• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Jak w kwadrans zmotywować pacjenta do leczenia

ms
13-04-2017, 11:31
Jak w kwadrans zmotywować pacjenta do leczenia 15 minut, aby zmotywować pacjenta do leczenia
Ile czasu trzeba poświęcić na rozmowy z niezmotywowanymi do kompleksowego leczenia protetycznego pacjentami, aby 80 proc. z nich pytało o najbliższy wolny termin? - wyjaśnia Mariusz Oboda, założyciel OBODA Group.

15 minut. Kwadrans. Wystarczy na szybką kawę, spacer z psem, obejrzenie bloku reklam, przerwę w meczu. Niedługi czas. Wyobraź sobie, że po tak krótkim czasie – po 15-minutowej rozmowie – jesteś w stanie osiągnąć wysoki poziom motywacji pacjenta do leczenia w zakresie, jakiego nie brał pod uwagę kwadrans wcześniej.

Masz bardzo dużą szansę, aby 80 proc. niezmotywowanych do leczenia protetycznego pacjentów, po takiej rozmowie, zapytało cię o najbliższy wolny termin.

Niemożliwe? Poświęciliśmy kilka lat na dogłębne badania, wnikliwe obserwacje i szczegółowe analizy setek rzeczywistych rozmów lekarzy z pacjentami na temat leczenia protetycznego i zmiany estetyki uśmiechu. Wykonaliśmy pracę, której nikt nie wykonał dotychczas. Zgromadziliśmy unikalny materiał, który połączyliśmy z ekspercką wiedzą na temat psychologii pracy z pacjentem, 25-letnim doświadczeniem oraz syntezą kilku obszarów nauki. To pozwoliło nam na stworzenie modelowego sposobu prowadzenia rozmowy z niezmotywowanym pacjentem na temat kompleksowego leczenia protetycznego.

Czytaj także:
Rozmowa z pacjentem w formule finezyjnego tańca
Jak może wyglądać twoja praktyka pod wpływem zmian w komunikacji z pacjentem?

Analizy rozmów ukazały przyczyny mało satysfakcjonujących efektów rozmów z pacjentami na temat protetyki. Wskazały błędy, złe nawyki, złe wzorce przekazywane z pokolenia na pokolenie, które – mimo iż są zgodne z wiedzą medyczną – z psychologicznego punktu widzenia sabotują motywację pacjenta do pełnego zaangażowania się w proces przywrócenia marzenia o pięknym uśmiechu. Z doświadczenia wiemy, że czasem takie rozmowy potrafią trwać albo bardzo krótko – sprowadzając się do dania pacjentowi instrukcji, czyli planu leczenia, albo trwać nawet do godziny – nie skutkując wysoką motywacją pacjenta do szukania możliwości realizacji takiego planu.

Najczęstszym błędem jest poruszanie zbyt wcześnie tematu rozwiązań. Obserwujemy nawyk prowadzenia rozmowy na temat protetyki i zmiany estetyki uśmiechu przez filtr, na kanwie planu leczenia i planowanych rozwiązań.

W większości te rozmowy przypominają egzaminy uniwersyteckie. Wyglądało to tak: w odpowiedzi na zaprezentowany przez prowadzącego przypadek przyszły lekarz przedstawia 1-3 opcji leczenia, co jest całkowicie satysfakcjonującym przekazem, w pełni obrazującym wiedzę i zrozumienie.

To, co sprawdzało się na poziomie akademickim w relacji lekarz–lekarz, w praktyce nie działa efektywnie w relacji lekarz–pacjent. Celem rozmowy uniwersyteckiej była weryfikacja wiedzy, natomiast celem rozmowy z pacjentem jest zbudowanie motywacji. Motywacja nie jest tematem poruszanym w procesie kształcenia lekarza dentysty.

Każdy lekarz w relacji z pacjentem podejmuje świadome bądź nieświadome wyzwanie związane ze zbudowaniem motywacji pacjenta do przywrócenia stanu zdrowia jamy ustnej. Bez psychologicznej wiedzy, przy posługiwaniu się modelem rozmów wyniesionym z uniwersytetu, rozmowy potrafią trwać nawet godzinę i nie przynosić satysfakcjonujących efektów. 

Nasze badania i doświadczenie pokazuje, że, wykorzystując wiedzę psychologiczną na temat motywacji, procesów decyzyjnych ludzi, osobowości, metaprogramów, można skrócić ten czas do symbolicznych 15 minut i mieć 80 proc. akceptacji kompleksowego leczenia protetycznego.

Dlaczego jest tak, że trzy razy dłuższa rozmowa nie przynosi pożądanego rezultatu?

Gdyby do usuwania rozległej próchnicy używać małego i tępego wiertła, trwałoby to długo i było męczące zarówno dla lekarza jak i pacjenta.  Niektóre rozmowy z psychologicznego punktu widzenia są prowadzone „tępym wiertłem”. W kolejnym artykule pokażemy, że rozmowa może być finezyjnym tańcem.

Na czym polega model 15-minutowej rozmowy lekarza z niezmotywowanym pacjentem na temat protetyki będzie można dowiedzieć się już 20 maja w Warszawie podczas Konferencji "15 minut".

Więcej: konferencja15minut.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
psychologia   Mariusz Oboda   rozmowa_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.