PARTNER PORTALU
partner portalu

Dylemat dentysty: sklep internetowy czy lokalny dostawca?

ms
17-12-2019, 09:31
Dylemat dentysty: sklep internetowy czy lokalny dostawca? Jaki sklep dla dentystów (foto: pixabay)
To pytanie dotyczy każdego właściciela praktyki dentystycznej, zarówno tego, który od dawna funkcjonuje w zawodzie, jak i dopiero rozpoczynającego karierę. Na co zwrócić uwagę, aby podjąć optymalną decyzję? Zastanawia się nad tym dentalorg.com, amerykański portal traktujący o zarządzaniu w branży stomatologicznej.

Okazuje się, że dylematy, bliskie dentystom w USA są w dużej części takie same jak te, przed którymi stawali, stoją lub będą stawać prowadzący gabinety stomatologiczne w Polsce. Portal dentalorg.com ma dla nich kilka praktycznych rad i uwag. 

Indywidualne podejście
Sklepy internetowe, dedykowane lekarzom dentystom, są dobrym rozwiązaniem, bo dosłownie każdy, o każdej porze i w każdym miejscu może przejrzeć ofertę – i co najważniejsze - porównać ją z propozycjami przygotowanymi przez innymi uczestników rynku.

W zasadzie wszystkich potencjalnych nabywców dotyczą jednakowe reguły, bo trudno w warunkach internetowej anonimowości mówić o mniejszym lub większym stopniu zażyłości pomiędzy stronami umowy handlowej.

Sklepy internetowe przegrywają rywalizację z przedstawicielem handlowym, funkcjonującym w bezpośrednim otoczeniu leczniczy stomatologicznej w sytuacji gdy wymagana jest interwencja dosłownie z minuty na minutę. Żaden sklep internetowy, z natury rzeczy funkcjonujący na terenie co najmniej całej Polski, nie jest w stanie odpowiedzieć natychmiast na zgłoszone przez lekarza dentystę zapotrzebowanie. Reakcja na pilną potrzebę następuje najwcześniej w ciągu kilku, kilkunastu godzin, a kontakt z e-sklepem w porze wieczornej z reguły jeszcze bardziej wydłuża czas reakcji.

Zaprzyjaźniony przedstawiciel handlowy zapuka do drzwi praktyki stomatologicznej niemal o każdej porze z potrzebnym materiałem, narzędziem, częścią zamienną. Jest tylko jedno "ale", w zasadzie nie jedno, a cztery:

Po pierwsze - trzeba mieć zaznajomionego przedstawiciela handlowego, a takie rozwiązanie nie jest dostępne dla wielu lekarzy dentystów, szczególnie tych, którzy dopiero co rozpoczęli karierę zawodową jako właściciele gabinetu dentystycznego.

Po drugie - trzeba być w dobrych relacjach z owym lokalnym przedstawicielem handlowym.

Po trzecie - taki przedstawiciel musi mieć „na stanie” odpowiedni produkt, co przy ograniczonej skali funkcjonowania nie jest takie oczywiste.

Po czwarte - taki przedstawiciel w sytuacji podbramkowej  musi być "osiągalny".

Relacje cena – koszt
Najczęściej oferta, generowana przez sklepy internetowe, przedstawia się atrakcyjniej cenowo niż taka sama autorstwa firmy angażującej tradycyjnie pracujących handlowców. To wynika z prostej zależności: koszt funkcjonowania w porównaniu do osiąganych przychodów. Efektywność handlu internetowego, i to praktycznie bez względu na branżę, jest nieporównywalnie wyższa od tradycyjnej formy sprzedaży.

Dentalorg.com rysuje bardzo sugestywny obraz. W zasadzie za pośrednictwem jednego portalu w kilku wersjach językowych można dotrzeć do rynku lekarzy dentystów obsługujących 2 mld ludzi (chodzi o Indie i Chiny). To liczby abstrakcyjne w warunkach realizowania tradycyjnej formy handlu.

Sklep internetowy godny zaufania
Sklepów internetowych, zaopatrujących lecznice dentystyczne, jest w Polsce blisko 200. W zasadzie każdy podmiot operujący w branży stomatologicznej realizuje w różnej formie sprzedaż internetową. Jak zatem trafić na partnera biznesowego, który spełni wszelkie wymagania ze strony lekarza dentysty? Co robić, aby zmaksymalizować takie prawdopodobieństwo?

Krótki przewodnik dopasowaliśmy do warunków polskich, wykorzystując do tego celu - jako płaszczyznę porównawczą - platformę zakupową DentalTree.

Bezpieczne zakupy
Sklep jest po to, aby w nim kupować, a kupno wiąże się z uiszczaniem płatności. Dobrze byłoby, aby realizowane transakcje finansowe były bezpieczne, ale nie tylko, bo równie ważne jest bezpieczeństwo danych, które udostępnia w sieci strona kupująca.

Okazuje się, że część sklepów internetowych, funkcjonujących w branży stomatologicznej, nie zadbała o to, aby dane przesyłane przez kupującego były należycie zaszyfrowane. Jednym z podstawowych warunków jest korzystanie z protokołu https, bez tego nie można być pewnym, że środki pieniężne i dane służące logowaniu nie zostaną przejęte przez niepowołane osoby.

TAK

 

 

NIE 

Oferta kompletna
Warto związać się z firmą, która dysponuje możliwie kompleksową ofertą, pozwalającą na bezproblemowe funkcjonowanie gabinetu stomatologicznego. Dlaczego?

