PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Kawa z Szumską: Czego pacjent nie rozumie? Trudnego języka

15-01-2013, 23:54
Język fachowców jest problemem powszechnym. Problemem niezrozumienia... i nieprzyznania się do tego. Większość osób dorosłych niechętnie dopytuje o znaczenia trudnych wyrazów.

 

Proszę spytać przypadkowo spotkanego Polaka, co oznaczają słowa takie jak: "resuscytacja", "oksybrazja", czy "paradontoza"? Zapytajmy, czym jest implant (tak, tak - większość ludzi myśli, że implant = implant + korona). Trzeba założyć, że to co powie lekarz pozostanie niezrozumiałe dla pacjenta, jeśli będzie wypowiedziane fachowym medycznym językiem.

Pacjenci nie lubią dopytywać. Lekarz tłumaczy cierpliwie: "Tutaj musimy opiłować ząb", a pacjent wyobraża sobie sceny z filmu "Piła 3D". Lekarz pyta: "Rozumie pan, czy pokazać na zdjęciu?", a pacjent szybko odpowiada: "Nie, nie trzeba". Lekarz prosi o podpis i chwile później już go otrzymuje. Pacjent nie będzie dopytywać, jeśli słowo, lub cały opis go przeraża.

Pacjent, jako klient, lubi być dobrze poinformowany. Uwaga! To oznacza, że ceni sobie wiedzieć - rozumieć, a nie słyszeć, aby przytakiwać. Proszę, mów do niego tak, aby wiedział:

- czym jest implant - gdzie się zaczyna, a gdzie kończy;

- co to jest wizyta kontrolna i dlaczego określony czas między wizytami jest tak ważny - inaczej pacjent nie potraktuje jej poważnie, jako zdrowotnego obowiązku;

- co to jest paradontoza i kiedy się zaczyna - pacjent nie może mieć w głowie tylko obrazów z reklamy pasty do zębów.

Zresztą, codzienne życie dentysty w gabinecie sprowadza się do aktu leczenia, a więc udzielania fachowej (i jak najlepszej) pomocy, przy wsparciu pacjenta. Jeśli pacjent zrozumie, szybciej zaakceptuje to, co proponuje lekarz. Jeśli zaakceptuje, szybciej podda się skutecznemu leczeniu. Prosty układ.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   Kawa z Szumską   Magda   Zarządzanie  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.