PARTNER PORTALU
partner portalu

Kamil Kuczewski: ani słowa o pieniądzach na pierwszej wizycie

ŁS
27-04-2015, 09:12
Kamil Kuczewski: ani słowa o pieniądzach na pierwszej wizycie Kamil Kuczewski, Trener Rozwoju Placówek Medycznych, „Dental Way” (fot. archiwum prywatne)
- Nie rozmawiajmy z pacjentem o pieniądzach podczas pierwszej wizyty – apeluje Kamil Kuczewski, Trener Rozwoju Placówek Medycznych, „Dental Way”.

Łukasz Sowa, infoDENT24.pl: 40 proc. mieszkańców USA przyznaje, że ma ograniczony dostęp do opieki stomatologicznej lub z niej nie korzysta z powodów finansowych. W Polsce, zdaniem GUS, jeszcze więcej, bo 48 proc. Sytuacja jest patowa. Pacjenci nie leczą się - tłumacząc to brakiem środków finansowych, a kiedy w końcu z bólem trafiają do dentysty, okazuje się, że właściwie powinni zapisać się na kilka wizyt od razu. Nie zapisują się, albo zapisują i nie przychodzą. Koło się zamyka. Dentyści są bezradni?

Kamil Kuczewski, Dental Way: Zawsze jest rozwiązanie. Przede wszystkim zapytałbym się czy wspomniane 40 proc. Amerykanów i 48 proc. Polaków uczęszczało regularnie na przeglądy, które są najczęściej darmowe. Ci, którzy mówią o problemie finansowym, najczęściej sami do niego doprowadzają brakiem odpowiedniej higieny i profilaktyki, a przede wszystkim zwlekaniem.

Problem polskich pacjentów polega na braku świadomości i odpowiedniej motywacji do leczenia. A to, co lekarze dentyści mogą zrobić, to poświęcić w ciągu każdej wizyty 5-10 min. na edukowanie pacjentów. Teraz jest to łatwiejsze niż kilka, czy kilkanaście lata temu. Żyjemy w erze internetu, zaawansowanych materiałów edukacyjnych w formie filmów wideo, dostępu do wielu książek i publikacji. To wszystko sprawia, że dentyści mają wiele narzędzi, które mogą zmotywować pacjentów do leczenia.

infoDENT24.pl: Czy stomatolog, który widzi - po wstępnym badaniu - , że „pracy" przy pacjencie jest dużo, powinien traktować go delikatniej? Inaczej mówiąc, jak nie wystraszyć pacjenta kosztami leczenia, a jednocześnie namówić go do regularnych, zaplanowanych wizyt?

Kamil Kuczewski: Propozycję kompleksowego planu leczenia poprzedzają dwa kroki: pierwsza wizyta pacjenta oraz przegląd. Powinny być one wykonane właśnie w takiej kolejności - oraz co istotne - na oddzielnych wizytach.

1 KROK: Pierwsza wizyta pacjenta

Nigdy nie proponujemy leczenia kompleksowego na pierwszej wizycie. Podczas pierwszego spotkania powinniśmy: „zbadać" podejście pacjenta do leczenia, określić jego nawyki stomatologiczne, dowiedzieć się, jaką wartość ma dla niego zdrowie jamy ustnej. W efekcie łatwiej jest określić  ile pieniędzy pacjent  gotowy jest przeznaczyć na leczenie.

Podczas pierwszej wizyty rozpocznijmy budowanie świadomości i motywacji pacjenta do leczenia. Pokażmy mu rysunki prezentujące leczenie, wykorzystujmy prezentacje multimedialne czy modele stomatologiczne, które mogą pomóc pacjentowi zrozumieć proces leczenia i jego problemy. Bardzo ważne jest zmotywowanie go do drugiej wizyty.

POLECAMY W SERWISACH