• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Grupa docelowa. Warto o niej zawczasu pomyśleć?

ms
02-12-2015, 10:40
Grupa docelowa. Warto o niej zawczasu pomyśleć? Zbigniew Kowalski (foto: archiwum)
Prowadzisz gabinet dentystyczny? Pamiętaj, nie ma niewłaściwie określonych grup docelowych. Zły jest ich brak, złe jest działanie niedopasowane do grupy docelowej.

Mówi o tym Zbigniew Kowalski - dyrektor programowy spółki Komunikacja z pacjentem.pl, doświadczony polski trener lekarzy. Prowadzi m.in. „gabinetowe rewolucje”, których celem jest poprawa wizerunku, efektywności i zyskowności prywatnych klinik i gabinetów lekarskich.

Wyobraźmy sobie, że Wasz gabinet zlokalizowany jest w mieście powiatowym charakteryzującym się stopą bezrobocia na poziomie 25 proc., średnie zarobki w gminie wynoszą 1800 zł netto, w 50 proc. przypadków pracuje jedna osoba w rodzinie, a ta liczy zwykle cztery osoby. Miasto liczy 28 tys. mieszkańców.

Jak zdefiniować grupę docelową w takiej lokalizacji?

Kilka pytań (wniosków) pomocniczych:
- Nie mam dokładnych i wiarygodnych danych, ale usłyszałem taki pogląd, że do dentysty regularnie chodzi 10 proc. Polaków. Jeśli rzeczywiście tak jest (a w biznesie lepiej skromnie szacować szanse, nieskromnie zaś szacować koszty), w naszym mieście mamy do dyspozycji ok. 2,8 tys. osób - to jest założenie pierwsze.
- Naszych 2,8 tys. osób podzielmy na cztery (średnia liczba osób w rodzinie). Otrzymamy ok. 700 rodzin - to jest założenie drugie.
- 700 rodzin podzielmy na dwa (liczba osób pracujących w rodzinie), pozostaje nam 350 rodzin, w których pracują dwie osoby. Rodzina ma średni dochód 3,6 tys. zł netto miesięcznie - to jest założenie trzecie.
- 350 rodzin to ok. 700 osób dorosłych. Jeśli każda z nich pójdzie do dentysty dwa razy do roku, otrzymamy liczbę 1,4 tys. wizyt - to jest założenie czwarte.
- Podzielmy 1,4 tys. wizyt na 200 dni roboczych (odliczając święta, długie weekendy, urlopy itp.). Otrzymamy 7 wizyt dziennie - to jest założenie piąte.
- Średnia wartość paragonu wynosi 130 zł netto. Razy siedem. Otrzymujemy dzienny obrót 910 zł - to jest założenie szóste.
- Miesięczny obrót wyniesie ok. 18 tys. zł. Byłoby tak, gdyby rzeczywiście wszyscy oni wybrali mój gabinet. Jeśli w mieście jest jeszcze jeden dentysta, podzielmy to na dwa. Z tego należy opłacić czynsz za lokal, raty leasingowe za sprzęt, zakup materiałów, media (prąd, woda, telefon, internet), pensję recepcjonistki, ZUS, podatek dochodowy itp.

Możemy iść tą drogą dalej i dalej. W ten sam sposób postępuje się niezależnie od lokalizacji. Mając za sobą taką chałupniczą rachunkowość, możemy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w ogóle warto otwierać tam gabinet. Jakże często od właścicieli gabinetów w podobnych miejscach słyszę pytanie: Co zrobić, aby przyciągnąć tu tych najbogatszych? Pytam wówczas: A ilu ich jest? Trzech - pada odpowiedź. Idź i porozmawiaj z nimi - mogę jedynie zasugerować. Aby być dobrze zrozumianym, pewne wnioski chcę wyraźnie podkreślić. - Nie uważam, że w miastach takich, jak opisane wyżej, nie warto otwierać gabinetu. Uważam, że trzeba jedynie zrobić to tak tanio, jak tylko się da, być niezwykle zdyscyplinowanym w polityce kosztów swojego gabinetu i dopasować ceny do możliwości swoich pacjentów.

Jest to fragment książki Zbigniewa Kowalskiego "Jak stworzyć gabinet doskonały".
www.gabinetdoskonaly.pl
www.komunikacjazpacjentem.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.