• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. II)

25-06-2013, 00:02
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. II) (fot. Fotolia/PTWP)
Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. II) (fot. Fotolia/PTWP)
Liczne eksperymenty psychologiczne potwierdzają, że im bardziej nadawca, w tym wypadku stomatolog, jest kompetentny, tym bardziej pacjenci są pod jego wpływem i tym bardziej skłonni są uznać go za wiarygodnego.

Stomatolog powinien posiadać perfekcyjną wiedzę na temat leczenia stanu uzębienia danego pacjenta oraz umiejętności rozwiązywania standardowych i niestandardowych sytuacji występujących w trakcie trwania wizyty w gabinecie stomatologicznym. Stomatolog powinien być postrzegany przez pacjentów jako ekspert, wybitny fachowiec leczenia.

Czytaj także: Katarzyna Świtalska: Jak rozpoznać dentofoba i z nim pracować (cz. I)

Należy jednak pamiętać, że bardzo ważnym momentem prezentacji siebie i swoich kompetencji jest pierwsze spotkanie z pacjentem. Już wtedy dokonuje on oceny stomatologa z tego punktu widzenia. Ta cecha stomatologa spełnia dwie zasadnicze funkcje.

Pierwszą jest poczucie bezpieczeństwa, jakie, posiadając takiego stomatologa, odczuwa pacjent.

Pamiętać bowiem należy, że wizyta u stomatologa, szczególnie ta pierwsza, w jakiejś mierze zaburza to poczucie. Pacjent znajduje się nagle w nowej sytuacji, często nie zna stomatologa, ponieważ o gabinecie dowiedział się np. z ogłoszenia. To oczywiście rodzi niepewność i lęk. Stomatolog dzięki swej wiedzy i umiejętnemu jej przekazaniu, staje się więc z jednej strony opiekunem, a z drugiej lekarzem każdego z pacjentów.

Drugą funkcją kompetencji jest wiarygodność dentysty.

Ktoś, kto wiele wie, jest godny wiary, że to co mówi, robi i co sugeruje innym jest prawdziwe i godne uwagi.

Stomatolog chcąc być kompetentnym powinien pamiętać o stosowaniu różnych technik komunikacyjnych z pacjentami - dentofobami. Poniżej proponuję różne formy sprawdzonych pytań:

Pytania otwarte:

Co? Gdzie? Jak? Kiedy? Dlaczego?

Kiedy chciałaby Pani się umówić na wizytę?

Co skłoniło Pana?

Jakie elementy są najważniejsze?

Dlaczego zależy Pani na?

Pytania zamknięte:

Czy?

Czy zdecydował się Pan na jakieś konkretne rozwiązanie ?

(Czy) Chciałaby Pani się jeszcze zastanowić ?

Pytania sprawdzające:

Ma Pani na myśli?

Jeżeli dobrze zrozumiałam?

Czy mam rozumieć, że?

Pytania zawierające wybór:

Czy chciałby Pan wykonać to teraz, czy w przyszłym tygodniu?

Czy bardziej dogodnym terminem spotkania będzie dla Pana wtorek, czy środa ?

Czy chce Pani jeszcze o coś zapytać zanim Pani wyjdzie z gabinetu?

Może zechce Pan napić się herbaty, kiedy będzie Pan czekał na swoją kolejkę ?

 

W kolejnych odcinkach o tym, że:

- warto budować autorytet u dentofoba,

- im częściej widzimy i kontaktujemy  się z dentofobem, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on naszym przyjacielem.

SŁOWA KLUCZOWE
bizDENT   dentofobia   Katarzyna Świtalska   Zarządzanie  

POLECAMY W SERWISACH