PARTNER PORTALU
partner portalu

Inga Kołomyjska: umiejętność porozumienia się z pacjentem nabiera szczególnego znaczenia w profesji dentysty

ms
22-06-2015, 08:10
Inga Kołomyjska: umiejętność porozumienia się z pacjentem nabiera szczególnego znaczenia w profesji dentysty Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions (foto: archiwum)
Empatia, zrozumiałe objaśnienie zabiegu, wsłuchanie się w potrzeby pacjenta coraz częściej decydują o wyborze dentysty. Zależności te są udowodnione. Tymczasem trudno nabyć takie umiejętności w trakcie studiów stomatologicznych. Czy powinno to się zmienić?

Mirosław Stańczyk infoDENT24.pl: „Międzynarodowa analiza porównawcza modelu nauczania lekarzy dentystów w kontekście komunikacji”* -  tak brzmi tytuł opracowania, które stworzyły cztery podmioty specjalizujące się w obszarach komunikacji, edukacji i projektów międzynarodowych: KIKO Business Solutions z Polski, Mind Master Creative z Rumunii, SYNOLIC ltd z Grecji i ÖTZ-NLP &NLPt z Austrii. Skąd pomysł na taki projekt?

Inga Kołomyjska, dyrektor zarządzająca KIKO Business Solutions: Kwestie pozamedyczne często decydują o wyborze danego dentysty lub kontynuacji leczenia. Obecnie wielu pacjentów wymaga od swojego dentysty pełnej uwagi, empatii, zrozumiałego objaśnienia zabiegu oraz możliwości swobodnego wyrażania swoich potrzeb, obaw czy wątpliwości. Dodatkowo badania wskazują, że ok. 75 proc. pacjentów boi się wizyt dentystycznych (Milgrom P., Weinstein P., Getz T.), z czego liczbę osób cierpiących na poważną dentofobię można szacować na ok. 5-10 proc. (Bracha H.S., Vega E.M., Vega C.B.).

W tym kontekście umiejętność porozumienia się z pacjentem nabiera szczególnego znaczenia w profesji dentysty. Również światowe badania wskazują, że stomatolodzy sygnalizują potrzebę wzmocnienia swoich umiejętności komunikacyjnych. Z amerykańskich danych, opublikowanych w Journal of the American Dental Association wynika, że 73 proc. dentystów nigdy nie brało udziału w szkoleniu z komunikacji, a 69 proc. chciałoby wziąć udział w dodatkowym kursie o takiej tematyce.

infoDENT24.pl: Projekt, jest realizowany w czterech krajach europejskich, są spójne wnioski? 

Inga Kołomyjska: W związku z dostrzeganiem coraz większej wagi i roli komunikacji interpersonalnej istotnym zadaniem było sprawdzenie, na ile europejskie modele nauczania odpowiadają tym narastającym potrzebom. W ramach realizowanego międzynarodowego projektu COMDENT „Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych wśród lekarzy dentystów” współfinansowanego ze środków Programu ERASMUS+ Unii Europejskiej przeprowadziliśmy analizę porównawczą systemów edukacyjnych lekarzy dentystów w kontekście nauczania kompetencji budowania relacji z pacjentem i efektywnej komunikacji w czterech krajach Unii Europejskiej.

Z tej analizy wynika, że umiejętności komunikacyjne nie są nauczane w formie odrębnych przedmiotów w większości, objętych analizą porównawczą, uniwersytetów medycznych, zwłaszcza w ramach obligatoryjnego programu studiów. W Grecji i Austrii nie ma takich zajęć.

W Polsce spośród 10 uczelni medycznych kilka uniwersytetów oferuje nieobowiązkowe kursy dotyczące komunikacji, radzenia sobie ze stresem, empatii i relacji z pacjentem.

W Rumunii niektóre uniwersytety oferują różnorodne kursy z tej tematyki. Należy zauważyć, że Rumunia jest jednym z wiodących ośrodków edukacji medycznej w Europie - z liczbą 13 uniwersytetów jest to jeden z najbardziej konkurencyjnych w Europie krajów pod względem edukacji lekarzy dentystów. Wielu studentów stomatologii po ukończeniu edukacji na rumuńskich uczelniach medycznych podejmuje zatrudnienie na terenie całej Unii Europejskiej.

infoDENT24.pl: Analiza jest, a co dalej? Zapewne nie tylko o nią chodzi w międzynarodowych badaniach?

Inga Kołomyjska: Opracowana analiza jest elementem międzynarodowego projektu COMDENT. Projekt ten jest zaplanowany według metodologii, w ramach której na początku projektu zbadaliśmy i potwierdziliśmy stan faktyczny stopnia uwzględnienia zagadnień dotyczących komunikacji interpersonalnej w edukacji wyższej w różnych krajach UE. Miało to na celu sprawdzenie, na ile zagadnienia komunikacji znajdują się w programach studiów w różnych krajach Unii Europejskiej, są podobne lub różnią się w kontekście komunikacji interpersonalnej, która nie jest przecież wiodącym tematem studiów medycznych.

POLECAMY W SERWISACH