• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Jak przekonać pacjenta do planu leczenia

en
12-04-2019, 10:27
Jak przekonać pacjenta do planu leczenia Sztuka przekonującego mówienia wymaga nieustannego szlifowania (fot. pixabay)
Psycholog dr Cathy Jameson radzi jak przebić się przez reakcję obronną pacjenta i nie słyszeć w odpowiedzi na edukujące wywody gołosłownej deklaracji - "będę o tym myśleć"!

Dobra komunikacja jest kluczem do przekonania opornego pacjenta. A jej pierwszy krok stanowi umiejętność zrozumienia, co tak naprawdę nastawi go pozytywnie do proponowanego planu leczenia.

Ludzie chętniej płacą za to, co chcą kupić niż za to, co słyszą, że kupić powinni.
Jedną z największych przeszkód w tworzeniu planu leczenia jest brak zrozumienia, w jaki sposób rekomendowane przez dentystę zabiegi wpłyną na zdrowie jamy ustnej pacjenta i jego zdrowie ogólne.

Zadając pytania i uważnie słuchając odpowiedzi na nie, dentysta poznaje motywację pacjenta (jaki efekt chce osiągnąć w leczeniu stomatologicznym). To sposób, by powiązać najkorzystniejsze dla pacjenta leczenie z tym, co najbardziej sobie ceni.

Jeśli mimo to lekarz nadal słyszy od pacjenta " pomyślę o tym", należy zakładać, że w grę wchodzą jakieś inne nienazwane powody. I żeby je poznać, nie ma innego sposobu niż zadanie odpowiednich pytań.  

Zamiast przyjmowania odpowiedzi pacjenta bez próby zrozumienia jego punktu widzenia, można pytać i starać się zgłębić przyczyny, dla których pacjent nie jest gotów poddać się leczeniu.

Przykładowa sytuacja 

Pacjent: Potrzebuję czasu, by to przemyśleć

Zamiast: Panie Kowalski, oczywiście zgadzam się, że taka decyzja wymaga namysłu. Ale powinna być podjęta w ciągu kilku następnych tygodni.

Dentysta mówi: Panie Kowalski, oczywiście zgadzam się, że taka decyzja wymaga namysłu. Proszę jednak powiedzieć, czy po naszej dzisiejszej rozmowie, jakiś aspekt przyszłego leczenia niepokoi pana, czy jest coś co wymaga dokładniejszego omówienia?
lub: Panie Kowalski, przedyskutowaliśmy pański plan leczenia i zgodziliśmy się, że takiemu leczeniu chciałby się pan poddać. Rozumiem że to wymaga namysłu. Ale czy mógłby pan podzielić się ze mną swoimi obawami, które wstrzymują pana przed zdecydowaniem się na potrzebny w tym przypadku zakres leczenia stomatologicznego?

Jak decyzja to tylko z partnerem 
Niektórzy ludzie psychicznie nie są w stanie zdecydować na inwazyjne i kosztowne zabiegi stomatologiczne. I rzeczywiście potrzebna jest im rozmowa z rodziną czy przyjaciółmi. Celem dentysty jest kontynuacja konwersacji, wtedy kiedy będzie to dla pacjenta najbardziej wygodne.

Zamiast: Panie Kowalski rozumiem, że chce pan przedyskutować sprawę leczenia ze swoją żoną. Proszę mnie powiadomić jeśli się pan na nie zdecyduje, będziemy mogli też porozmawiać o różnych możliwościach leczenia.

Dentysta mówi: Rozumiem, że chciałby pan porozmawiać o tym z żoną. Przekazuję zdjęcia, które pokazują problem i opis rekomendowanego przeze mnie leczenia, byście państwo razem mogli to przedyskutować. Czy mogę zadzwonić w środę, by omówić dodatkowe niejasności, które być może w międzyczasie się pojawią? Jaka pora dnia jest na taką rozmowę najbardziej odpowiednia?

To przykłady lepszego, bardziej skutecznego podejścia do pacjenta, które może zwiększyć szansę na akceptację planu leczenia, podsumowuje dr Cathy Jameson, założycielka międzynarodowej firmy konsultingowej specjalizującej się w stomatologii.

Więcej: dentaleconomics.com

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   pacjent   plan leczenia   rozmowa_z_pacjentem  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.