• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Kiedy liczyć się trzeba ze zwrotem ulgi za kasę fiskalną?

ms
15-10-2015, 13:05
Kiedy liczyć się trzeba ze zwrotem ulgi za kasę fiskalną? Zwrot ulgi za zakup kasy rejestrującej (foto: freeimages)
Właściciel dwóch gabinetów dentystycznych, przy zakupie dwóch kas fiskalnych, skorzystał z należnej ulgi. W momencie likwidacji praktyki stomatologicznej urząd skarbowy zażądał zwrotu upustu za jedną z kas. Czy słusznie?

Właściciel dwóch gabinetów dentystycznych, w chwili wejścia obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zakupił dwie kasy fiskalne. Jednocześnie wypełnił obowiązki związane ze zgłoszeniem liczby i miejsc użytkowania kas. Prowadzący gabinety otrzymał dla kas numery ewidencyjne. Skorzystał także z podwójnej ulgi przy ich zakupie.

Począwszy od maja 2011 r. właściciel praktyki stomatologicznej rozpoczął ewidencję sprzedaży na obu kasach fiskalnych. Od maja 2012 r., w związku z likwidacją jednego z gabinetów, ewidencja sprzedaży była prowadzona na jednej kasie.

Druga została zgłoszona do urzędu skarbowego jako kasa rezerwowa. Przez cały okres użytkowania obie kasy fiskalne były przeglądane przez uprawniony serwis.

W związku z zaprzestaniem działalności (od 28 lutego 2015 r.) - podatnik zgłosił ten fakt do urzędu skarbowego w celu likwidacji kas.

Okazało się jednak, że prowadzący gabinet stomatologiczny musi dokonać zwrotu ulgi wykorzystanej przy zakupie jednej z kas (uznanej za rezerwową), a to dlatego, że od maja 2012 do 28 lutego 2015 r. nie dokonywano na niej ewidencji sprzedaży i jej okres użytkowania jest w związku z tym krótszy niż trzy lata od daty rozpoczęcia ewidencjonowania.

Podatnicy są obowiązani do zwrotu uprzednio odliczonych lub zwróconych kwot w związku z ich wydatkowaniem na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną ich używania,
- nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi otwarcie likwidacji,
- zostanie ogłoszona upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokonają odliczenia ulgi nie spełniając wszystkich warunków, które uprawniają ich do korzystania z odliczenia.

Urząd Skarbowy uważa, że podatnik zaprzestał użytkowania jednej z kas w okresie krótszym niż trzy lata.

Właściciel kas uważa, że jedna z nich zgłoszona została jako rezerwowa. Urządzenie podlegało przeglądom, a zatem było użytkowane, a fakt że nie dokonano na nim ewidencji sprzedaży wynika tylko i wyłącznie z tego, że główna kasa nie uległa w tym czasie żadnej awarii i nie było konieczności użycia kasy rezerwowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że w takiej sytuacji podatnik nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej z tytułu poniesionego wydatku na zakup kasy rejestrującej, którą następnie zgłosił do urzędu skarbowego jako kasę rezerwową.

Sygnatura akt IPTPP3/4512-104/15-4/ALN

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH