PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Kiedy liczyć się trzeba ze zwrotem ulgi za kasę fiskalną?

ms
15-10-2015, 13:05
Kiedy liczyć się trzeba ze zwrotem ulgi za kasę fiskalną? Zwrot ulgi za zakup kasy rejestrującej (foto: freeimages)
Właściciel dwóch gabinetów dentystycznych, przy zakupie dwóch kas fiskalnych, skorzystał z należnej ulgi. W momencie likwidacji praktyki stomatologicznej urząd skarbowy zażądał zwrotu upustu za jedną z kas. Czy słusznie?

Właściciel dwóch gabinetów dentystycznych, w chwili wejścia obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zakupił dwie kasy fiskalne. Jednocześnie wypełnił obowiązki związane ze zgłoszeniem liczby i miejsc użytkowania kas. Prowadzący gabinety otrzymał dla kas numery ewidencyjne. Skorzystał także z podwójnej ulgi przy ich zakupie.

Począwszy od maja 2011 r. właściciel praktyki stomatologicznej rozpoczął ewidencję sprzedaży na obu kasach fiskalnych. Od maja 2012 r., w związku z likwidacją jednego z gabinetów, ewidencja sprzedaży była prowadzona na jednej kasie.

Druga została zgłoszona do urzędu skarbowego jako kasa rezerwowa. Przez cały okres użytkowania obie kasy fiskalne były przeglądane przez uprawniony serwis.

W związku z zaprzestaniem działalności (od 28 lutego 2015 r.) - podatnik zgłosił ten fakt do urzędu skarbowego w celu likwidacji kas.

Okazało się jednak, że prowadzący gabinet stomatologiczny musi dokonać zwrotu ulgi wykorzystanej przy zakupie jednej z kas (uznanej za rezerwową), a to dlatego, że od maja 2012 do 28 lutego 2015 r. nie dokonywano na niej ewidencji sprzedaży i jej okres użytkowania jest w związku z tym krótszy niż trzy lata od daty rozpoczęcia ewidencjonowania.

Podatnicy są obowiązani do zwrotu uprzednio odliczonych lub zwróconych kwot w związku z ich wydatkowaniem na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
- zaprzestaną ich używania,
- nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi otwarcie likwidacji,
- zostanie ogłoszona upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokonają odliczenia ulgi nie spełniając wszystkich warunków, które uprawniają ich do korzystania z odliczenia.

Urząd Skarbowy uważa, że podatnik zaprzestał użytkowania jednej z kas w okresie krótszym niż trzy lata.

Właściciel kas uważa, że jedna z nich zgłoszona została jako rezerwowa. Urządzenie podlegało przeglądom, a zatem było użytkowane, a fakt że nie dokonano na nim ewidencji sprzedaży wynika tylko i wyłącznie z tego, że główna kasa nie uległa w tym czasie żadnej awarii i nie było konieczności użycia kasy rezerwowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że w takiej sytuacji podatnik nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej z tytułu poniesionego wydatku na zakup kasy rejestrującej, którą następnie zgłosił do urzędu skarbowego jako kasę rezerwową.

Sygnatura akt IPTPP3/4512-104/15-4/ALN

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.