• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Katarzyna Świtalska: jak radzić sobie ze stresem w zawodzie dentysty?

Katarzyna Świtalska
01-04-2014, 07:49
Katarzyna Świtalska: jak radzić sobie ze stresem w zawodzie dentysty? Katarzyna Świtalska: jak radzić sobie ze stresem w zawodzie dentysty? (źródło: archiwum prywatne)
Stres towarzyszy nam w różnych sytuacjach. Niektórzy przeżywają stres, którego bezpośrednim źródłem jest konfliktowy personel lub pacjent. Należy pamiętać, że źródłem stresu nie są cechy czyjejś osobowości, tylko po prostu sama praca. Nie oznacza to, że dentysta w swoim zawodzie musi się z tym stresem pogodzić. Mimo wszystko, gdy pojawiają się trudności, można przez odpowiednie postępowanie utrzymać stres na umiarkowanym poziomie, nie rozczarowując przy tym personelu czy pacjenta – pisze Katarzyna Świtalska, trener i konsultant zarządzania, psycholog
Głównymi źródłami stresu w zawodzie lekarza dentysty, wynikającymi z działań personelu, pacjentów itp., są prawdopodobnie:

a) przerywanie pracy
b) nadmierne obciążenie
c) podleganie więcej niż jednemu zwierzchnikowi

Przerywanie pracy

Oczywiście to zawsze denerwuje, kiedy musimy przerywać wizytę w gabinecie z naszym pacjentem, niezależnie od powodu. Ale przerywanie pracy przez pacjenta jest szczególnie przykre. Zwykle pacjent uważa, że twój czas jest jego własnością, więc ma prawo dowolnie nim gospodarować. Przy tym, o ile z wszystkimi ludźmi najlepiej jest postępować taktownie, w przypadku pacjenta podejście dyplomatyczne jest szczególnie wskazane. Można dostać szalu, jeśli usiłujesz się skoncentrować na jakiejś ważnej sprawie, jesteś w trakcie stawiania ważnej diagnozy, aż tu nagle wpada pacjent i zaczyna mówić o sprawach, które mogłyby bez żadnego uszczerbku na zdrowiu poczekać. Albo przerywa ci w chwili rozmowy z innym pacjentem. Jak sobie z tym poradzić?

a) Jeden z najbanalniejszych sposobów polega na bezpośredniej komunikacji - mówimy pojawiającemu się w naszym gabinecie pacjentowi wprost: ,,Proszę Pana rozmawiam właśnie z pacjentem. Czy możemy porozmawiać jak wyjdzie pacjent z gabinetu? Nie zawsze to podziała, ale jest to metoda najuczciwsza i często najlepsza, tymbardziej, że w interesie pacjenta leży, aby praca dentysty była najbardziej wydajna.

b) Staraj się komunikować pacjentom, aby wchodzili do gabinetu według pewnych zasad (albo według kolejności lub innych ustalonych procedur)

c) Jeśli zależy ci na tym, żeby przez jakiś czas nikt tobie nie przeszkadzał, a pacjenci lubią to robić, postaw sprawę jasno, zanim zaczniesz pracę. Powiedz coś w rodzaju:,, Pani Karolino bardzo proszę o rejestrację w dniu dzisiejszym maksymalnie 10 pacjentów''

d) Czyń drugiemu, co tobie miłe - traktuj pacjentów tak, jak chciałbyś, żeby oni traktowali ciebie. Będzie to podprogowy sygnał, który sam w sobie nie uleczy notorycznego ,,przerywacza'', ale stworzy dla nich dobry przykład. A więc nie przerywaj pacjentowi rozmawiając z nim - pozwól mu się „wygadać". Zobaczysz, że pacjenci będą potrafili docenić twoje podejście i zrozumieją, kiedy i na ile mogą sobie pozwolić.

Pamiętaj:

Wszystkie techniki prewencyjne działają najlepiej, gdy są stosowane z umiarem. Jeśli twoje drzwi są stale zamknięte, telefon wyłączony, to pacjenci, chcąc porozmawiać z tobą, nie będą mieli innego wyboru, niż przerwać ci pracę. Jeśli natomiast pacjenci będą wiedzieli, że zamykasz się tylko wtedy, kiedy potrzeba, znacznie chętniej to uszanują.

 W kolejnym odcinku o tym jak radzić sobie ze stresem spowodowanym nadmiernym obciążeniem i podleganiu więcej niż jednemu zwierzchnikowi. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH