PARTNER PORTALU
partner portalu

Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. IV)

09-07-2013, 00:01
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. IV) (fot. Fotolia/PTWP)
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. IV) (fot. Fotolia/PTWP)
Efekt częstości kontaktów to zjawisko polegające na tym, że im częściej widzimy i kontaktujemy  się z dentofobem, tym większe szanse, że zostanie on naszym przyjacielem. 

 

Stomatolog powinien poświęcać czas na rozmowę z dentofobem bez wyjątków. Dobrze jest to zrobić w początkowej fazie wizyty w gabinecie, wykorzystując naturalne sytuacje. Możemy wtedy zapytać o samopoczucie czy porozmawiać na temat pogody itp. Dzięki takim rozmowom poznajemy pacjentów, ich zainteresowania, poglądy i oczekiwania. To z kolei ułatwi kontakt z dentofobem i sprzyjać będzie budowaniu pozytywnych relacji. Jednocześnie stomatolog przyczynia się takim zachowaniem do przełamywania strachu.

Rozmawiając z dentofobem, poznajemy także jego stan emocjonalny, wiemy więc, czy mamy do czynienia z pacjentem samotnym, nieśmiałym, agresywnym, czy dominującym.

Stomatolog jest osobą znaczącą w oczach pacjentów, a więc taki indywidualny kontakt może być również dla dentofobów pewnym wyróżnieniem, nobilitować ich i wpływać na przełamanie bariery względem świadczonych usług stomatologicznych.

Indywidualna rozmowa niesie dla pacjenta także inną ważną informację "stomatolog interesuje się moimi problemami", "jestem dla niego kimś ważnym", "chce odpowiedzieć na moje oczekiwania".

Dlaczego częstość kontaktu z pacjentem - dentofobem jest ważna?

Otóż stomatolog powinien unikać stereotypowego myślenia na temat pacjentów. Wszelkie uprzedzenia i oceny innych ludzi mogą być efektem pierwszego wrażenia, gdy oceniamy kogoś jedynie na podstawie tego, jak wygląda i jak się zachowuje. Kiedy więc lekarz dentysta pierwszy raz przyjmuje w swoim gabinecie pacjenta dentofoba, zaczyna często nieświadomie go oceniać. Zgodnie z zasadą uogólnienia, pacjenci, którzy wydają mu się np. atrakcyjni fizycznie, jest skłonny uznać także za sympatyczniejszych, życzliwszych.

I odwrotnie, tym pacjentom, którzy są jego zdaniem, mało atrakcyjni lub zachowują się w sposób dla niego trudny do zaakceptowania, przypisuje negatywne cechy charakteru. Pamiętajmy, że osoba stomatologa jest oceniana przez innych, że również swoim wyglądem zewnętrznym i zachowaniem wywołuje określoną reakcję i podlega ocenie. Także wobec niego rodzą się uprzedzenia i negatywne emocje. Najlepszym sposobem zniesienia obustronnych uprzedzeń jest maksymalne poznanie drugiej osoby, zrozumienie motywów jej zachowania i pełna akceptacja. Lepsze poznanie pacjentów już na samym początku może dać stomatologowi cenne wskazówki także na temat tego: na ile pacjenci są różnorodni, jakie są ich oczekiwania i potrzeby. Na bazie takich danych można oczywiście budować strategię kierowania pacjentem.

Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować - podsumowanie
1. Staraj się poszerzać wiedzę. Pacjenci powinni dostrzegać w tobie eksperta.
2. Buduj swój autorytet wobec pacjentów.
3. Dbaj o swój wygląd zewnętrzny.
4. Nie bój się kontaktu z innymi! Staraj się jak najczęściej rozmawiać z pacjentami nawet wtedy kiedy tworzą bariery i są nastawieni na ,,nie bo się boją bólu
 5. Bądź wobec pacjentów otwarty, akceptuj ich i ufaj im. Traktuj pacjentów jako partnerów, a nie przeciwników.
SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   dentofobia   Katarzyna Świtalska   Zarządzanie  

POLECAMY W SERWISACH