• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Kawa z Szumską: Pozorne oszczędzanie a inwestycje

10-04-2013, 00:01
Czy opłaca się kupić droższy sprzęt w firmie? Czy opłaca się wysyłać personel pomocniczy na nieobowiązkowe kursy? Czy warto zakupić prenumeratę czasopisma albo fachową książkę?

- "No właśnie, Pani Magdo, warto czy nie, przecież tak naprawdę to tylko dodatkowe koszty?"

Odpowiadam na takie pytanie, że to nie do końca prawda, to nie "tylko koszty". Wydatki, które ponosimy, a dzięki którym spodziewamy się osiągnąć dalsze zyski, nie są przecież zawsze "dodatkowymi kosztami". Powinniśmy je często postrzegać jako inwestycje.

Kiedy koszt, a kiedy inwestycja?

Koszt kursu, książki, czy lepszej technologii pracy nazwać możemy inwestycjami, ale pod pewnymi warunkami. Inwestycją jest taki koszt, który spełnia poniższe warunki:

- wydatki są uzasadnione, czyli mają pomóc osiągnąć cel główny lub cele poboczne;

- wydatki mają w założeniu przynieść planowane dodatkowe przychody (w krótkim lub dłuższym okresie);

- wydatki mają przynieść usprawnienia i oszczędności, wyrażone w jednostce czasu lub finansach (np. mniej zużywać energii elektrycznej, szybciej zrealizować zadanie, zwiększyć liczbę wizyt, wygenerować dodatkowy obrót w jednostce czasu, używać danej technologii dłużej lub płacić mniej za materiały eksploatacyjne itd.)

Pozorne oszczędzanie nas nie usprawiedliwia

Pozorne oszczędzanie oznacza przede wszystkim brak myślenia o inwestycjach, a zamiast tego myślenie wyłącznie o wydatkach jako o kosztach (i to nieuzasadnionych). "To za dużo kosztuje!", "Tego nie kupuję, nie stać mnie na to", "Szkoda pieniędzy" - to najczęstsze usprawiedliwienia dla tzw. pozornych oszczędności. Przyjrzyjmy się sprawie trochę bliżej. Wielu ludzi kupuje dlatego, że jest po prostu tanio i mają wrażenie, że oszczędzają. Ale to tylko pozorne oszczędności. Natomiast przedsiębiorcy zachowują się inaczej niż zwykli konsumenci - liczą, czy zakup będzie zwykłym kosztem, czy inwestycją. Spójrzmy od dzisiaj na wydatki w kategoriach inwestycji. Takie myślenie się opłaca.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   Kawa z Szumską   Zarządzanie  
  • Specjalizujemy się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji biznesowej.
  • Wirtualny Nowy Przemysł Rynek zdrowia Farmer Nowy Przemysł Dla handlu Promocjada
    Property News Portal Samorządowy Giełda rolna Rynek aptek Puls HR House Market
    Portal Spożywczy Property Design Rynek Seniora Koszyk cenowy Sady Ogrody Centrum Kształcenia Liderów
  • Serwisy i wydawnictwa o budowie i urządzaniu domu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.