Łatwiej jest zamawiać materiały i narzędzia korzystając z jednego systemu zakupowego niż poszukiwać ich za każdym razem na kilku platformach. W tym drugim przypadku istnieje konieczność stosowania różnych sposobów logowania i poznania specyfiki odmiennie działających wyszukiwarek produktów. To może być przyczyną straty czasu, ale i kosztownych pomyłek.

Oczywiście nie zaszkodzi co jakiś czas kontrolować, czy być może konkurencja przygotowała atrakcyjniejszą ofertę. Nie powinno to jednak przerodzić się w obsesyjne porównywanie cen każdego produktu. Oczywiście zawsze może być tak, że w sieci pojawi się superoferta. Pamiętajmy jednak, że inne produkty u tego dostawcy nie muszą być już tak atrakcyjne. Trawienie energii na jednostkowe okazjonalne oferty - w ogólnym rozrachunku nie przynosi spektakularnych korzyści, a zabiera czas, który dla lekarza dentysty jest towarem szczególnie deficytowym.

Korzystanie z ofert różnych sklepów internetowych z reguły nie jest najtańszą formą zaopatrywania się przez właściciela lecznicy stomatologicznej. Nie wolno zapominać o tym, że maksymalizując zakupy u jednego, konkretnego kontrahenta można liczyć na specjalne upusty, które powinny być tym bardziej znaczące, im większe realizowane są u niego zakupy.

Dobrze jest jeszcze przed decyzją o zrealizowaniu pierwszych transakcji rzucić okiem na całościową ofertę z lotu ptaka. Okazuje się, że na platformie elektronicznej niezawodnym rozwiązaniem jest wykorzystanie pdf. To znacznie przyspiesza zapoznanie się z całościową ofertą sklepu internetowego.

Certyfikaty
Warto spojrzeć na certyfikaty, które mogą uwiarygodnić fakt, że firma podchodzi z maksymalną uwagą zarówno do praw klienta, jak i własnych obowiązków, kierując się nie tylko pełnym profesjonalizmem, ale także rzetelnością.

Łatwość realizowania transakcji
Sklep internetowy musi być przygotowany na możliwie wszystkie, obowiązujące w sieci, formy realizowania płatności.

Trudno ograniczać się do operacji z udziałem kart kredytowych lub zapłaty przy odbiorze. Takie restrykcje mogą mówić o tym, że właściciel sklepu nie angażuje całej należnej klientom uwagi, aby maksymalnie ułatwić im realizowanie (szybko i bezpiecznie) operacji związanych z płatnościami. Taka sytuacja z reguły świadczy o braku profesjonalizmu w działaniu.

TAK


 

 

NIE


Szybkość reakcji
To oczywiste, że żaden sklep internetowy nie ma własnej sieci dystrybucyjnej, dostarczającej zamówione przesyłki od drzwi do drzwi. Wszyscy współpracują z określoną grupą wyspecjalizowanych firm spedycyjnych. Jednak nie wszyscy oferują podobne czasy dostaw. Po części dlatego, że mniejsze firmy nie mają takiego potencjału, aby funkcjonować przez większą część doby. Po części dlatego, że firmy źle zorganizowane nie potrafią w błyskawicznym czasie zrealizować cały proces: od zamówienia do ekspedycji. W większości przypadków sklep internetowy potrzebuje co najmniej kilku, a nawet kilkunastu godzin na skompletowanie dostawy i wysłanie towaru.

To oczywiste, że duże firmy spedycyjne z większą uwagą traktują partnerów biznesowych, którzy dostarczają im regularnych zamówień niż tych, którzy działają z o wiele mniej przewidywalnym (powtarzalnym) harmonogramem. To w zdecydowany sposób wpływa na finalny czas dostawy.

TAK

 

 

NIE

Profesjonalność działań
Jak ustalić czy sklep internetowy prowadzony jest przez właścicieli działających w sposób profesjonalny? Weryfikacja jest prosta. Dość szybko można zauważyć, że coś ze stroną sklepu jest nie tak, że kryjące się za nią osoby albo nie mają odpowiednich kompetencji, albo nie traktują podjętych obowiązków z należytą uwagą. Tak czy inaczej - efekt jest taki sam – kiepski. Przypadkowe oferty, nieczynne funkcjonalności, przestarzała formuła graficzna niekiedy przypominająca stylistyką tabloidy. To wszystko powinno być przyczynkiem do zastanowienia się z kim tak właściwie kupujący wchodzi w relacje.

Kontakt może nie bliski, lecz stabilny
Czego oczekuje osoba, która ma potrzebę skontaktowania się z pracownikiem sklepu internetowego? To proste, żeby taki kontakt został nawiązany bez zbędnej zwłoki w czasie. A to ze względu na fakt, że osoba dzwoniąca (z reguły) mailująca (rzadziej) musi przed podjęciem decyzji uzyskać dodatkowe informacje. Nikt nie chce w takiej sytuacji być odsyłany do lektury FAQ, czy długimi minutami wypisywać mail obrazujący problem, aby później czekać przez trudny do przewidzenia okres na odpowiedź i to bez pewności czy ta odpowiedź będzie satysfakcjonująca. Nic nie zastąpi kompetentnej osoby pracującej w sklepie internetowym, ale takiej, która - bez zbędnej zwłoki - odbierze telefon nie tylko w godzinach od 8.00 do 16.00.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
internet   materiały stomatologiczne   DentalTree  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.