• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Jak rozmawiać z pacjentami

smn
01-07-2016, 09:02
Jak rozmawiać z pacjentami Umiejętność rozmowy bardzo liczy się w tym zawodzie (fot. pixabay)
Kluczem do rozmowy z pacjentem na temat leczenia jest wiedza stomatologiczna. Ale nie dentysty,  pacjenta! Tylko wtedy osoba leczona w pełni docenia zabiegi, które przeprowadzamy. Ta wiedza też sprawia, że pacjent łatwiej przyjmuje rachunek za leczenie.

Jedni pacjenci kończą leczenie, inni je przerywają. Nowi się pojawiają, wieloletni odchodzą – te zmiany to chleb powszedni dentysty. Jednak z czasem praktyka dentystyczna  zaczyna przypominać rodzinę - tworzą się więzi. Dentysta wie wszystko nie tylko o stanie zębów pacjentów, ale często także o wydarzeniach z życia prywatnego, dowiaduje się jak spędzili wakacje, wie o kolejnych etapach edukacji dzieci i ich małżeństwach, zna imiona wnuków. Rozbudowane relacji międzyludzkie są nieodłączną częścią wykonywania zawodu dentysty.

Jednak to co ma strategiczne dla praktyki znaczenie, to umiejętności prezentowania problemów (lub ich całkowity brak), gdy dochodzi do rozmowy o leczeniu. Sposób, w jaki dentysta się komunikuje - jest ważny w przypadku 20-30 proc. pacjentów gabinetu. Tylko tylu, gdyż w gruncie rzeczy u części jest niewiele do zrobienia, inni zupełnie nie dbają o zdrowie jamy ustnej, bez względu, jak bardzo dentysta stara się ich wyedukować, a jeszcze innych nie stać na zbyt zaawansowane leczenie.

Te 20-30 proc. pacjentów to ci, którzy mogą zapłacić za wybór droższej opcji zabiegów. Oczywiście o ile ją wybiorą. Zawsze istnieje duża szansa, że zamiast wizyt u dentysty zafundują sobie nowocześniejszy telewizor lub nowe opony do samochodu. A główną przyczyną jest to, że ich dentyście brakowało umiejętności w przedstawianiu znaczenia konkretnych zabiegów dla zdrowia.

Mówienie o pieniądzach

Podczas planowania leczenia nie myśl o pieniądzach. W trakcie rozmowy o kosztach dentyści zbyt często czują się zobowiązani do redukcji ceny usług. W ten sposób wysyłają negatywny sygnał. Lepiej rekomendować plan leczenia, który zgodnie z doświadczeniem dentysty jest najlepszy dla pacjenta, ale równocześnie należy dać możliwość wyboru, a także rozłożenia zabiegów w czasie.

Dentysta może albo namówić pacjenta do leczenia, albo go do niego zniechęcić, a w trakcie takiej rozmowy obowiązują dwie uniwersalne reguły.
Im więcej dentysta mówi, tym mniej jest akceptowane to co mówi.
Im więcej pacjent mówi, tym bardziej akceptuje proponowane leczenie.

Co działa:
Rzetelna dbałość o dobro pacjentów.

Prosty codzienny język. Unikaj terminów stomatologicznych. Zakładaj z góry, że pacjent nie wie zupełnie nic na temat problematyki zdrowia jamy ustnej. Częstą jest sytuacja, w której lekarz dentysta mówi w taki sposób, jakby pacjent właśnie skończył zaawansowany kurs stomatologii estetycznej.

Stosowanie kamery wewnątrzustnej, odręcznie rysowane schematy, prezentowanie modeli lub zdjęć rtg zębów. Tylko wtedy pacjent naprawdę zacznie się interesować tym co dentysta mówi. I koniecznie w trakcie tej rozmowy należy pamiętać, by forma informacji była łatwo przyswajalna.

POLECAMY W SERWISACH