PARTNER PORTALU
partner portalu

Kawa z Szumską: Czego pacjent nie rozumie? Trudnego języka

15-01-2013, 23:54
Język fachowców jest problemem powszechnym. Problemem niezrozumienia... i nieprzyznania się do tego. Większość osób dorosłych niechętnie dopytuje o znaczenia trudnych wyrazów.

 

Proszę spytać przypadkowo spotkanego Polaka, co oznaczają słowa takie jak: "resuscytacja", "oksybrazja", czy "paradontoza"? Zapytajmy, czym jest implant (tak, tak - większość ludzi myśli, że implant = implant + korona). Trzeba założyć, że to co powie lekarz pozostanie niezrozumiałe dla pacjenta, jeśli będzie wypowiedziane fachowym medycznym językiem.

Pacjenci nie lubią dopytywać. Lekarz tłumaczy cierpliwie: "Tutaj musimy opiłować ząb", a pacjent wyobraża sobie sceny z filmu "Piła 3D". Lekarz pyta: "Rozumie pan, czy pokazać na zdjęciu?", a pacjent szybko odpowiada: "Nie, nie trzeba". Lekarz prosi o podpis i chwile później już go otrzymuje. Pacjent nie będzie dopytywać, jeśli słowo, lub cały opis go przeraża.

Pacjent, jako klient, lubi być dobrze poinformowany. Uwaga! To oznacza, że ceni sobie wiedzieć - rozumieć, a nie słyszeć, aby przytakiwać. Proszę, mów do niego tak, aby wiedział:

- czym jest implant - gdzie się zaczyna, a gdzie kończy;

- co to jest wizyta kontrolna i dlaczego określony czas między wizytami jest tak ważny - inaczej pacjent nie potraktuje jej poważnie, jako zdrowotnego obowiązku;

- co to jest paradontoza i kiedy się zaczyna - pacjent nie może mieć w głowie tylko obrazów z reklamy pasty do zębów.

Zresztą, codzienne życie dentysty w gabinecie sprowadza się do aktu leczenia, a więc udzielania fachowej (i jak najlepszej) pomocy, przy wsparciu pacjenta. Jeśli pacjent zrozumie, szybciej zaakceptuje to, co proponuje lekarz. Jeśli zaakceptuje, szybciej podda się skutecznemu leczeniu. Prosty układ.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   Magda   Kawa z Szumską   Zarządzanie  

POLECAMY W SERWISACH