PARTNER PORTALU
partner portalu

Jak w kwadrans zmotywować pacjenta do leczenia

ms
13-04-2017, 11:31
Jak w kwadrans zmotywować pacjenta do leczenia 15 minut, aby zmotywować pacjenta do leczenia
Ile czasu trzeba poświęcić na rozmowy z niezmotywowanymi do kompleksowego leczenia protetycznego pacjentami, aby 80 proc. z nich pytało o najbliższy wolny termin? - wyjaśnia Mariusz Oboda, założyciel OBODA Group.

15 minut. Kwadrans. Wystarczy na szybką kawę, spacer z psem, obejrzenie bloku reklam, przerwę w meczu. Niedługi czas. Wyobraź sobie, że po tak krótkim czasie – po 15-minutowej rozmowie – jesteś w stanie osiągnąć wysoki poziom motywacji pacjenta do leczenia w zakresie, jakiego nie brał pod uwagę kwadrans wcześniej.

Masz bardzo dużą szansę, aby 80 proc. niezmotywowanych do leczenia protetycznego pacjentów, po takiej rozmowie, zapytało cię o najbliższy wolny termin.

Niemożliwe? Poświęciliśmy kilka lat na dogłębne badania, wnikliwe obserwacje i szczegółowe analizy setek rzeczywistych rozmów lekarzy z pacjentami na temat leczenia protetycznego i zmiany estetyki uśmiechu. Wykonaliśmy pracę, której nikt nie wykonał dotychczas. Zgromadziliśmy unikalny materiał, który połączyliśmy z ekspercką wiedzą na temat psychologii pracy z pacjentem, 25-letnim doświadczeniem oraz syntezą kilku obszarów nauki. To pozwoliło nam na stworzenie modelowego sposobu prowadzenia rozmowy z niezmotywowanym pacjentem na temat kompleksowego leczenia protetycznego.

Czytaj także:
Rozmowa z pacjentem w formule finezyjnego tańca
Jak może wyglądać twoja praktyka pod wpływem zmian w komunikacji z pacjentem?

Analizy rozmów ukazały przyczyny mało satysfakcjonujących efektów rozmów z pacjentami na temat protetyki. Wskazały błędy, złe nawyki, złe wzorce przekazywane z pokolenia na pokolenie, które – mimo iż są zgodne z wiedzą medyczną – z psychologicznego punktu widzenia sabotują motywację pacjenta do pełnego zaangażowania się w proces przywrócenia marzenia o pięknym uśmiechu. Z doświadczenia wiemy, że czasem takie rozmowy potrafią trwać albo bardzo krótko – sprowadzając się do dania pacjentowi instrukcji, czyli planu leczenia, albo trwać nawet do godziny – nie skutkując wysoką motywacją pacjenta do szukania możliwości realizacji takiego planu.

Najczęstszym błędem jest poruszanie zbyt wcześnie tematu rozwiązań. Obserwujemy nawyk prowadzenia rozmowy na temat protetyki i zmiany estetyki uśmiechu przez filtr, na kanwie planu leczenia i planowanych rozwiązań.

W większości te rozmowy przypominają egzaminy uniwersyteckie. Wyglądało to tak: w odpowiedzi na zaprezentowany przez prowadzącego przypadek przyszły lekarz przedstawia 1-3 opcji leczenia, co jest całkowicie satysfakcjonującym przekazem, w pełni obrazującym wiedzę i zrozumienie.

To, co sprawdzało się na poziomie akademickim w relacji lekarz–lekarz, w praktyce nie działa efektywnie w relacji lekarz–pacjent. Celem rozmowy uniwersyteckiej była weryfikacja wiedzy, natomiast celem rozmowy z pacjentem jest zbudowanie motywacji. Motywacja nie jest tematem poruszanym w procesie kształcenia lekarza dentysty.

Każdy lekarz w relacji z pacjentem podejmuje świadome bądź nieświadome wyzwanie związane ze zbudowaniem motywacji pacjenta do przywrócenia stanu zdrowia jamy ustnej. Bez psychologicznej wiedzy, przy posługiwaniu się modelem rozmów wyniesionym z uniwersytetu, rozmowy potrafią trwać nawet godzinę i nie przynosić satysfakcjonujących efektów. 

Nasze badania i doświadczenie pokazuje, że, wykorzystując wiedzę psychologiczną na temat motywacji, procesów decyzyjnych ludzi, osobowości, metaprogramów, można skrócić ten czas do symbolicznych 15 minut i mieć 80 proc. akceptacji kompleksowego leczenia protetycznego.

Dlaczego jest tak, że trzy razy dłuższa rozmowa nie przynosi pożądanego rezultatu?

Gdyby do usuwania rozległej próchnicy używać małego i tępego wiertła, trwałoby to długo i było męczące zarówno dla lekarza jak i pacjenta.  Niektóre rozmowy z psychologicznego punktu widzenia są prowadzone „tępym wiertłem”. W kolejnym artykule pokażemy, że rozmowa może być finezyjnym tańcem.

Na czym polega model 15-minutowej rozmowy lekarza z niezmotywowanym pacjentem na temat protetyki będzie można dowiedzieć się już 20 maja w Warszawie podczas Konferencji "15 minut".

Więcej: konferencja15minut.pl

SŁOWA KLUCZOWE
psychologia   Mariusz Oboda   rozmowa_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH