzliwy, smutny czy zrezygnowany.

infoDENT24.pl: Wydaje się, że trudny dentysta to taki, który zamyka się w swoim gabinecie, nie słucha i nie widzi, że świat się zmienia, idzie do przodu.

Magdalena Szumska: Tak, świat idzie do przodu, a lekarz został w miejscu. Ale spójrzmy tez z innej perspektywy: może zabrakło mu czasu, zmęczył się tym nieustannym jeżdżeniem na kursy i targi, zapragnął pracy od 9 do 16:00... To można zrozumieć. Na pewno ciężej zrozumieć, kiedy lekarz mówi, ze nie można o pacjencie mówić "klient".

infoDENT24.pl: A można? Wydaje się, że to bariera nie do przeskoczenia, chociaż zasady marketingu znane z innych branż, gdzie nie ma pacjentów, na dobre zagościły w stomatologii. Dlaczego?

Magdalena Szumska: Z moich obserwacji wynika, że wielu dentystów czuje się już "urynkowionymi". Są obecni na rynku, potrafią odnaleźć się marketingowo, radzą sobie z zarządzaniem. Jednakże rynek usług stomatologicznych jest bardzo rozproszony. Jedni potrafią dużo, inni nie wiedzą nic lub tylko trochę.

infoDENT24.pl: Trudny dentysta nie umie pogodzić misji medycznej z misją przedsiębiorcy. W sumie nie wiadomo już, która jest trudniejsza?

Magdalena Szumska: Jedna i druga misja są równie ważne. Kto to zrozumie, ten wygrywa w walce rynkowej.

infoDENT24.pl: Trudny dentysta się nie uśmiecha.

Magdalena Szumska: Uśmiech otwiera ludzkie serca. Uśmiechajmy się! Dentysta uśmiechnięty jest bardziej pożądany. Klienci-pacjenci tak wolą.

infoDENT24.pl: Więcej, trudny dentysta nie patrzy w oczy pacjentowi, nie podaje mu ręki na przywitanie, nie rozmawia z nim. Może zaryzykujemy stwierdzenie, że w ogóle nie lubi swojego pacjenta!?

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.